عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اگر نتوانیم مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و فقر را در کشور حل کنیم، موفق نبوده‌ایم.

اطاعت: در صورت عدم حل بیکاری و فقر موفق نبوده‌ایم/ امروز درآمد کشور با هزینه‌ها برابری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، جواد اطاعت عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عصر امروز (سه‌شنبه) در مناظره با حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران که در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: امید و ناامیدی در عرصه سیاسی کشور امر بسیار مهمی است، در هیچ شرایطی نباید امید را از دست دهیم، امید یک عنصر تعیین‌کننده است، اما دانشجویان ما امروز به دلیل بیکاری و مشکلاتی که وجود دارد و همچنین با توجه به آینده مبهمی که در انتظارشان است، عنصر امید در آنها تضعیف شده است.
وی افزود: ما باید امید را در جوانانمان افزایش دهیم، به خصوص با توجه به اینکه حال کشور ما از نظر اقتصادی خوب نیست، لذا نیاز داریم عنصر امید را در جوانان بیشتر کنیم، براساس مطالعه پرونده یک کشور می‌توان به سلامت آن کشور پی برد، دو سال پیش میانگین شاخص های اجتماعی و سیاسی را بین ایران و 15 کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران مقایسه کردم، معدل این شاخص‌ها نه تنها نگران  کننده بلکه آزار دهنده بود.
اطاعت همچنین یادآور شد:‌ میانگین تورم و نرخ بیکاری در کشور ما از 15 کشور همسایه بیشتر بود، همچنین درآمد مردم ما و نیز رشد اقتصادی ما پایین‌تر از کشورهای همسایه بود. هر چند این مقایسه تنها بین کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران انجام شده و نه با کشورهای غربی.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یک بخشی از مشکلات امروز جامعه ما، مربوط به مردم است و بخش دیگر به حاکمان مرتبط می‌شود، در دنیای مدرن امروز، سیاست بر فراز همکاری، گفت‌وگو، اتحاد و مساعی مشترک استوار است. در دنیای امروز، احزاب ایدئولوژیک به آن صورت نداریم و کشورها براساس مبانی علمی اداره می‌شوند.
وی با بیان اینکه در نظام‌های مختلف ملاحظه می‌کنیم که رقابت ها خیلی روشی، اصولی و بنیادی انجام می‌شود، تصریح کرد: ما که می‌توانیم با 1+5 یعنی 6 کشور خارجی گفت‌وگو و مذاکره کنیم و به نتیجه هم برسیم، چرا در داخل با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم. همه باید بدانند جریانات سیاسی، تنها یک هدف دارند و آن هم اعتلای کشور است، ولی یک نمونه بارز از مشکلی که امروز در کشور با آن مواجهیم، رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات مجلس است که نشان‌دهنده عمق بی‌اعتمادی به جریان‌های سیاسی کشور است.
اطاعت همچنین خاطرنشان کرد: در این سال‌ها شاهد بودیم که دولت یک‌دست چه مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد، در سال 84 زمانی که دولت اصلاحات کنار رفت و دولت اصولگرا روی کار آمد، بنده گفتم روی کار آمدن یک دولت اصولگرا ایرادی ندارد، چرا که هدف اصلی همه ما اعتلای کشور و دست یافتن به آرمان های انقلاب است. هدف ما اعتلای سرمایه‌های کشور است.
وی تأکید کرد: امروز در بحث محیط زیست و منابع آبی با مشکلاتی مواجه هستیم. سرانه آبی ما بسیار کم است. باید بگویم در 55 سال اخیر، سرانه آب در سال 92 به 1400 رسید و اگر همین روند کاهش سرانه آب ادامه یابد و در چند سال آینده این رقم به زیر 1000 برسد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟!
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین گفت: همه ما می دانیم که جمهوری اسلامی ایران در ذخایر گازی، کشور اول دنیاست، بیش از 18 درصد ذخایر گازی دنیا در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و روسیه رتبه دوم را دارد، اما وقتی مقایسه انجام می‌دهیم متوجه می شویم که واردات و صادرات گاز در ایران تقریباً برابر است، چرا که سرمایه گذاری مناسب انجام نشده است.
وی همچنین گفت: بودجه سال گذشته 165 هزار میلیارد تومان بود و امسال این رقم احتمالاً به 170 هزار میلیارد تومان می‌رسد. متأسفانه امروز درآمدهای کشور با هزینه‌های جاری برابری می‌کند و این وضع مناسبی برای کشور ما نیست.
