قدس آنلاین/ صبا کریمی: وضعیت اکران انیمیشن‌ها و عدم قرارگیری آنها در جدول سینمای رسانه و حتی عدم دعوت از سازندگان انیمیشن‌ها در مراسم افتتاحیه، از اتفاقاتی بود که در جشنواره امسال رخ داد و مشخص نشد چرا اطلاع رسانی مناسبی درباره این انیمیشن‌ها صورت نگرفت . بخشی که براساس گفته‌های دبیر جشنواره، قرار بود جایگاهی در جدول پخش فیلم‌ها و بخش مجزایی داشته باشند، اما زمانی برای اکرانشان در سینمای رسانه به آنها اختصاص داده نشد.

 کاخ جشنواره از دیدن انیمیشن‌ها محروم شد

محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم در نشست خبری نخست خود عنوان کرده بود با توجه به تأکیدات رئیس سازمان سینمایی در جهت حمایت از آثار انیمیشن و توسعه و رشد این نوع آثار و همچنین جشنواره فیلم فجر، بخشی را به انیمیشن اختصاص داده اند که با یکدیگر رقابت کنند.
این در حالی ست که وی در دومین نشست خبری‌اش حرف‌های تازه‌ای را مطرح کرد که با مواضع قبلی‌اش همخوان نبود. وی گفت امسال بخش مجزایی برای انیمیشن در جشنواره سی و چهارم نداریم؛ در فراخوان جشنواره انیمیشن پیش بینی نشده بود اما برای حمایت از این بخش نوپا در سینمای ایران 8 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره را در چند سینمای مردمی‌نمایش خواهیم داد.
نباید فراموش کرد که یکی از دغدغه‌های انیماتورها اکران فیلم‌هایشان در سینمای رسانه بود. به دو علت؛ اول اینکه آنها در کاخ جشنواره و در کنار دیگر فیلمسازان، سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان فضایی برایشان فراهم می‌شد که بتوانند تعاملات بیشتری با اهالی سینما داشته باشند و حتی در جهت جذب سرمایه‌گذار برای آثار بعدی خود قدمی‌بردارند. علت دوم به نقد، تحلیل و بعضاً حمایت اهالی رسانه برمی‌گشت که می‌توانستند این آثار را بهتر به مخاطبان معرفی کنند و آنها نیز به نوبه خود گامی‌در راستای حمایت از این صنعت نوپا اما پرتلاش سینمایی بردارند که متأسفانه با نگاه دبیر جشنواره این تلاش ابتر ماند.
دو سیانس اول روزانه جشنواره در سینمای رسانه که بهترین ساعت‌های روز هستند، به سینمای مستند و هنر و تجربه اختصاص پیدا کرد که چندان هم مورد استقبال واقع نشدند اما اگر حداقل بخش مستند به نمایش انیمیشن‌ها اختصاص پیدا می‌کرد قطعاً گام‌های ارزنده‌ای  در جهت حمایت از این آثار برداشته می‌شد.

 استقبال از انیمیشن‌ها خوب بود
کریمی‌صارمــی مدیر امــــور سینمایی کانـون و دبیــر جشـــــنواره بین‌المللـــی «پویانمایــی تهــــران»  ‌بــا اشاره به اکران انیمیشن‌ها در سینماهای مردمی‌ می‌گوید: با توجه به اخباری که به من رسیده استقبال از انیمیشن‌ها در سینمای مردمی‌خوب بوده و ما هم از دبیر جشنواره برای نمایش انیمیشن‌ها در فجر تشکر کردیم اما ‌ای کاش این انیمیشن‌ها در کاخ رسانه برای اهالی مطبوعات و رسانه هم به نمایش درمی‌آمد که البته عدم نمایش آثار در این مکان به سیاست‌های برگزارکنندگان برمی‌گردد. حضور انیماتورها در جشنواره فجر که بسیار شناخته شده و مهم هم است برای این فیلمسازان اهمیت بسیاری دارد چراکه فجر می‌تواند جریان سازی کند و باید این فرصت را به انیمیشن‌ها بدهد و به بیشتر دیده شدن آثار آنها کمک می‌کند و همچنین فرصتی را فراهم می‌کند که آنها با سرمایه گذاران و تهیه کنندگان هم آشنا شوند.
مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید می‌کند: از طرفی دیگر در حال حاضر بسیاری از کارگردانان در فیلم‌هایشان از جلوه‌های تصویری زیاد استفاده می‌کنند و حضور انیماتورها این امکان را فراهم می‌کرد که این دو گروه هم با یکدیگر آشنا شوند و باعث آگاهی و دانش بیشتر می‌شد. امروزه ژانر تلفیقی انیمیشن و زنده یک گونه شناخته شده در دنیاست و ما هم باید کاری کنیم تا این ادبیات در سینمای ایران هم شکل بگیرد.
کریمی‌صارمی اضافه می‌کند: سال گذشته حضور انیمیشن «شاهزاده روم» در جشنواره فیلم فجر نشان داد که انیمیشن در ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و این فیلم با فروش میلیاردی خودش بیشتر از بسیاری فیلم‌های اجتماعی فروخت و در گیشه دیده شد که البته از سویی دیگر حضور در فجر هم به این دیده شدن کمک بسیاری کرد. بنابراین این یک جریان دوسویه است و باید انیمیشن‌ها در مهمترین فستیوال سینمایی سال حضور داشته باشند.

 داستان خاصی نبود
روانبخش صادقی از داوران انیمیشن این دوره از جشنواره درخصـــوص عدم قرارگیری این فیلم‌ها در جدول سینـمای رسانه عنوان کرد: واقعــاً غرضی در کار نبوده است و زمانی که فیلم‌ها به دبیرخانه رسید جدول برنامه‌ها بسته شده بود و حتی بعضی از این فیلم‌ها هم کامل نبودند ولی پشت این که کسی نخواهد فیلم به سینمای رسانه برسد هیچ داستانی نبوده است.
رئیس آسیفا افزود: به نظرم در زمانه‌ای که فیلم‌هایی اکران می‌شود که همه آنها خوب نیستند و رضایت مخاطبان را جلب نمی‌کنند حضور این انیمیشن‌ها غنیمت است. انیمیشن طی عمر کوتاه خود در سینمای ایران به رشد خوبی رسیده و باید حمایت شود. حتی با وجود ضعف‌هایی هم که برخی از آنها دارند نباید از رویکرد حمایتی دست برداریم. از طرفی دیگر باید این آثار نقد شده و به چالش کشیده شوند. با این اوصاف در سینمای مردمی‌استقبال خوبی داشتیم اما در نهایت اگر دنبال رشد هستیم باید شرایط نقد درست برای این فیلم‌ها هم فراهم باشد. این رویکرد اولین سالش را تجربه می‌کرد و امیدواریم در سال‌های آتی با
برنامه‏ریزی بهتری برای بخش انیمیشن روبرو باشیم.
وی اضافه می‌کند:در وهله اول با نگاه یک مخاطب عام کارها را بررسی کردیم، به این معنا که خواستیم ببینیم این آثار چقدر می‌توانند برای مردم جذاب باشند. در وهله بعدی بحث ساختارگرایی، فرم و تکنیک از مواردی بود که در داوری‌ها لحاظ کردیم. اما توجه به امکانات انیمیشن در سینمای ایران را از نظر دور نگه نداشتیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.