معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: با وجود دامپینگ قطر در بازار منطقه، صادرات گاز ایران به پاکستان و هند هنوز صرفه اقتصادی دارد.

توافق با روسیه برای سواپ گاز هنوز نهایی نشده است/صرفه اقتصادی صادرات گاز به پاکستان با وجود دامپینگ قطر

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از  ایرنا حمیدرضا عراقی در حاشیه مراسم بهره برداری از طرح های جدید گازرسانی در کشور، درجمع خبرنگاران درباره اجرای طرح سواپ گاز با روسیه، افزود: هنوز با گازپروم روسیه برای سوآپ گاز این کشور به توافق نرسیده ایم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز اضافه کرد: در جلسات کاری درباره موضوع های مختلف و از جمله سواپ مذاکره انجام شده، اما هنوز به مرحله توافق و امضای قرارداد نرسیده است.
عراقی با بیان اینکه برای عملیاتی و اجرایی شدن سواپ باید مذاکرات مربوط به آن نهایی شود، ادامه داد: این پتانسیل در کشورمان وجود دارد که روسیه و ترکمنستان، گاز را درشمال کشور به ما تحویل دهند و در جنوب از ما تحویل بگیرند.
معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: اجرایی شدن سواپ به روند مذاکرات و حل مسائلی مانند قیمت، ال.ان .جی و شرایط بازار بستگی دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین درباره دامپینگ قطر در بازار گاز منطقه و ارائه تخفیف های سنگین به هند و پاکستان و تاثیر آن بر طرح های صادارت گاز ایران به این کشورها، گفت: برای اجرای طرح های صادراتی باید شرایط بازار را بررسی کرد.
وی درباره صرفه اقتصادی صادرات گاز ایران به پاکستان پس از دامپینگ قیمتی قطر در این کشور، گفت: ایران بیشتر گاز خود را از میدان های مشترک تولید می کند بنابراین صادرات آن به صرفه است، بنابراین هرگونه صادرات صرفه اقتصادی دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه شرایط بازار گاز بسیار پیچیده شده است، اضافه کرد: تحولات بازار جهانی گاز و تغییر و تحولات آن باید ارزیابی شود.
وی ادامه داد: کاهش قیمت گاز امکان دارد بر تولید گاز در طرح هایی مانند شیل های گازی آمریکا تاثیر منفی گذاشته و سود آنها را کاهش دهد.
عراقی درباره وضعیت احداث پالایشگاه گازی بیدبلند 2 نیز گفت: عملیات ساخت آن به خوبی پیش می رود و در حال اخذ وام از صندوق توسعه ملی هستند.
ایرنا در هفته گذشته از طرح قطر برای سهم گیری در بازار گاز منطقه خبر داد که بر اساس آن تخفیف های هنگفتی به خریداران ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) در هند و پاکستان ارائه داده است. حتی برخی منابع گزارش داده اند که دوحه برای مشتریان هندی، تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته است.
در حالی که ایران پس از رفع تحریم ها، خود را آماده صادرات گاز به هند و پاکستان می کند، قطر با هدف کسب سهم بیشتر از بازار گاز این منطقه اقدام به ارائه تخفیف های قابل توجه در صادرات ال.ان.جی به این کشورها کرده است.
هر چند نیاز هند و پاکستان به گاز به حدی است که نمی تواند آنها را از واردات گاز از ایران بی نیاز کند، اما دامپینگ قیمتی قطر در شبه قاره هند، تاثیری منفی بر چانه زنی تهران بر سر قیمت گاز صادراتی خواهد داشت.
پاکستان در اواخر سال 1393 قرارداد واردات ال.ان.جی را از قطر امضا کرد؛ اسلام آباد به دنبال واردات روزانه ٢٠٠ میلیون فوت مکعب گاز به صورت ال.ان.جی از قطر است و در نظر دارد حجم واردات خود را به ٤٠٠ میلیون فوت مکعب در روزافزایش دهد.
امضای قرارداد با پاکستانی ها در حالی است که اسلام آباد دو پروژه واردات گاز از طریق خط لوله از کشورهای ایران و ترکمنستان را در دستور کار دارد.
براساس قراردادی که در سال 1387 میان ایران و پاکستان به امضا رسید باید تا دسامبر سال 2014 میلادی (دی ماه 1393) گاز ایران به پاکستان ارسال می شد.
کار ساخت بخشی از خط لوله که در خاک ایران قرار دارد تقریبا به پایان رسیده، اما اسلام آباد تاکنون از ساخت این خط لوله خودداری کرده و فقط در 21 اسفندماه سال 1391 ساخت نمادین این خط لوله را کلنگ زنی کرد.
هرچند اسلام آباد تاکنون با ادعای تحریم از تکمیل این خط لوله خودداری کرده، اما مقام های این کشور خبر داده اند که در ماه های آینده با یافتن سرمایه گذاران، عملیات ساخت این خط لوله را آغاز خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.