۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 344930

قیمت بنزین و گازوئیل در مالزی متاثر از کاهش قیمت جهانی نفت از روز دوشنبه بار دیگر کاهش یافت.

مالزی قیمت سوخت را کاهش داد

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دولت مالزی روز دوشنبه جایگاه داران را موظف کرد بنزین معمولی را با 10 سن کاهش در هر لیتر به قیمت یک رینگیت و 75 سن (42 سنت آمریکا در هر لیتر) در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
قیمت بنزین سوپر نیز از امروز در مالزی با کاهش 20 سنی مواجه شد و هر لیتر دو رینگیت و 5 سن (49 سنت آمریکا) در جایگاه های سوخت عرضه می شود.
اما گازوئیل با 25 سن کاهش قیمت روبرو شد و این سوخت در مالزی هرلیتر یک رینگیت و 35 سن (32 سنت آمریکا) بدست مشتری می رسد.
مالزی پس از نوسان قیمت جهانی نفت و کاهش شدید آن بیش از یکسال است قیمت سوخت را ماهیانه تعیین و ابلاغ می کند.
'جوهری عبدالغنی' معاون وزیر دارایی مالزی اواخر سال گذشته احتمال داده بود در قیمت گذاری سوخت تجدیدنظر شود و قیمت گذاری هفتگی با نوسان حداکثر پنج سن (بیش از یک سنت) آغاز شود.
قیمت گذاری ماهیانه سوخت و صرفه جویی حدود سه میلیارد دلاری از منابع دولتی باعث شد دولت به اهداف اقتصادی خود در شرایط چالش برانگیز اقتصاد جهانی دست یابد و مبالغ صرفه جویی شده را به گروه های هدف از جمله طبقات کم درآمد جامعه اختصاص دهد.
دولت مالزی از اوایل اکتبر سال 2014 میلادی با قطع بخشی از یارانه بنزین معمولی و گازوئیل بهای این دو نوع سوخت را افزایش داد و در ادامه سیاست حذف تدریجی یارانه سوخت در این کشور جنوب شرق آسیا را آغاز کرد.
این کشور آخرین ماه سال 2014 را نیز با نخستین تجربه بهای شناور سوخت به پایان برد و در سال گذشته و سال جاری میلادی این سیاست را ادامه داد.
دولت مالزی تا پیش از اجرای این طرح حدود پنج میلیارد دلار از بودجه را صرف پرداخت یارانه بنزین معمولی، گازوئیل و گاز طبیعی می کرد که با سیاست های جدید، توانست مبالغ اختصاص یافته را در بخش های دیگر هزینه کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.