در ادامه این مناظره، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به جواد اطاعت گفت: آقای اطاعت به مثابه یک پزشک، حال و روز جمهوری اسلامی ایران را ارزیابی کرد و گفت که امروز حال ایران خوب نیست، البته نگاه آقای اطاعت درست است که ایران از نظر شاخص‌های اقتصادی حال و روز خوبی ندارد، اما این تنها یک زاویه دید نسبت به اوضاع ایران است و زاویه دیگری هم در این میان وجود دارد و اتفاقاً زاویه دیگر بیشتر امیدبخش است.
وی افزود: 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته و کشور ما در حالی که تا پیش از انقلاب وابسته به غرب بود، به طوری که سازمان برنامه‌ و بودجه را در ایران آمریکایی‌ها ایجاد کرده بودند و خودشان اداره می کردند اما امروز جمهوری اسلامی ایران مستقل شده است.
مصباحی مقدم ادامه داد: قطعاً وقتی یک سازمانی را آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند، به نفع خودشان برنامه می‌چینند نه به نفع ایران، آنان در این سازمان برنامه‌ریزی کردند که ایران نفت را صادر کند تا نتواند تکنولوژی مناسب برای استفاده از فرآورده‌های نفتی داشته باشد. آنان با این کارشان اقتصاد ایران را وابسته کردند تا ایران بازاری برای مصرف کالاهای وارداتی غرب باشد.
وی خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی، امروز جمهوری اسلامی ایران یک کشور کاملاً مستقل است و هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند در حاکمیت ایران اعمال نفوذ کند که این قدرت، حاصل خون شهیدان و امام است، این دستاورد امروز ما حاصل تحمل مشکلات دوران 37 ساله مقاومت در برابر مستکبران است و فرض این است که ما از نظام سلطه جهانی، خودمان را جدا کردیم.
نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ایران از غالب طراحی غربی‌ها جدا شد و توانست بایستد و اگر امروز هم بیمار است، به خاطر این است که از زیر فشار استعمار و استکبار خارج شده و رنجور است و نقاط ضعفی دارد که در 37 سال گذشته نتوانسته آنها را علاج کند.
وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف امروز کشور ما، وابستگی به فروش نفت و ارز خارجی است و غرب روی همین دو نکته طی چند سال اخیر فشار آورد و ما را تحت فشار قرار داد، میزان تولید نفت ما تا قبل از پیروزی انقلاب 6 میلیون بشکه بود، اما امروز این رقم به زیر یک میلیون بشکه رسیده است.
این کاندیدای انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران، همچنین خاطرنشان کرد: قیمت نفت تا قبل از فشارهای تحریمی بالا بود، اما اکنون به 28 دلار کاهش یافته است، این به معنای فشارهای خارجی ناشی از تحریم است که ایران را به شدت تحت فشار قرار دهند. کلینتون گفته بود ما تحریم های فلج‌کننده علیه ایران اعمال کردیم، اما شاهد بودید که ایران فلج نشد، اما به شدت رنجور شد.
وی ادامه داد: ما به استقلال سیاسی و نظامی دست یافتیم و به رشد فناوری در طول 37 سال گذشته رسیده‌ایم، در حالی که قبلاً این موضوع امکان‌پذیر نبود. جمهوری اسلامی ایران در شرایط فشار و تحریم توانست پیشرفت علمی و فناوری داشته باشد و در حوزه‌هایی مانند انرژی هسته‌ای، لیزر، نانو و سلول های بنیادین به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌ایم، در حالی که تا پیش از این ما یک کشور کاملاً وابسته به غرب بودیم، ولی امروز بدون دخالت های خارجی توانستیم اینچنین پیشرفت کنیم و توسعه یابیم.
مصباحی‌مقدم بر همین اساس یادآور شد: ما تولید داخلی تسلیحات داریم و باید همه این جهات را ببینیم. روزی به ما سرکوفت می‌زدند، اما امروز بسیار پیشرفت کرده‌ایم، امروز ایرانی می تواند ماهواره به فضا بفرستد. امروز غرب از موشک‌های دوربرد ما هراس دارد و نمی‌تواند عملاً کاری انجام دهد.
