وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت، امروز افرادی در آستانه انتخابات مجلس حرفهای نادرستی می زنند و به جای اینکه دست ما را بگیرند، پای ما را می گیرند.

برخی به جای اینکه دستمان را بگیرند، پایمان را گرفتند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، سیدحسن هاشمی روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت یازدهمین سال اجرای پزشک خانواده که صبح امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، با اشاره به فضای موجود انتخاباتی کشور اظهار داشت: بسیاری از افراد حرف های زیادی می زنند و حرف زدن نیز به ویژه در حوزه سلامت هزینه ندارد.
هاشمی گفت: در دو سال گذشته بسیاری از افرادی که مسئولیت های مهمی داشتند و دارند به جای اینکه دست ما را بگیرند پای ما را گرفتند و این روند همچنان ادامه دارد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه عده ای از افراد ما را به عدم توجه به بهداشت متهم می کردند، گفت: چه جراح و پزشکی هستیم که از بهداشت سررشته ای نداریم در حالی که پیشگیری بر درمان مقدم است و این را یک دانش آموز ابتدایی هم می داند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه قلب کار ما در حوزه سلامت، بهداشت است؛ افزود: در دولت یازدهم آنچه در حوزه سلامت اهمیت دارد منفعت مردم همراه با رضایتمندی آنهاست و عده ای هستند که صرفنظر از رضایتمندی مردم منفعت آنها را نیز تشخیص نمی دهند که این قابل قبول نیست.
هاشمی افزود: مردم ایران مردمی با فرهنگ و دارای درک بسیار بالا هستند و رضایتمندی آنها بیانگر منفعت آنهاست و خودشان این امر را به خوبی تشخیص می دهند. هر جامعه و یا صنف می تواند منفعت خود را که تبلور آن در رضایتمندی است، تشخیص دهد.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش ها و اقدامات ارزشمند روسای دانشگاه های علوم پزشکی و معاونان بهداشت آنها خاطرنشان کرد: آنها توانستند کارنامه بسیار درخشانی را به جا بگذارند. البته این شروع راه است و ثمرات آن در یکی دو دهه آینده به مردم خواهد رسید. اما در همین فرصت کوتاه نیز توانستند دسترسی به خدمات بهداشتی را افزایش دهند و پزشک خانواده را در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر اجرا و مقدمات اجرای آن در حاشیه شهرها را فراهم کنند.
هاشمی افزود: علاوه براین 24 میلیون نفر تحت پوشش شبکه بهداشت قرار گرفتند و در برخی از استان ها پوشش شبکه کامل شد که کار بزرگی بود و همچنین تربیت افراد و مسئولیت پذیری آنها، تهیه جزوات آموزشی و فراهم کردن محل زیست و ارائه خدمت کار راحتی نبود.
وزیر بهداشت گفت: روزی که برای کسب رای اعتماد نه با میل بلکه با اصرار به مجلس رفتم اعلام کردم که ثمردهی طرح پزشک خانواده نیازمند حداقل 10 تا 15 سال زمان است، افزود: ما قول بیجا و بدون پشتوانه نمی دهیم و در صورتی که بتوانیم درست پیش رویم از امروز حداقل نیازمند 10 تا 12سال زمان هستیم البته این منوط به کمک همه جانبه دولت و حمایت مجلس و همچنین پذیرش و حمایت پزشک خانواده توسط مسئولان نظام است به گونه ای که خود مسئولان پزشک خانواده خود را انتخاب کرده و در داخل شبکه، خدمت بگیرند.
وزیر بهداشت افزود: اگر مسئولان و مدیران قانونی گریزی در کشور وجود داشته باشد برخی اوقات به بیراهه و به دنبال رانت رفته که اینها زمینه شکست پزشک خانواده است بنابراین این طرح در کشوری محقق خواهد شد که اساس آن پایبندی به قانون باشد.
هاشمی بخش عمده ای از وظیفه پزشک خانواده را تحقق عدالت در سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات این حوزه دانست و افزود: باید سلامت برای همه آحاد ایرانیان نه عده ای خاص فراهم شود همچنین لازم است تا منابع موجود را به صورت اصولی مدیریت کنیم که نیازمند تکمیل شبکه و استقرار پزشک خانواده و نیز وجود قوانین متقن برای جلوگیری از بیماری های مردم در حوزه های مختلفی مانند صنعت، هوا، غذا، دارو، کشاورزی و رسانه است.
وزیر بهداشت همچنین اظهار داشت: کل حاکمیت یعنی قوای سه گانه و ارکان مختلف حکومت برای موفقیت پزشک خانواده راه طولانی را در پیش دارند و اگر بخواهیم سلامت مردم را تامین کنیم باید به آنچه روی کاغذ نوشته شده به صورت جدی پایبند باشیم و به آن عمل کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.