قدس آنلاین/ محمد رضایی: انتظار‌ها به سر آمد، برجام اجرایی شد و در‌ها باز شدند! امسال نیز به روال سال‌های گذشته از ۲۷ تا ۳۰ بهمن ماه شاهد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته خواهیم بود، با این تفاوت که نهمین نمایشگاه گردشگری به شکل قابل توجهی شاهد رفت و آمد مسؤولان دولتی و خصوصی حوزه گردشگری کشورهای مختلف جهان، بخصوص غربی‌ها خواهد بود.

 رونق گردشگری؛ شاید وقتی دیگر...

با این وجود اما قطار گردشگری هنوز روی ریل نیست. سهم ایران در گردشگری بین‌المللی با وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی و میراث فرهنگی و ظرفیت‌های بالقوه بالای اقلیمی، بسیار ناچیز و طبق آمارهای رسمی جهانی کمتر از 5/0 درصد است، در حالی که کار‌شناسان اقتصادی از گردشگری به عنوان گنج پنهان نام می‌برند.
ایران در حال حاضر۱۱۰۰ هتل بدون احتساب هتل آپارتمان‌ها و خانه‌های اقامتی گردشگران دارد که از این میان ۱۳۰ هتل چهار و پنج ستاره هستند، اما باید برای استاندارد شدن کیفیت آن‌ها تلاش کرد.

 شرایط ورود به دوره رونق گردشگری
دکتر حسن ناظریان، مدرس بازاریابی   بین المللی تورهای خاورمیانه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در دوره پسابرجام و عبور از تحریم‌های ظالمانه به عزم ملی و هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی و نیز بهره گیری از سرمایه‌های خارجی برای ورود به دوره رونق گردشگری به عنوان یک پیش نیاز اساسی داریم.
وی می‌افزاید: با توجه به ظرفیت موجود در جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و اقلیمی، صنعت گردشگری ایران این ظرفیت را دارد که میزبان ۲۰ میلیون گردشگر باشد. با توجه به اینکه بحث فروش نفت به کمتر از یک دهم میزان درآمد قبل رسیده، باید بتوانیم گردشگری را موتور محرکه برای خروج ایران از رکود معرفی کنیم.
 به اعتقاد دکتر ناظریان، گردشگری در کشور ما اولویت نخست را ندارد و در برنامه توسعه ششم، فقط در بند ۵۰ به گردشگری اشاره شده است. وی می گوید: اگر گردشگری از اولویت برخوردار نباشد و زیرساخت آن را نداشته باشیم، در مسایل اجرایی نیز عقب می‌ماند که الان شاهد این موضوع هستیم و نبود امکانات لازم گردشگر را فراری می‌دهد.

 لزوم خروج گردشگری از حالت تشریفاتی
 این مدرس بازاریابی تورهای بین المللی تأکید می‌کند: اگر امکانات اولیه را برای گردشگر‌ها فراهم نکنیم، نمی‌توانیم انتظار درآمدزایی در این صنعت را داشته باشیم و لازم است نگاه دولت به گردشگری از حالت تشریفاتی خارج شود.
دکتر ناظریان یادآور می‌شود: به دست آوردن اعتماد بین‌المللی برای ورود گردشگران یک ضرورت اولیه است، زیرا صنعت گردشگری وابسته به اعتمادسازی و امنیت اجتماعی کشور‌های مقصد است و ضرورت ایجاد یک عزم ملی برای این حوزه کاملاً احساس می‌شود.
به گفته وی، هم اکنون با تلاش بخش خصوصی حدود ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره در مرحله صدور مجوز تا پیشرفت فیزیکی ۹۰ تا ۹۵ درصد قرار دارند و این اتفاق طی۹۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، اما از سوی دولت به صورت عادلانه از این تلاش‌ها حمایت لازم صورت نمی‌گیرد.

  سرویس بهداشتی کافی نداریم!
دکتر سید شهاب الدین هاشمی، استادیار دانشگاه و مدیرعامل سمن گردشگری در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه خانه از پای بست مشکل دارد، ولی شعارهای بزرگ می‌دهیم. هم اکنون در بحث مهم سرویس‌های بهداشتی که راحت‌ترین کار با کمترین سرمایه اولیه است نیز مشکل داریم.
به گفته وی، گرچه تحریم‌ها در حال رفتن هستند، اما صنعت گردشگری ما در بخش زیرساخت‌ها واقعاً مشکل دارد و نیز در تعداد اتاق‌های هتل‌ها و ترانسفر مسافران و اقامت آن‌ها در مقصدهای کوتاه مدت گردشگری نیز مسایل زیادی داریم که اصولاً برای حل آن در کشور ما تصمیم‌گیری نشده است، چون این موضوع اولویت برنامه‌های بودجه‌ای و سالانه نبوده است، وگرنه باید همه سازمان‌ها به آن می‌پرداختند.
هاشمی می‌افزاید: امروز صنعت گردشگری، اقتصاد کشور‌های زیادی را اداره می‌کند. در فرانسه ۶۰ میلیون گردشگر وارد می‌شوند و این کشور ۷۰ میلیارد دلار از این مسیر درآمد کسب می‌کند که نشان می‌دهد اروپایی‌ها به این صنعت توجه جدی دارند.