اطاعت در پاسخ به مصباحی‌مقدم گفت: افراد مخالف و منتقد برای یک کشور نعمت هستند. ما باید نیمه خالی لیوان را در کشور ببینیم و به مشکلات توجه کنیم تا بتوانیم آنها را برطرف نماییم.
وی با بیان اینکه اگر نتوانیم مشکل بیکاری و فقر جامعه را حل کنیم موفق نبوده ایم، گفت: پیشرفته‌ترین نظام‌های انتخاباتی در تمام دنیا نهایت تلاش‌شان را انجام می‌دهند تا اقلیت‌ترین اقلیت‌ها هم بتوانند در پارلمان حضور داشته باشند. عدد آستانه در کشور پیشرفته‌ای مانند هلند 0.67 است؛ یعنی اگر یک حزب یا گروهی در کشور هلند بتواند تنها یک کرسی در پارلمان داشته باشد، این فرصت به آن حزب یا گروه داده می‌شود تا از آن استفاده کند، عدد آستانه در کشور ترکیه 10 است و در عراق و افغانستان، بانوان سهمیه خاصی در پارلمان دارند و در برخی کشورها هم نظام ترجیحی وجود دارد.این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه هدف همه ما همگرایی و تقویت همدلی است، گفت: در کشور ما یک بحث به نام فتنه باب کرده‌اند و یا حسن شهرت، باید پرسید فردی که آدم درستی است و نماز و روزه‌اش را به جای می‌آورد آیا چنین فردی باید رد صلاحیت شود؟ چگونه برای این فرد، عدم التزام به اسلام می‌نویسند؟ این موارد به نفع کشور، جمهوری اسلامی ایران و نظام سیاسی ایران نیست.
اطاعت تأکید کرد: نتیجه این موارد، مشکلات امروز جامعه ماست. باید پرسید دنیا با این شیوه در رد صلاحیت‌ها چه نگاهی به ما می‌کند، مسلمانان به ما چه نگاهی می‌کنند؟ باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود، همانگونه که در اقتصاد رقابت اصل تعیین‌کننده است، در سیاست هم رقابت اصل تعیین کننده است، در سیاست هم انباشت نیروها و وجود افراد با طرز فکر مختلف می تواند به توسعه کشور کمک کند.
مصباحی‌مقدم در پاسخ به جواد اطاعت گفت: بنده خیلی خوب می توانم مشکلات بیکاری و فقر را برای همه شما تبیین کنم. در نظام ما به منتقدان و مخالفان میدان داده می‌شود، مطبوعات و رسانه‌ها همواره از دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا انتقاد می‌ کنند، حتی انتقاد از رهبر معظم انقلاب در حضور ایشان توسط دانشجویان صورت گرفت، ولی مشکل ما این است که گاهی اساس و زیربناهای دینی ما مورد انتقاد قرار می گیرد، مثلاً ولایت امیرالمؤمنین را نمی‌شود مورد انتقاد قرار داد و یا با انتقاد از این موضوع کنار آمد.
وی ادامه داد: همه می‌توانند از مجلس، دولت، قوه قضائیه یا همه ارکان و سازمان‌های کشور انتقاد کنند، اما نباید سراغ آیات خداوند رفت و گفت که آیا قرآن از سوی خداوند نازل شده یا کلام بشر است! در عرصه علم و دانش باید این موارد مطرح شود نه در رسانه ها و مطبوعات.
نماینده مردم تهران در مجلس بر همین اساس با بیان اینکه ما نگران آن نیستیم که دو گروه رقیب به میدان بیایند و با هم رقابت کنند، به ذکر خاطره‌ای از دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 88 پرداخت و گفت: سال 88 زمانی که میرحسین موسوی می‌خواست کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود در جلسه شورای مرکزی روحانیت مبارز حضور یافتم، در آن جلسه خود آقای روحانی، ناطق نوری، مرحوم مهدوی کنی بودند، بنده خبر احتمال کاندیداتوری میرحسین موسوی را نقل کردم و گفتم که اگر قرار باشد آقای موسوی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شود، جامعه روحانیت مبارز باید در قبال این موضوع موضع‌گیری کند.
مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان این خاطره تصریح کرد: همان روز وقت گرفتم و در این باره صحبت کردم و گفتم که آقای موسوی دولت‌سالار است، در زمان نخست‌وزیری‌اش انتقال برنج از شمال کشور به سایر نقاط ایران را ممنوع کرده و گفته بود که فقط از طریق دولت باید انجام شود، یا به کشاورزان خوزستان وامی داده بود که گندم کشت کنند، اما برخی از آنان هندوانه و خیار تولید کرده بودند، که به همین دلیل جلوی انتقال آنها را گرفته بود که خبر به امام(ره) رسید و ایشان نهیب زدند، در آن جلسه پرسیدم آیا آقای موسوی نگاه دولت‌سالارش را کنار گذاشته که می‌خواهد کاندیدای انتخابات شود؟
وی تأکید کرد: در آن جلسه همچنین گفتم که آقای موسوی در دوران ریاست‌جمهوری آقای خامنه ای نخست‌وزیر بود و خاطرم بود که به حرف رئیس‌جمهور گوش نمی‌ کرد و 900 یادداشت رئیس‌جمهور وقت را بایگانی کرده بود، در آن جلسه گفتم آیا نگاه آقای موسوی نسبت به آقای خامنه ای تغییر کرده یا نه که می‌خواهد داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شود؟ همچنین در آن جلسه گفتم آقای موسوی یک پشتوانه عظیمی از طیف‌های مختلف سیاسی به دنبالش هستند، مطالبات و انتظارات این افراد چیست؟ نکند ما به جای اینکه چالش‌مان در کشور با استکبار و غرب باشد، به چالش درونی تبدیل شود؟
نماینده تهران در مجلس با ذکر ین نکته که در نهایت، در آن جلسه بیان کردم که آقای موسوی نباید از دیدگاه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز مورد قبول قرار گیرد، گفت: بعد از انتخابات شاهد بودیم آقای موسوی نتیجه انتخابات را نپذیرفت و به اصطلاح جرزنی کرد و مردم را به خیابان‌ها دعوت کرد، این آن فتنه‌ای است که در سال 88 پیش آمد، چون اوضاع را مبهم کرد، آقای موسوی ادعای تقلب در انتخابات کرده بود و می‌گفت اختلاف 11 میلیونی رأی را قبول ندارد، این ابهام جدی برای مردم شده بود، به همین دلیل روز بعد از برگزاری انتخابات صدها هزار نفر به خیابان ها آمدند چون فکر می کردند یک دروغ بزرگ اتفاق افتاده است.
وی اضافه کرد: این فتنه که در سال 88 به وجود آمد، عده‌ای به آن مبتلا شدند، اما باید پرسید کدامیک از آن افراد تاکنون گفته‌اند که اشتباه کردند و پشیمان هستند، اگر آقای احمدی‌نژاد در سال 88 به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد، ما با او هیچ عقد اخوتی نبسته بودیم، ولی وقتی خانه نشین شد و انحراف پیدا کرد، همه شاهد بودید که پشت او را خالی کردیم، ولی 8 ماه در کشور ما فتنه بحران ایجاد کرد، اما کسی تاکنون پشت میرحسین موسوی را خالی نکرده است. باید پرسید مصالح ملی و عزت و قدرت ایران مهمتر است یا اینکه این حزب برنده شود یا آن حزب؟!ً
استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سخنانش تأکید کرد: همین آقای موسوی زمانی که شب انتخابات بود و از او سؤال کردند اگر در انتخابات پیروز نشوی چه می‌‌کنی؟ پاسخ داد تسلیم می‌شوم، ولی همه شاهد بودیم که به وعده و گفته خودش عمل نکرد.
وی اضافه کرد: امروز اقلیت‌ترین اقلیت ها در کشور ما نماینده در پارلمان دارند، کل یهودی‌های ایران 12 هزار نفر هستند ولی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند، تعداد زرتشتی‌ها 20 هزار نفر در ایران هستند ولی در مجلس نماینده دارند و همچنین 120 هزار مسیحی در ایران وجود دارد که 3 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.
مصباحی‌مقدم در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان چند نماینده در مجلس دارند؟ توضیح داد: کل کرسی‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند دراختیار اصلاح طلبان باشد، مجلس ششم مگر در اختیار اصلاح‌طلبان نبود؟! ولی همه شاهد بودید که نمایندگان مجلس ششم چه بحرانی برای کشور ایجاد کردند و چالشی را در درون نظام رقم زدند، با رهبر معظم انقلاب به چالش پرداختند، با صدا و سیما و قوه قضائیه درگیر شدند، عملکرد مجلس ششم به گونه‌ای بود که موقعیت آنان در کشور را از بین برده بود و در مجلس هفتم رأی نیاوردند.
