قدس آنلاین/مهدی توحیدی: شواهد بازار نشان می دهد قیمت برنج ایرانی طی روزهای اخیر بشدت افزایش یافته و این در حالی است که این ماده غذایی نقش اساسی در سبد مواد خوراکی بسیاری از مردم دارد.

افزایش قیمت برنج ایرانی؛ دست پخت دلالان بازار مشهد

آمارها نشان می‌دهد، سرانه مصرف برنج در ایران بیش 6/36 کیلوگرم در سال است که این رقم هفت برابر سرانه مصرف در کشورها ی اروپایی است.
شهروندان از اینکه در روزهای اخیر این ماده غذایی پرمصرف به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش قیمت داشته است، گلایه مند هستند. هرچند فعالان بازار دلایل مختلفی را برای این افزایش قیمت ذکر می‌کنند، اما بدرستی مشخص نیست، چه دلایلی در گران شدن آن دخیل است.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت برخی برنج‌های خارجی با آزاد شدن ثبت سفارش‌ها کمی افت کرده و این در حالی است که نرخ برنج ایرانی به دلایلی که دلال بازی و جوسازی در شمال کشور خوانده می‌شود، بیش از 10 درصد در بنکداری‌ها افزایش یافته و این در حالی است که این افزایش قیمت در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تا بیش از 60 درصد مشاهده شده است.

 افزایش ناگهانی قیمت برنج داخلی
یکی از شهروندان مشهدی به خبرنگار ما می‌گوید: مدت‌ها از برنج ایرانی استفاده می‌کردم، اما با افزایش ناگهانی قیمت‌ها بایستی برای یک کیسه 10 کیلویی بیش از یکصد هزار تومان بپردازم.
یکی دیگر از شهروندان با گلایه از اینکه چرا باید برنجی که در کشور خودمان کشت و تولید می‌شود، اینقدر گران باشد، می‌گوید: مگر قیمت دلار در مراحل کاشت و برداشت برنج ایرانی تأثیر می‌گذارد که باید شاهد افزایش بسیار زیاد این محصول باشیم؟
وی ادامه می‌دهد: چرا باید مصرف کننده ایرانی برود، سراغ برنج‌های خارجی که هیچ ارزش غذایی ندارد!

 سودجویان به دلخواه قیمت‌ها را تغییر می‌دهند
شهروند دیگری هم با بیان اینکه با افزایش قیمت برنج‌های ایرانی، برنج‌های خارجی هم گران شده است، می‌گوید: چرا مسؤولان مانع فعالیت واردکنندگان و قاچاقچیان کالاهای ضروری مثل برنج نمی‌شوند؟ چرا این افراد سود جو هر طور که می خواهند، قیمت‌ها را در بازار بالا و پایین می برند؟
وی با بیان اینکه این اضافه قیمت برنج‌های ایرانی بعید است که به جیب شالیکاران شمال کشور برود، می‌گوید: همیشه این دلالان و واسطه‌ها هستند که باعث گرانی اجناس می‌شوند و افزایش قیمت برنج‌های ایرانی هم مطمئناً توسط سود جویان و دلالان صورت گرفته است.

 تنوع قیمت ها
برنج‌های ایرانی و خارجی که در بازار و مغازه‌های سطح شهر تنوع زیادی دارند، براساس کیفیت و برندشان به قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند.
بنا بر این گزارش هم اکنون قیمت برنج ایرانی در برنج ‌فروشی‌ها سطح شهر مشهد با نرخ‌های اعلام شده در بنکداری‌ها تفاوت زیادی دارد.
قیمت هر کیلوگرم برنج دم سیاه در یکی از برنج‌فروشی‌های مرکز شهر 9 هزار و 490 تا 9 هزار و 800 تومان، صدری آستانه 9 هزار و 650 تومان، طارم 9 هزار و 500 تومان و صدری دودی 11 هزار تومان است.
قیمت این محصول با عنوان هاشمی سه الکه در یک سوپرمارکت در مرکز شهر نیز 14 هزار تومان و برنج بسته‌بندی شده 11 هزار و 700 تومان و هر کیسه برنج 10 کیلوگرمی هندی 37 هزار تومان است.
با این حال شواهد بازار حکایت می‌کند قیمت برنج در  خرده‌فروشی‌های سطح شهر به صورت قابل توجهی با عمده فروشی‌ها تفاوت دارد به طوری که برنج‌های ایرانی در مغازه‌ای سوپر مارکت و در فروش‌های خرد (به صورت کیلویی) بین 5000 تا 8000 تومان نسبت به عمده فروشی‌ها افزایش قیمت دارد.
به عنوان نمونه برنج ایرانی هاشمی درجه یک کیلویی 9000 تومان در عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود و در خرده‌فروشی‌ها بین 14 تا 16 هزار تومان قیمت دارد. درمیان سایر ارقام برنج ایرانی، هرکیلوگرم برنج طارم درجه یک در خرده‌فروشی‌ها 9500 تومان، طارم رمضانی 8000 تومان و برنج دم سیاه 10000 تومان فروخته می‌شود. برنج‌های نیم دانه ایرانی نیز کیلویی6000 تا 8500 تومان فروخته می‌شود.


