هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر متفاوت تر از سال های گذشته با تکیه بر سنت های اصیل هنر کشورمان فضای جدیدی را در هنر جستجو می کند.

همراه با جشنواره بین المللی تجسمی فجر

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، جشنواره تجسمی فجر فرصتی برای هنرمندان رشته های تجسمی است که آثار خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.
جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در واقع جوان ترین جشنواره هنری کشور است که سال 1387 آغاز به کار کرد.
این دوره از جشنواره تجسمی فجر با تکیه بر سنت های اصیل هنر کشورمان، فضای جدیدی را در هنر جستجو می کند که در این فضای جدید با رویکرد توسعه محور حدود 10 هزار اثر از 5 هزار هنرمند در سایت جشنواره به ثبت رسید و آثار منتخب راه یافته به نمایشگاه با توجه به این ظرفیت، بسیار اندک است اما روند تکامل آن می تواند فضای هنرهای تجسمی کشور را رونق بخشد و در آینده شاهد حضور گسترده تر هنرمندان ایرانی و خارجی باشیم.
نمایشگاه هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، در برگیرنده آثاری از هنرمندان نسل های مختلف هنر ایران طی 4 دهه 40 تا 70 است که در بخش مفاخر به نمایش در آمده است و در کنار این آثار، 205 اثر از هنرمندان سراسر کشور که در بخش رقابتی هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده اند در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

** آغاز هشتمین جشنواره تجسمی فجر از 9 بهمن ماه
هشتمین دوره جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر 9 بهمن ماه با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در مرکز فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد.
نمایشگاه امسال فجر و نگاه خاص آن به هنر نو و ویژگی ‏ های معاصر هنر موجب شده است که ویدئوآرت‎ها، چیدمان ها و هر چیزی که می‏ تواند هنر تجسمی باشد گرچه مدیای خاصی برای آن قابل تصور نباشد؛ فرصتی برای نمایش عمومی پیدا کند، فرصتی که کمتر در این وسعت برای علاقه ‏ مندان به هنر پیش می ‏ آید.

** حضور پررنگ هنرمندان خارجی
با توجه به تغییرات صورت گرفته در نحوه برگزاری جشنواره هشتم که هنرمندان می توانستند در مدیاهای مختلف به ارائه آثار خود بپردازند؛ 105 هنرمند از کشورهای، تونس، پاکستان، ترکیه، کرواسی، اوکراین، ایتالیا، صربستان، کوبا، قرقیزستان، ارمنستان، ایالات متحده آمریکا، بلغارستان، روسیه، رومانی، کلمبیا، هند، اندونزی، بنگلادش، پرو، آلمان، ازبکستان، اسپانیا، اسلوونی، برزیل، بریتانیا، بلاروس، بلژیک، بوسنی و هرزگووین، تایلند، جمهوری چک، سودان، فرانسه، قبرس، قزاقستان، کانادا، لبنان، لهستان، مالزی، مکزیک و هلند آثار خود را در سایت جشنواره ثبت کردند.
این در حالی است که کشور تونس با 12 اثر از 11 هنرمند بیشترین درخواست را در میان کشورها برای حضور در جشنواره تجسمی فجر داشته است. همچنین آثار هنرمندان مکزیک از سازمان ملل به ایران آمد.

** حضور گسترده هنرمندان با تحصیلات بالا
امسال حضور هنرمندان چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین الملل پررنگ تر از گذشته بوده است، وضعیت آماری هنرمندانی که آثار خود را برای حضور در بخش رقابتی جشنواره هشتم تجسمی فجر به ثبت رساندن نشانگر این موضوع است که بیش از 85 درصد شرکت کنندگان در این رویداد هنری دارای تحصیلات پیشرفته هستند.
بر اساس اعلام دبیرخانه این رویداد هنری از میان 4915 هنرمند مشارکت کننده در جشنواره هشتم 4272 هنرمند در مقاطع مختلف دانشگاهی و حوزوی به تحصیل پرداخته اند و تنها 643هنرمند دارای مدرک دیپلم و یا محصل هستند. که این نشان دهنده جشنواره ای آکادمیک است.

** بخش های جنبی هشتمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر
امسال بخش های جنبی مختلفی در جشنواره حضور دارد. که از میان آنها می توان به بخش مفاخر، آرتکس، همایش، فیلم مستند تجسمی و نمایشگاه بخش امام رضا (ع)، هنر مقاومتی و هنر ملی در کنار بخش اصلی نمایشگاه اشاره کرد.
همایش با عنوان هنر ایران و جهانی شدن برگزار می ‏ شود، که علاوه بر بخش آرتکس که از 14تا 17 اسفند ماه در موسسه صبا برگزار می ‏ شود، فعالان عرصه تجسمی می ‏‎توانند دستاوردهای خود را در بخش ‎های مختلف به مخاطبان هنرهای تجسمی معرفی کنند.
در این راستا رسانه ‎ها، شرکت‏ ها، آموزشگاه‏ ها، دانشگاه‎ ها، ناشران و... که فعالیت ‎های آنان موجب رونق بخشی حوزه تجسمی می ‏ شود در این بخش معرفی می ‏ شوند.
یکی دیگر از بخش های جنبی جشنواره امسال بخش مفاخر است که از 8 پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی در اختتامیه این دوره از جشنواره تقدیر می شود.
در بخش همایش جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز از میان 125 چکیده مقاله دریافت شده در دبیرخانه، 50 مقاله برای ارائه در بخش پژوهش انتخاب شده است که 5 و 6 اسفند ماه در فرهنگستان هنر برگزار می شود.
در این بخش محورهایی چون تجربه های نو در هنر معاصر ایران، هنر معاصر ایران در پارادوکس محلی گرایی و جهانی گرایی، هنر ایران در عصر رسانه های جدید، هنر ایران در بازار بین المللی هنر، هنر ایران در جشنواره ها و رویدادهای جهانی هنر، هنر ایران در انجمن ها و اتحادیه های بین المللی هنر، هنر ایران در مطالعه تطبیقی با هنر منطقه ای غرب آسیا و کشورهای همسایه مدنظر قرار گرفته است.

** هنر ملی و هفته های فرهنگی مکزیک و صربستان
امسال دو هفته فرهنگی برگزار می ‏ شود که در آنها آثار هنرمندان مکزیک و آثاری از هنرمندان صربستان به نمایش گذاشته می شود.
بخش جدیدی به نام فجر و هنر ملی شکل گرفته است که به نگارگری و خوشنویسی دو هنر ناب ایرانی اختصاص دارد و همزمان با نمایشگاه صبا در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‏ شود.
هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر همزمان با تهران در 20 استان آذربایجان شرقی، البرز، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، همدان، یزد، اصفهان و کرمان برگزار می ‏ شود.
هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از 9 بهمن ماه آغاز به کار کرد و تا 17 اسفند ماه برپا است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.