اراک – قدس انلاین - مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موفقیت استان مرکزی درمهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان نقشه راه این سازمان برای جلوگیری از بیماریهای قابل انتقال بین دام های اهلی وحیات وحش مناطق حفاظت شده به زودی به همه استانها ابلاغ می شود

توفیق استان مرکزی درمهار طاعون نشخوارکنندگان نقشه راه دیگراستانهاست

قدس آنلاین- اراک – احمد مختاری:  مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت:موفقیت استان مرکزی در مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان نقشه راه این سازمان برای جلوگیری از بیماریهای قابل انتقال بین دام های اهلی وحیات وحش مناطق حفاظت شده به زودی به همه استانها ابلاغ می شود .

سید مجید خرازیان مقدم در نشست بررسی وضعیت شیوع تب برفکی در استان مرکزی افزود:این استان با توجه به موفقیت در مهار و مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک، با اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون به موقع توانایی مقابله با بیماری تب برفکی و جلوگیری از شیوع آن به منطقه حفاظت شده هفتاد قله را نیز دارد. وی اظهار کرد: ماندگاری ویروس عامل بیماری تب برفکی خیلی بیشتر از طاعون نشخوارکنندگان کوچک است اما می توان با اقدامات لازم و واکسیناسیون دامهای اهلی داخل و مجاورمناطق حفاظت شده ، این بیماری را کنترل کرد.

وی بیان کرد: گرچه تلفات بیماری تب برفکی همچوم طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیست اما در صورت مهار نشدن بیماری و ماندگاری ویروس تب برفکی مقابله با این بیماری در دراز مدت بسیار مشکل خواهد شد. وی افزود: با توجه به دفن ۵۰۰ راس لاشه حیوانات در هفتاد قله ناشی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک هم اکنون جمعیت حیات وحش این منطقه حفاظت شده بسیار شکننده است.

استاندار استان مرکزی نیز با یادآوری افزایش شمار جمعیت دامی مبتلا به تب برفکی در استان بر ضرورت واکسیناسیون و مراقبت از مناطق آلوده به این بیماری تاکید کرد. محمود زمانی قمی افزود: اهمیت این بیماری و ضربات اقتصادی ناشی از آن بر هیچ کس پوشیده نیست چر که در صورتی که اقتصاد روستا صدمه ببیند جلوی تولید گرفته شده و مشکلات زیادی در چرخه اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

وی هشدار داد: برخی عناصر ممکن است در آستانه انتخابات از تلفات و خسارات وارده به روستائیان ناشی از بیماری تب برفکی سوء استفاده کنند. وی اظهار کرد: با تخصیص اعتبارات مستقل برای مقابله با بیماری تب برفکی در چهار نقطه استان که دارای بیشترین جمعیت دامی هستند و یا در صورت وسعت دامنه بیماری، با جابجایی اعتبارات به این مساله به فوریت رسیدگی شود تا از پیچیده شدن مشکلات جلوگیری شود. زمانی قمی گفت: استانداری مرکزی ضمانت اجرا برای انجام واکسیناسیون و جلوگیری از ورود دام به مراتع و به خصوص مناطق حفاظت شده هفتاد قله و نیز تامین اعتبارات لازم را عهد ه دار می شود.

وی با قدردانی از تمامی دستگاههایی که با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مقابله کردند افزود: سمن ها نخستین هشدارهای لازم را در این خصوص دادند؛ تشکل های مردم نهاد به عنوان چشم های بینای همه دستگاهها بدون درخواست مزد به موقع هشدارهای لازم را می دهند و نظارت لازم را دارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با تاکید بر سویه جدید از بیماری تب برفکی در استان که از آذرماه تاکنون حالت همه گیری پیدا کرده و از یک کانون به ۱۰ کانون افزایش یافته و در منطقه هفتاد قله نیز مشاهده شده است خواستار قدامات لازم از سوی مسئولان مربوطه شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: انجام واکسیناسیون، پایش های هفتگی، تامین اعتبار لازم برای کنترل، پایش و مایه کوبی، جلوگیری از ورود دام به مناطق حفاظت شده، تهیه واکسن های جدید، استفاده از مواد ضدعفونی کننده، سوزاندن لاشه ها و اطلاع رسانی به دامداران، اهم اولویت برنامه های فوری برای مهار بیماری تب برفکی در استان مرکزی به خصوص در کانون های بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی هم گفت: دامداران با بیماری تب برفکی و خسارتهای ناشی از آن کاملا آشنا هستند و می دانند که این بیماری بسیار مسری و عفونی است و حیوانات زوج سم را درگیر می کند.

ابوالفضل حمزه لوئیان افزود: در گونه های حساس که واکسیناسیون در حیوانات اهلی صورت نگرفته باشد احتمال ابتلا و واگیری تا صدر در صد است و بسته به سویه ویروس ، شدت و تلفات می تواند بین پنج تا ۲۵ درصد دامها باشد. وی بیان کرد: بیماری تب برفکی هم اکنون به صورت آندمیک درآمده و باید با واکسیناسیون از همه گیری دامها برای ابتلا به بیماری پیشگیری کرد. مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی هم گفت: ویروس بیماری تب برفکی نسبتا مقاوم است و در محیط های مختلف می تواند تا چند هفته دوام بیاورد و در صورتی که گوشت پروسه نگهداری در سردخانه را طی نکرده باشد( کشتارگاههای استان فاقد این شرایط هستند) می تواند تا ۸۰ روز در گوشت منجمد دوام بیاورد.

حمزه لوئیان افزود: در عین حالی که بیماری تب برفکی جزو بیماریهای مشترک انسان و دام طبقه بندی نمی شود، اما مانند ویروس آنفلوانزا به طور مداوم خودش را تغییر می دهد و اکنون درگیر ویروس جدید با تیپ های مختلف در منطقه هستیم. به گفته او، تیپ جدید بیماری تب برفکی باعث نکروز عضله قلب ( سکته) دام های سبک و سنگین و کنده شدن پوست زبان دامها را سبب می شود که این امر اختلال در تغذیه و نشخوار آنان را در پی دارد و بیماران مبتلا بین ۳۰ تا ۴۵ روز افت تولید شیر و گوشت خواهند داشت. حمزه لوئیان با بیان اینکه روستاهای داود آباد، تلخاب، شیرین آباد، عباس آباد و سلیم آباد از روستاها دارای جمعیت دامی زیاد استان است ونیز مناطق اراک، خمین، دلیجان و محلات شمار زیادی از دام های استان را در خود جای داده اند گفت: تاکنون چهار میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان خسارت و تلفات به دامداران منطقه وارد شده است.

وی ، قاچاق دام، رفت و آمدهای کنترل نشده، ارسال دام از میدان دام استان قم را از دلایل شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی عنوان کرد. تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که حیوانات زوج سم به آن مبتلا می شوند. ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و بعد از آن تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شوند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.