ساختار اقتصادی خراسان رضوی؛ نیازمند طراحی نو

اقتصاد علم استفاده از نیروی انسانی، سرمایه، نهاده ها و مواد اولیه به صورت بهینه و موثر است. از ابتدای پیروزی انقلاب هر گاه مسأله اقتصاد استان مطرح شده است، اولین موضوعی که بیان می‌شود، نبود امکانات زیرساختی و فرا منطقه ای است. نگاه عالمانه به مسأله اقتصاد استان نشان می‌دهد که استان و خصوصاً شهر مقدس مشهد خود عرصه عرضه یک بازار بین المللی است که اگر از ظرفیت و توانمندی آن به طور صحیحی استفاده شود، توسعه و رشد روز افزون اقتصاد استان تأمین خواهد شد.
استان خراسان دارای موقعیت مکانی راهبردی همچون قرار گرفتن در مسیر اقتصادی جاده ابریشم و مجاورت کشورهایی همچون ترکمنستان، آثار تاریخی، ابنیه فرهنگی است و از همه مهم‌تر مجاورت پربرکت مشهد مقدس با بارگاه امام رضا(ع) فرصتی است ویژه که به برنامه‌ای جامع و منسجم اقتصادی با نگاه راهبردی نیاز دارد.
برنامه ای که باید بر محوریت دو عامل گردشگری مذهبی و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بر محوریت شایسته سالاری طراحی شود و مکمل هایی همچون تقویت ناوگان حمل ونقل و ساخت و تجهیز بزرگراه‌های ترانزیتی تأمین و منافع و مصالح استان در آن مد نظر قرار بگیرد، زیرا تئوری توسعه اقتصادی استان در طی سال‌های گذشته دارای ساختار معیوب بوده و بر مبنای کارآیی تنظیم نشده و چشم انداز اثربخش و روشنی برای آن تبیین نشده است. از این رو نتوانسته است، از ظرفیت زائران و رشد آن‌ها بهره برداری مطلوبی کند.
 آنچه که همواره به عنوان یک دغدغه در استان مطرح بوده است، حمایت نشدن از بخش خصوصی، کارآفرینان و سرمایه گذاران و فراهم نبودن امنیت قضایی برای آن‌ها بوده است. لیکن از شعار زدگی در این زمینه باید پرهیز و مشکلات ساختاری مرتبط با حوزه سرمایه گذاری در استان را ریشه یابی و برطرف کرد.
از طرفی در شرایط کنونی پسابرجام که سرمایه گذاران خارجی تمایل ویژه ای به سرمایه گذاری در کشور دارند، باید مدیران اقتصادی با تصریح جاذبه‌های اقتصادی استان آن‌ها را متمایل به سرمایه گذاری در حوزه تکنولوژی کنند و در این باره نیز آن‌ها را از سرمایه گذاری در کالاهای مصرفی منع کنند، زیرا تلفیق سرمایه و توانمندی نیروی انسانی استان شکاف کالاهای مصرفی را پر خواهد کرد.
 بدون تردید توسعه اقتصادی استان نیازمند برنامه ریزی صحیح و اصولی با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف و مدیریت بهره وری توانمندی‌های استان است.
ظرفیت زائران و گردشگران، بستر مناسبی برای تأمین سرمایه در گردش و نیز تأمین نقدینگی در استان خواهد بود که موجب رشد و شکوفایی حوزه اقتصاد استان خواهد شد.
همچنین توجه ویژه به جوانان، کار آفرینان و افراد نخبه استان در زمینه اقتصاد به تاسی از اوایل انقلاب که به جوانان اعتماد و مسؤولیت‌های خطیر به آن‌ها واگذار می‌شد، نقش بسزایی در ارتقای توان مدیریتی استان ایفا خواهد کرد و تحولی نوین با رویکرد درآمد زایی را برای استان به ارمغان خواهد آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.