معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رصد سطح زیر کشت دو محصول استراتژیک گندم و جو به صورت ماهواره‌ای و با کمک سازمان فضایی کشور در دستور کار قرار گرفت.

آغاز رصد ماهواره‌ای سطح زیر کشت گندم و جو در کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، موافقت‌نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ایجاد سامانه‌های کاربردی پایش ماهواره‌ای عرصه‌های کشاورزی، جنگل مرتع و منابع طبیعی امروز بین سازمان فضایی کشور و وزارت جهاد کشاورزی به امضاء رسید.

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره اینکه امنیت در تولید محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه کشاورزی است، گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشورمان حدود 16 میلیون هکتار است و با 4 میلیون بهره‌بردار در این بخش بیش از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

وی افزود: بنابراین ادامه و ارتقای کار که در بخش کشاورزی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و داشتن اطلاعات به‌روز و به هنگام دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: روش‌های آمارگیری ما سنتی و قدیمی و با استفاد از عملیات میدانی بوده است که این مسئله آمارگیری در بخش کشاورزی را بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر می‌کند، اما با تکنیک‌های جدید مخصوصاً‌ با امکاناتی که سازمان فضایی کشور به لحاظ استفاده از توانمندی‌های فضایی و سنجش از راه دور پیدا کرده می‌توان آمار کشاورزی را به‌روز کرد.

وی با بیان اینکه پیش از این وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از توانمندی فائو و برخی شرکت‌های خارجی اطلاعات آماری بخشی از حوزه‌های کشاورزی را به دست می‌آورد، اظهار داشت: در حال حاضر با انعقاد قرارداد با سازمان فضایی کشور تلاش داریم، تا تعیین سطح زیرکشت و میزان تولید در یک مسیر آماری شفاف مورد رصد قرار گیرد، تا با استفاده از اطلاعات برنامه‌ریزی‌ جدیدی در بخش کشاورزی دنبال شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین با استفاده از امکاناتی که سازمان فضایی کشور دارد، در تلاش هستیم، تا سطح زیر کشت دو محصول استراتژیک گندم و جو را در دستور کار قرار دهیم.

بخشنده افزود: تعیین سطح زیر کشت این دو محصول ابتدا در سه استان خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان انجام می‌شود و همچنین استخراج منحنی رشد 10 محصول زراعی و 4 محصول باغی در 4 دشت کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

براساس این گزارش: در این مراسم محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران هم حضور داشت و توافقنامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی توسط رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی امضاء شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.