مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران و بزریل در حوزه پلاسما برترین‌های جهان هستند و ۱۷۰ هزار لیتر پلاسما ریکاوری‌ شده در سازمان انتقال خون ایران تولید می‌شود.

ایران و بزریل برترین‌های جهان هستند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، علی‌اکبر پورفتح‌الله صبح امروز در بیست و نهمین اجلاس مدیران کل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: اهداکنندگان پایه کفایت و سلامت خون هستند و در دنیا نگاهی ویژه به یک اهداکننده خون می‌شود و امروزه اهدای خون هیجانی در حال حذف شدن است و جای خود را به اهدای خون مستمر داده است و باید به سمتی برویم که 90 درصد اهداکنندگان خون مستمر باشند.
وی افزود: باید شاخص‌ها تغییر یابد و تنها 10 درصد اهداکننده اولی داشته باشیم تا اطمینان کامل از سلامت خون داشته باشیم و تا از آن مطمئن نشدیم نباید وارد این چرخه شویم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امسال با بیان اینکنه طرح پایلوت خون در سه استان کشور اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در سه استان کشور طرح پایلوت خون آغاز می‌شود تا به جهت‌گیری 90 درصدی نزدیک شویم و در کرستان و کرمانشاه مراکز پلاسما راه‌اندازی شده و در فارس هم تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود و تا آخر اسفند ماه امسال تمامی خون‌های دریافتی توسط اهداکنندگان مستمر خواهد بود.
پورفتح‌الله تصریح کرد: باید سرمایه اجتماعی یک میلیون و 300 هزار اهداکننده مستمر فراهم شود، زیرا پتانسیل بسیار بالایی برای تغییرات اجتماعی هستند و در این راستا برنامه سازمان انتقال خون ایران این است که نباید به گسترش کمی فکر کرد و باید توجه‌ها روی گسترش کیفی باشد و افزایش نیاز کشور به سمت مدیریت مطلوب سوق داده شود و با مدیریت خون اهدایی به بیمار دیگر اجازه نمی‌دهیم تزریق خون هالوژن که حدود 5 برابر هزینه تولید هزینه جانبی برای بیماران دارد صورت پذیرد.
وی تأکید کرد: باید برروی مدیریت خون بیمار سرمایه‌گذاری شود و سهم انتقال خون در اهدای خون خودی زیر یک درصد است و باید فرهنگ انتقال خون خودی گسترش داده شده و وارد چرخه بیمارستانی شود تا نگاه مصرف تغییر یابد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به موضوع پلاسما، گفت: در بحث پلاسما 220 میلیارد تومان واردات داشتیم و پلاسمای غیرایرانی خطر انتقال بیماری‌ها را دارد و از سال 1381 به ارسال پلاسما اقدام کردیم و 170 هزار لیتر پلاسما ریکاوری‌ شده در سازمان انتقال خون ایران تولید می‌شود.
پورفتح‌الله گفت: در سطح دنیا 90 میلیون دونیشن خون اتفاق می‌افتد و چهار پنجم پلاسمای تولیدی دنیا به هدر می‌رود و 9.5 میلیون لیتر پلاسما در کشورهای توسعه یافته در حال هدررفت است، در صورتی که این میزان می‌تواند کمک شایانی به بیماران بکند و ایران و بزریل در حوزه پلاسما برترین‌های جهان هستند و در سال 2012 ارزش افزوده را داشتیم که امسال به عدد 17 میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: هفت مرکز جمع‌آوری پلاسما در کشور شکل گرفته که 200 هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند و مجموعاً 400 هزار لیتر پلاسما در ایران تولید می‌شود.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به موضوع پالایشگاه خون پرداخت و تصریح کرد: در کشوری که توانمندی تولید 300 هزار لیتر پلاسما را دارد زدن پالایشگاه خون هم منطقی است و نباید دیگر اجازه فعالیت به مراکز اهداء پلاسما را بدهیم و سازمان انتقال خون  موظف شده که تأمین پلاسما را داشته باشد و ظرفیت پلاسما کشور را به 600 هزار لیتر برساند و نیاز کشور 450 هزار لیتر بوده و ظرفیت صنعت پلاسما نیز 900 هزار لیتر بوده است.
پورفتح‌الله بیان کرد: در مذاکرات یک سال اخیر دو پالایشگر بزرگ بین‌المللی موافقت همکاری خود با ایران را اعلام کردند و ما هم شرط‌های لازم را جهت یک همکاری مطلوب و دو طرفه اعلام کردیم و در این راستا جدول زمانبندی پیشرفت پالایشگران بزرگ تنظیم شده است.
وی افزود: خودکفایی‌ها به پلاسمای ایرانی باید به 100 درصد برسد و در خودکفایی ملزومات موردنیاز انتقال خون  باید واردات کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به همکاری مشترک به دو شرکت فرانسوی، خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته با دو شرکت فرانسوی جهت تولید کیسه خون مذاکره شده که 50 درصد سرمایه‌‎گذاری‌ها توسط این شرکت‌ها بوده است.
پورفتح‌الله گفت: امروز گلبول قرمز بدون حذف لوکوسیتی تهیه نمی‌شود، موضوعی که در گذشته مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد و باید زیرساخت‌ها ایجاد شود و سرمایه‌گذاری‌ها هدفمند باشد و پول حاصل از تعرفه‌گذاری هم باید در جهت بازسازی زیرساخت‌ها و تجهیزات هزینه شود و درآمدهای سازمان انتقال خون ایران هم در موضوعات معین شده هزینه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.