جواد اطاعت در پاسخ به این سخنان مصباحی مقدم تأکید کرد: مجلس ششم بهترین مصوبات اقتصادی را در طول تاریخ مجالس جمهوری اسلامی ایران داشته است. بنده امروز می‌خواهم فراتر از دعواهای سیاسی بحث کنم. مشکل امروز ما از جنس دیگری است که باید به آن توجه شود.
وی افزود: هیچ کس در کشور ما باور علمی به اداره کشور ندارد، همه تصمیمات احساسی گرفته می‌شود، آنقدر که درباره فتنه حرف زدیم اگر درباره فساد حرف می‌زدیم، آیا فساد ریشه‌‌کن می‌شد یا نه؟ دعواهای سیاسی اصلاً اجازه نمی‌دهد این کشور تکان بخورد، کار ویژه اصلی انتخابات در دنیا منازعه است، در حالی که در کشور ما انتخابات خودش موضوع منازعه است، در حالی که نباید اینگونه باشد.
جواد اطاعت ادامه داد: معتقدم به شدت به آرامش سیاسی نیاز داریم و همه باید تلاش کنند یک انتخابات سالم در کشور برگزار شود، بیکاری منشأ بسیاری از فسادهاست و فرد بیکار افسرده می‌شود و سراغ اعتیاد می‌رود. برای اعتیاد هم مجبور است دزدی کند. سال گذشته ۱۰۰  هزار پرونده ضرب و جرح در کشور داشتیم که رقم بسیار بالایی است، این موارد معضلات امروز جامعه ماست.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین گفت: در کشور ما تصمیماتی گرفته شده که منابع کشور را نابود کرده است، در شهرهایی فرودگاه ساخته شده که نه پروازی می‌تواند داشته باشد و نه امکان پرواز وجود دارد، از این همه فرودگاه در کشور ما تنها یک سوم فرودگاه‌های کشور فعالند و کمتر از نیمی از آنان اقتصادی هستند.
اطاعت ادامه داد: به بحث‌های گذشته نباید پرداخت، همه ما اشتباهاتی داشتیم، این دولت ۹۳۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌ است، این درآمدها کجا رفته است؟
در ادامه، مصباحی‌مقدم در پاسخ به اطاعت گفت: آثار فتنه ۸۸ همچنان در کشور ما ادامه دارد و برخی هنوز در این فضا فکر می‌کنند، من خواهان حضور رقبای عاقل در انتخابات هستم، بنده اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد کرسی‌های مجلس هم دست آقایان اصلاح‌طلبی مانند آقای تاجگردون که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هستند یا آقای اطاعت بیفتد، نگرانی ندارم.
وی افزود: معتقدیم از سال ۸۸ به این طرف، کشور از یک ظرفیت بزرگ مدیریتی محروم شده است که البته خودشان مقصر بودند، عده‌ای از نمایندگان مجلس ششم با تحصن، مجلس را از اکثریت انداختند و هم زمان ۱۴ استاندار در کشور استعفا دادند، آیا این موضوع معنایش جز ایجاد بحران در کشور است؟! در همان مجلس طرح سه فوریتی آوردند تا تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کنند، تمام این موارد اسنادش موجود است و آنان به دنبال توقف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بودند.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه چالش فتنه یک چالش درونی مخرب نظام بود که ایران را نابود می‌کرد، اما با مدیریت‌های داهیانه مقام معظم رهبری این چالش را پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود گردشگران و توریست‌های خارجی به خاطر موضوع حجاب به ایران نمی‌آیند، حرف ناصوابی است، باید بگویم اتفاقاً حجاب گردشگران خارجی گاهی بهتر از حجاب برخی خانم‌های داخل کشور ماست، آنها وقتی به ایران می‌آیند و حجاب زنان ایرانی را می‌بینند، حجاب‌شان را کمتر رعایت می‌کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه در کشور ما حجاب الزامی است، این موضوع مانع ورود گردشگران خارجی به جمهوری اسلامی ایران نبوده، بلکه سیاست‌های بین‌المللی اتخاذشده علیه ما و تحریم‌ها و البته فضای تبلیغاتی ایجاد شده، مانع ورود گردشگران خارجی به کشور ما بوده است، غرب نمی‌خواهد گردشگران به ایران بیایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.