قدس/ فاطمه معتمدی: استاندار خراسان رضوی از افتتاح هزارو ۲۷۷ پروژه با صرف دو هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان اعتبار در استان همزمان با دهه فجر خبر داد و اظهار داشت: این پروژه‌ها مربوط به ۳۳ دستگاه اجرایی و شهرداری‌های استان است که بیشترین پروژه به لحاظ میزان اعتبار مربوط به شهرداری مشهد و سپس سازمان صنعت معدن و تجارت استان است.

 راه‌اندازی قطارهای برقی حومه‌ای در مسیر مشهد- تهران

رشیدیان در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجر افزود: بزرگ‌ترین پروژه قابل افتتاح در این ایام اتصال قطار شهری مشهد به فرودگاه است.

 افتتاح 5 هزار واحد مسکن مهر
وی اضافه کرد: در دهه فجر امسال پنج هزار و 161 واحد مسکن مهر که سه هزارو 57 واحد آن در گلبهار است به بهره برداری می‌رسد.
وی پیشرفت مسکن مهر در خراسان رضوی را 86 درصد اعلام کرد و گفت: 14 درصد مسکن مهر باقی مانده مربوط به
گلبهار است.
 تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام
وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر زمان آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های ریلی استان مانند قطار برقی مشهد- تهران و مشهد- گلبهار که در سفر اخیر رئیس جمهور چین قطعی شده است و نیز زمان اتمام آن اذعان داشت: پس از رفع تحریم، با تأکید رئیس جمهور و در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، مقرر شد در حوزه انتقال فناوری و سرمایه گذاری خارجی برای پیشبرد طرح و پروژه‌های استان استفاده شود، بنابراین تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام استان در سفر رئیس جمهور چین در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در سفر مدیران راه و شهرسازی مقرر شد پروژه برقی شدن قطار مشهد – تهران از مشهد شروع شود و در طی مسیر تا تهران، قطار برقی حومه ای نیز در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود که اثرات مفیدی در حوزه حمل و نقل استان در پی خواهد داشت.
  افزایش مسیر قطار مشهد گلبهار تا چناران
رشیدیان یادآورشد: در رابطه با قطار مشهد – گلبهار نیز که همه زیرساخت‌های آن انجام شده، مشکلات قطعه سوم آن در مرحله برطرف شدن است و با پیگیری وزیر راه و شهرسازی، طول مسیر این قطار تا چناران افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در خصوص قطار مشهد – گرگان هنوز خبر قطعی دردست نیست، گفت: به محض اینکه موضوع فاینانس قطعی شود، اطلاع رسانی خواهد شد.
 400 مصوبه برای رفع مشکل تولید
وی درباره اقدام‌های استان برای برون رفت بخش تولید از چالش و مشکل اشتغال یادآورشد: استان در خصوص رفع مشکلات و بهبود فضای کسب و کار در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید 400 مصوبه داشته است .
وی با اشاره به جذب 175 میلیون دلار سرمایه خارجی در سال 94 گفت:در سال 91 آمار جذب سرمایه خارجی با 140 نفر در قالب 46 شرکت خارجی ثبت شده با آورده 14 میلیون دلار است که این وضعیت در 6 ماهه امسال هزار نفر در قالب 273 شرکت ثبت شده با آورده 175 میلیون دلار است .
 62 پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی
استاندار خراسان رضوي درباره واگذاری پروژه‌های نیمه تمام استان به بخش خصوصی نیز اظهارداشت: در خراسان رضوی هزار و 800 پروژه نیمه تمام با اعتبار مورد نیاز دو هزار و 700 میلیارد تومان وجود دارد که با مصوبه دولت می‌توان شماری از این پروژه‌ها را که دارای توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی است، با مشوق هایی مانند اعطای تسهیلات واگذار کرد. وی ادامه داد:تاکنون 62 پروژه از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی استان برای واگذاری به بخش خصوصی پیشنهاد شده است.
 پیشرفت 86 درصدی پروژه‌های سفر
وی درباره وضعیت اجرایی شدن مصوبات سفر هیأت دولت به استان نیز یادآورشد: این پروژه‌ها از پیشرفت 86 درصدی برخوردار است که با دستور رئیس جمهور و پیگیری انجام شده، بخش قابل توجهی از این تعداد تا آخر سال مالی (خرداد 95) به اتمام می‌رسد.
به گفته وی، میزان تأمین اعتبار برای این پروژه‌ها تاکنون 84 درصد بوده است.
وی در بخش دیگر، افزایش نرخ تورم در اواخر سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی رخ داده در استان را بسیار تلخ و ناراحت کننده دانست و گفت: این نرخ در زمستان سال گذشته به 2/15 درصد رسید که بعد با کار مستمر و پیگیری‌های در عرض 9 ماهه امسال با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی اکنون به 8/10 درصد رسیده است و جایگاه استان از رتبه سوم کشوری به 16 کاهش یافته است.
 اختصاص 10 درصد از بودجه عمرانی سال آینده استان برای مشهد 2017
وی در خصوص رخداد مشهد 2017 و میزان آمادگی استان تصریح کرد: در این خصوص برنامه ریزی‌های مختلف از جمله 36 پروژه در بخش معماری و شهرسازی، 13 پروژه هوشمند سازی و 18 پروژه در بخش عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار و پیگیری قرار دارد، ضمن اینکه امسال سه درصد بودجه عمرانی استان برای طرح‌ها و پروژه‌های مشهد 2017 در نظر گرفته شد که این درصد در سال آینده 10 درصد پیش بینی شده است که البته این جدای از اعتبارات ملی است که دستگاه‌ها ی مرتبط پیگیرهستند.
رشیدیان با اشاره به جلسات مستمر با رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و قول‌های داده شده، گفت: بیشترین پروژه لحاظ شده در بودجه سال 95 شهرداری مشهد مربوط به قطار شهری است، بنابراین می‌توان امیدوار بود با عنایت و کمک دولت و مشارکت بخش خصوصی پروژه‌های مشهد 2017به سرانجام برسد.
وی  اضافه کرد: از جمله پروژه‌های مشهد 2017 که با مشارکت بخش خصوصی دنبال می‌شود، احداث بهترین ورزشگاه سواری کاری در مشهد است که دست کم در منطقه شرق کشور بی نظیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه مشهد 2017 فرصتی مناسب و بی نظیر برای مشهد است تا از ظرفیت‌های فرهنگی برای ایجاد تعامل فرهنگی به نمایندگی از ایران با سایر کشورهای اسلامی استفاده شود،گفت: در خصوص اجلاس وزیران فرهنگ نیز باید گفت، مصوبه ای در خصوص برگزاری این اجلاس وجود ندارد، هر چند باید پیگیر بود که این اجلاس در مشهد و همزمان با سال 2017 که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود، برگزار شود.
 پیشنهاد برگزاری اجلاس وزیران نفت و آموزش عالی کشورهای اسلامی
وی ادامه داد:نباید فرصت مهم مشهد 2017 را موکول به حضور چند ساعته وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی کرد. طی مکاتبات انجام شده با وزارت نفت و ارشاد پیشنهاد شده است که اجلاسی از وزیران نفت و گاز کشورهای اسلامی در مشهد برگزار شود و یا اجلاس وزیران آموزش عالی کشورهای اسلامی همزمان با مشهد 2017 در این شهر برگزار شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.