زهرا محققیان، پژوهشگر و حافظ کل قرآن که در چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه تجلیل می‌شود تأکید دارد که بانوان برگزیده پس از پایان همایش، همچنان مورد حمایت قرا گیرند.

بهره‌گیری از توانمندی بانوان‌ قرآن‌پژوه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا،زهرا محققیان، سال 1363 در شهر اصفهان متولد شد. او که اینک نیز ساکن همین شهر است تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در رشته آمار اخذ کرده است و پس از آن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل کرده است.

او که حافظ قرآن است، فعالیت قرآنی‌اش را با تشویق مادرش و با حضور در جلسات و کلاس‌های قرآن که منتج به حفظ کل قرآن توسط او شد، آغاز کرد و پس از آن در دوران تحصیلش در دانشگاه در مقطع کارشناسی در مسابقات گوناگونی شرکت کرده است و دارای رتبه‌هایی چون رتبه دوم کشوری مسابقات قرآن دانشجویان، نفر اول مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن اوقاف و ... بوده است.

محققیان که در حال حاضر به عنوان مربی مشغول تدریس در دانشگاه اصفهان و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و سایر مراکز علمی است، درباره تألیفات پژوهشی‌اش، می‌گوید: «کتابی با عنوان «نظریه امید» که در مرحله ویراستاریست از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و قبل از نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده به مرحله چاپ و انتشار می‌رسد و طی سال گذشته از طرف دین‌پژوهان کشور جزو 10 کتاب برتر سال انتخاب شد».

بهره‌گیری از توانمندی بانوان‌ قرآن‌پژوه

عضو بنیاد ملی نخبگان

وی با اشاره به اینکه مقالات زیادی به نگارش درآورده است، اضافه می‌کند: «عضو بنیاد ملی نخبگان است و حدود سه سال گذشته به عنوان بانوی برتر سال از سوی سازمان اوقاف انتخاب شده‌ام و در برنامه ستاره‌های شبکه قرآن سیما نیز معرفی شده‌ام».

او در خصوص آشنایی‌اش با همایش بانوان قرآن‌پژوه و نحوه همکاری‌اش با آنها، اظهار می‌کند: «من به آنها معرفی شده بودم و رزومه‌ام را هم مدت‌ها قبل برای آنها ارسال کرده بودم و سپس از سوی خانم عبدالهیان تماسی با من گرفته شد».

این بانوی نخبه درباره اینکه چه میزان برپایی همایش‌های تکریم در ارتقای فعالیت‌های قرآنی بانوان مؤثر است؟ ادامه می‌دهد: «چون فردی هستم که در فضای اجتماع فعالیت زیادی دارم، متأسفانه تبعیض‌هایی در زمینه مسئولیت‌ها و حتی انتخاب هیئت علمی‌ها در سطح دانشگاه‌ها برای بانوان وجود دارد که حتی آنها را از اینها محروم می‌کنند. لذا در این زمینه و برپایی این همایش‌ها نشان‌دهنده توانمندی‌های بانوان است به گونه‌ای که اگر فرصت رشد را برای آنها مهیا کنند، می‌توانند کارهای خوبی را انجام دهند و خودشان را به اثبات برسانند و خودشان را در تمامی امور چون مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و ... اثبات کنند».

وی با اشاره به اینکه اصفهان فضای محدود‌تری از لحاظ فعالیت قرآنی نسبت به تهران داراست، عنوان می‌کند: «با توجه به اینکه من عضو بنیاد ملی نخبگان هستم و عناوین مختلف و رتبه‌های ملی و کشوری را بدست آورده‌ام و در همایش‌های داخلی و بین‌المللی حضور پیدا کردم و شرکت می‌کنم و دارای این رزومه خوب هستم اما در جذب هیئت علمی محروم هستم و بیشتر آقایان را ترجیح می‌دهند و متأسفانه روابط بر شایسته‌سالاری غالب است و این امر بیشتر در دانشگاه اصفهان نمود دارد».

محققیان در پاسخ به این سؤال که آیا این تکریم‌ها برای بانوان قرآن‌پژوه کافیست؟ ادامه می‌دهد: «ما به دلیل اینکه ساکن شهرستان هستیم از بسیاری از امتیازات بانوان فعال قرآنی تهرانی محروم هستیم به عبارت دیگر زمینه رشد برای آنها راحت‌تر فراهم است. گاهی اوقات این بانوان در ارگان‌های مختلف با پست‌های گوناگون فعالیت می‌کنند که شغل‌های خوب مدیریتی دارند اما ما در شهرستان، متأسفانه با دارا بودن رزومه خوب از کمترین مزایا که عضو هیئت علمی شدن است محروم هستیم».

بهره‌گیری از توانمندی بانوان‌ قرآن‌پژوه

به دنبال جایگاه اجتماعی مناسب

وی می‌گوید: «این همایش‌ها خوب است، اما به دنبال پیدا کردن جایگاه اجتماعی مناسب خودمان به ویژه در سطح دانشگاه‌ها هستیم».

این حافظ کل قرآن در خصوص نقاط قوت و ضعف همایش بانوان قرآن‌پژوه، ادامه می‌دهد: «انتظار ما این است که پس از برپایی همایش فوق از تفکرات برگزیدگان در جلسات هم‌اندیشی‌ و شورای مرکزی این همایش استفاده شود و امیدوارم همکاری‌ها تنها به این همایش محدود نشود، بلکه همکاری‌ها ادامه داشته باشد و از این ظرفیت افراد با وجود اینکه ساکن شهرستان‌ها هستند، استفاده شود».

وی اظهار می‌کند: «اگر این همایش ادامه داشته باشد و از تفکرات و توانمندی‌های بانوان فعال قرآن‌پژوه استفاده شود، اتفاق خوبیست و اگر برگزار شود و تنها جایزه‌ای اهدا شود، این فایده‌ای برای ما ندارد».

این نخبه قرآنی می‌گوید: «از ظرفیت بانوانی که برتر انتخاب می‌شوند، بطور مطلوب از توانمندی‌هایشان استفاده شود و پس از برپایی این همایش مغفول واقع نشوند و از این توانمندی‌ها فرصت برای رشدشان مهیا شود تا سختی‌ها و موانع برای سایر امکانات برای آنها همراه با مزیت‌هایی باشد. جایزه همایش، مهم نیست بلکه امکاناتی که پس از برپایی آن همایش از سوی سازمان‌های دیگر در اختیارمان قرار می‌گیرد، مهم است».

بهره‌گیری از توانمندی بانوان‌ قرآن‌پژوه

وی اظهار می‌کند: «توجه به توانمندی بانوان مهم است و به آنها فرصت دهند تا بتوانند خودشان را اثبات کنند».

محققیان درباره محوریت چهاردهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه با موضوع قرآن و امام رضا(ع)، می‌افزاید: «همنشینی قرآن و عترت برکت و معنویت خاص خودش را داراست و امیدوارم که بتوانیم از این معنویت استفاده کنیم».

یادآور می شود، چهاردهمین همایش بین المللی بانوان قرآن‌پژوه 13 اسفندماه در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.