مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: تمام شبکه ریلی کشور تا پایان دولت یازدهم به سیستم کنترل اتوماتیک قطارها مجهز می شود.

تجهیز شبکه ریلی کشور به سیستم کنترل اتوماتیک قطار

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، محمد پور سید آقایی روز شنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های ریلی خراسان رضوی در مشهد افزود: پیش از این، سیستم ATC کنترل حرکت قطارها در محور مشهد تهران اجرا و اوایل امسال با حضور معاون اول رئیس جمهوری بهره برداری شد.
وی اظهار کرد: در ادامه این طرح سیستم تراک بندی قطارها هم انجام و امروز با حضور رئیس جمهوری در مشهد به بهره برداری رسید که با اجرای آن قطارها می توانند پشت سر هم حرکت کنند.
وی گفت: با بهره برداری از دو طرح مزبور ظرفیت قطارهای مسیر مشهد – تهران افزایش می یابد و تاخیر آنها هم به حداقل می رسد.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی افزود: این سیستم به طور کامل توسط شرکت های داخلی اجرا شده و به خاطر اهمیت آن اجرای آن در مسیرهای مهم کشور نیز آغاز شده است.
وی ادامه داد: این طرح هم اکنون در مسیر تهران – قم ، تهران - کرج، بافق – بندرعباس آغاز شده و تلاش می شود تمام شبکه ریلی کشور تا پایان سال 95 و در نهایت تا پایان دولت یازدهم به سیستم کنترل اتوماتیک قطارها مجهز شده و راه آهن جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یکی از پیشرفته ترین راه آهن های منطقه شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این توسعه ایستگاه راه آهن در مشهد با افزایش تعداد سکوها از پنج مورد به هشت سکو و تغییر سوزن بندی های ایستگاه مشهد از دیگر اقداماتی بود که با انجام آن تاخیر قطارها به شدت کاهش یافته است.
آقایی با بیان اینکه پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد آرزوی دیرینه مردم ایران بوده و قدمت طرح آن به سال 1356 برمی گردد، گفت: برقی کردن قطار این مسیر در آن زمان مطرح بوده و ژاپنی ها نیز مطالعه ای در این زمینه انجام دادند اما اقدامی صورت نگرفت تا اینکه در سال 1384 این موضوع دوباره مطرح شد و مطالعاتی توسط مهندسین ایرانی و فرانسوی صورت گرفت و پروژه افزایش سرعت تا 200 کیلومتر در ساعت بر روی خط ریلی موجود به عنوان بهترین شرایط و گزینه به انجام رسید.
وی افزود: در سال 1386 هم مطالعات امکان سنجی طرح مزبور انجام و در سال 1387 مناقصه آن برگزار شد و در سال 1390 در قالب BOT مناقصه آن دوباره انجام و ابطال شد و در سال گذشته این قرارداد به صورت ATCF با فاینانس و مشارکت کنسرسیوم چینی انجام و مشکل مالی آن هم حل شد.
به گفته وی، بر اساس توافق صورت گرفته وام این پروژه به طور ارزان و با بهره اندک و دوره بازپرداخت 20 ساله تامین می شود.
آقایی اظهار کرد: با انجام طرح مزبور و رسیدن ظرفیت این محور به 35 میلیون مسافر در سال، این مسیر جزو 10 محور عمده دنیا از نظر ترافیک و حجم حمل و نقل مسافر قرار می گیرد و به صورت برقی بهره برداری می شود.
وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی و مسیر تهران – مشهد در صدر جدول تعداد کشته های سوانح جاده ای قرار دارد، گفت : سالانه دو هزار و 500 کشته و 16 هزار و 250 مجروح در این مسیر وجود دارد که رقم بسیاری است.
وی افزود: با بهره برداری از این خط و افزایش سرعت قطارها به 200 کیلومتر در ساعت، در عمل ظرفیت جابجایی در این مسیر افزایش می یابد که می تواند عاملی در کاهش و کنترل تلفات جاده ای باشد.
به گفته وی، با اجرای این طرح در مجموع سالانه 200 میلیون لیتر سوخت صرفه جویی و یک هزار 800 نفر از کشته شدن نجات می یابند و 18 هزار میلیارد ریال منفعت ملی و اقتصادی نصیب کشور می شود.
آقایی تاکید کرد: کل سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه طی کمتر از چهار سال در قالب منافع ملی حاصل از آن به جامعه بر می گردد.
وی اشتغال حاصل از این طرح در زمان اجرای آن را سه هزار و 350 مورد عنوان و ذکر کرد: پس از بهره برداری نیز هشت هزار و 260 شغل دائم ایجاد خواهد شد ضمن آن که افزایش بهره وری ناوگان هم از جمله مزیت های آن است به گونه ای که قطارها می توانند در هر روز دو بار تردد کنند و این خود انگیزه ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.