همه ساله در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد مقاومتی تعداد زیادی از اقلام مصرفی حجاج ایرانی از داخل کشور خریداری و به عربستان ارسال می‌شد؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در حج ۹۵ محقق نخواهد شد.

بخشی از اقتصاد مقاومتی از حج ۹۵ حذف می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، 64 هزار زائر ایرانی حاضر در حج تمتع 94 وقتی در مدینه منوره یا مکه مکرمه پای سفره غذا نشستند با تعداد زیادی از محصولات غذایی از جمله دوغ، ماست، نوشابه، ترشی و ... ایرانی مواجه شدند. اما محصولات ایرانی مورد استفاده حجاج به همین چند قلم محدود نبود. این اتفاق در سال‌‌های قبل و در عمره مفرده نیز می‌افتاد چرا که مسئولان حج ایران همه ساله با دعوت از شرکت‌های ایرانی بخش قابل توجهی از اقلام مصرفی حجاج و عمره‌گزاران را از شرکت‌های ایرانی خریداری می‌کردند و بر اساس سیاست‌های این سازمان، هر ساله بر تعداد اقلام ایرانی مورد استفاده حجاج و عمره‌گزاران در عربستان اضافه می‌شد.

در حج تمتع سال جاری نیز ٦٧ قلم از اقلام تدارکاتی حج تمتع از داخل کشور تأمین شد. این اقدام یکی از اقداماتی بود که در راستای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب، اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکننده داخلی صورت می‌گرفت.

اما به نظر می‌رسد این اتفاق در حج سال آینده رخ نخواهد داد و در صورت حضور ایران در مناسک حج (که به احتمال قریب به یقین رخ خواهد داد) با توجه به قطع روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور، مسئولان ایرانی مجبور شوند تمام اقلام مصرفی حجاج را از داخل عربستان تأمین کنند. مگر اینکه ایران بتواند در قراردادهای حج، بندی را به این مسئله اختصاص دهد.

البته مسئله انتقال داروهای مورد استفاده حجاج نیز در این خصوص مطرح است. در حج سال جاری عربستان به بهانه زود ارسال شدن قریب به 90 تن دارو، انها را چندین روز در فرودگاه نگه داشت و بخش زیادی از داروها خراب و ایران مجبور شد دوباره برخی از اقلام دارویی را خریداری و به عربستان ارسال کند.

اما سؤالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا خرید اقلام مصرفی حجاج از داخل کشور عربستان تأثیری بر قیمت تمام شده حج خواهد داشت؟ فعلاً که مسئولان در خصوص حج سکوت کرده‌اند و اظهار نظر نهایی آنها شاید به بعد از نشستی که طبق اعلام قبلی در اسفند ماه با مسئولان حج عربستان خواهند داشت، موکول شود.

همیشه یک راهکار قوی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حج وجود دارد که حصول آن تنها به دست زائران محقق می‌شود و آن عدم خریدهای غیرضروری و سوغات است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.