 افزایش قیمت بیش از 60 درصدی
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، برنج ایرانی درجه یک که هر کیلوگرم آن در فروش کیسه‌ای حداکثر 9000 تومان بود، در مغازه‌های خرده‌فروشی و برخی سوپر مارکت‌ها تا کیلویی 15 هزار تومان هم فروخته می‌شود و این یعنی افزایش بیش از 60 درصدی!
محمدی یک فروشنده نیز در این خصوص می‌گوید: از برنج‌های ایرانی در بازار استقبال خوبی می‌شود، چون از کیفیت بهتری نسبت به برنج‌های خارجی برخوردار هستند.
وی می‌افزاید: برنج‌های خارجی هم مشتریان خاص خود را دارد و به دلیل قیمت‌های پایین‌ترشان، بیشتر از سوی اقشار کم درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی درخصوص قیمت برنج در بازار اظهار می‌دارد: هر کیلوگرم برنج ایرانی در عمده فروشی از 7300 تا 11000 تومان قیمت دارد.

 گران فروشی که دلیل آن معلوم نیست
در حال حاضر موضوع مهم برای مصرف‌کنندگان در خرید برنج‌های ایرانی این است که مصرف کنندگان برای خرید برنجی که قیمت معقول و استاندارد داشته باشد، باید به مراکز عمده‌فروشی مراجعه کنند و افرادی که نمی‌توانند، برای خرید روزانه‌شان به این مراکز بروند، باید برنج ایرانی را حداقل 5000 تومان گران‌تر بخرند؛ گران‌فروشی که دلیل آن مشخص نیست، چرا که اخیراً هیچ‌گونه خبری مبنی بر افزایش قیمت برنج ایرانی از سوی مقامات وزارت کشاورزی اعلام نشده است و این تفاوت چشمگیر قیمت بین عمده‌فروشی و خرده‌فروشی غیر قابل توجیه به نظر می‌رسد که دستگاه‌های نظارتی باید توجه بیشتری به این گرانی‌فروشی آشکار نشان دهند.

 گرانی‌های اخیر شایعه است!
در همین حال، دبیر انجمن برنج کشور افزایش قیمت برنج ایرانی را شایعه می داند.
جمیل علیزاده شایق در واکنش به مباحث مطرح شده، مبنی بر افزایش قیمت برنج ایرانی می‌گوید: عده‌ای قصد دارند، با مطرح کردن چنین شایعاتی، بستری برای واردات فراهم کنند.
وی با بیان اینکه بررسی‌های ما حاکی از این است که قیمت گران‌ترین برنج در تهران ۱۱ هزار تومان است، تصریح می‌کند: فروختن برنج به قیمت ۱۱ هزار تومان هم گران‌فروشی است که متأسفانه به بهانه‌های مختلف انجام می‌شود.
دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به اینکه مطرح کردن چنین مباحثی درباره گران شدن برنج باعث بهم ریختگی بازار و نگرانی مردم خواهد شد، می‌گوید: وقتی چنین مسأله‌ای مطرح می‌شود، فروشندگان هم تحت تأثیر قرار گرفته و به خودشان حق می‌دهند که قیمت برنج را بالا ببرند.

 جولان دلالان
با این حال به نظر می‌رسد، دلالان بازار برای افزایش قیمت برنج‌های خارجی که بیشترین متقاضی را در بازار به خود اختصاص داده، تلاش می‌کنند تا با گرانی ناگهانی برنج ایرانی بر تعداد خریداران برنج‌های خارجی بیفزایند و در این بین پول‌های بیشتری را به جیب بزنند.
به هر حال شهروندان از مسؤولان و متولیان بازار انتظار دارند که مانع جولان دلالان در بازار شوند و در روزهای پایانی سال از هرگونه اجحاف به مردم جلوگیری کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.