 گردشگری فقط هتل نیست!
 این کار‌شناس گردشگری بخش خصوصی همچنین با اشاره به اشتغالزایی گردشگری برای کشور می‌گوید: بیش از ۱۵ صنف به صورت مستقیم در صنعت گردشگری درگیر هستند، اما برخی مسؤولان با شنیدن کلمه «گردشگری» فقط به یاد هواپیما، جاده و هتل می‌افتند!
وی با بیان اینکه بیش از یک سوم هزینه‌های گردشگری به حمل و نقل مربوط می‌شود، می‌گوید: واقعیت این است که از گنج پنهان و غایب گردشگری غفلت کرده‌ایم، زیرا گردشگر از لحظه ورود به کشور تا زمان خروج، پول و ارز خرج می‌کند و باید گردشگری را بستر تبادل مالی برای زنجیره‌ای از کسب و کارها بدانیم.
دکتر هاشمی، گردشگری را از بخش‌های پیشران اقتصاد ایران بر شمرده می‌گوید: بی‌تعارف باید اعتراف کنم، باتوجه به رفع تحریم‌ها، اگر ایران با جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی، فرهنگی و ناب طبیعی نتواند سهم خود را در گردشگری به دست آورد، عملکرد مناسبی نداشته‌ایم و بخش خصوصی، دولت و مجلس در این زمینه مقصر هستند.

 بر منابع گردشگری قفل نزنید!
بزرگ‌ترین هتل ایران ماه گذشته با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
علی‌اصغر امیری، سرمایه‌گذار هتل اسپیناس در این مراسم با انتقاد نسبت به تخصیص تسهیلات به پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری گفت: «بهتر است نه این قدر ساده‌لوحانه منابع، در اختیار (برخی) سرمایه‌گذاران گذاشته شود و نه این قدر سخت‌گیرانه که گویا قفل زده‌اند و خود مسؤولان هم به منابع دسترسی ندارند».
وی با بیان اینکه از تسهیلات درخواستی‌اش فقط ۱۰ درصد را دریافت کرده‌، می‌گوید: هتل، ویترین نظام است و به همین دلیل باید دولت برای رسیدن به چشم‌انداز ۲۰ ساله از آن حمایت کند و تنها تشویق سرمایه‌گذار کافی نیست، بلکه همراهی تا پایان کار نیز باید وجود داشته باشد.
وی همچنین افزود: در حالی‌ که امروزه تمام کارخانه‌ها نیمه تعطیل شده و بانک‌ها جای آن‌ها را گرفته‌اند و ما به دلیل نبود حمایت‌های دولتی در گردشگری ضرر می‌کنیم، دولت باید در حوزه گردشگری به گونه‌ای عمل کند که بهره کاهش یابد.

 رشد ۱۲ درصدی در ورود گردشگر به ایران
مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفته است: در سال ۲۰۱۶ میلادی در حالی که با مصوبه کنگره آمریکا در سفر به ایران محدودیت‌هایی ایجاد شده است، تاکنون از سوی ۹ نشریه مرجع و سازمان‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان پنج یا ۶ مقصد اول گردشگری مطرح است و ایران با رشد ۱۲ درصدی در ورود گردشگر روبه‌رو بوده است. این در شرایطی است که رشد گردشگری در اروپا سه درصد و در آسیا پنج درصد بوده و میانگین ورود گردشگر در دنیا 6/4 درصد بوده است.
وی تأکید کرد: در نمایشگاه گردشگری با حضور ۲۰ کشور خارجی که اواخر بهمن ماه جاری برگزار می‌شود، برای سال ۲۰۱۷ و اجلاس راهنمایان گردشگری برای افزایش جذب گردشگر برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 خط قرمز در توسعه گردشگری
دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز خطاب به فعالان صنعت گردشگری کشورمان گفته است: در بحث توافقات هسته‌ای، کشورهای دنیا بر اساس فهم مشترک به این نتیجه رسیدند که باید با ایران توافق داشته باشند، بنابراین هیچ‌کس حق ندارد در توسعه گردشگری خلل ایجاد کند.
وی افزوده است: وظیفه ما فراهم‌سازی زیرساخت‌هاست و زیرساخت‌های گردشگری، زنجیره بسیار مهم و به هم پیوسته است که باید در اختیار گردشگران قرار گیرد تا این زنجیره توسعه پیدا کند و دولت در این زمینه عزم جدی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.