قدس آنلاین/ حسین پورحسین: همایش سراسری یکپارچه سازی بانک جامع اطلاعات آثار و مخاطبان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، نماینده مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دست اندرکاران و همچنین حجت الاسلام والمسلمین راشدیزدی در سالن کنفرانس هتل الغدیر مشهد برگزار شد.

 استفاده از فناوری های روز برای ترویج فرهنگ رضوی

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در این همایش بر لزوم استفاده از فناوری‌های روز برای ترویج مبانی اسلامی و فرهنگ سازی در زمینه ارتقای ترویج فرهنگ رضوی از طریق فناوری‌های نوین تأکید کرد.
وی با بیان اینکه فرهنگ واژه مقدسی است که بر زمان پیروز می‌شود، به تشریح چگونگی اشاعه فرهنگ اسلامی در دوره‌های گوناگون تاریخ پرداخت و گفت: ما در عصر سرعت ارتباطات زندگی می‌کنیم و حال باید به وسیله فناوری‌های روز، فرهنگ امام رضا(ع) را در جهان نهادینه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین راشدیزدی با تأکید بر اینکه فرهنگ اسلام با علم به جلو حرکت می‌کند، افزود: اکنون جنگ، جنگ فرهنگی و استفاده از ابزار آن است که باید از طریق استفاده از فناوری‌های نوین به منصه ظهور برسد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین نیز در این نشست با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) روز به روز و سال به سال گام‌های بهتری برای ترویج فرهنگ رضوی برداشته است، گفت: این جشنواره باید در حوزه فناوری و مباحث روز، به سوی استفاده از یکپارچه سازی بانک جامع اطلاعات در فضای مجازی و اطلاع‌رسانی گام بردارد.
محمدحسین واحدی افزود: استان خراسان رضوی با بیش از 25 میلیون زائر ایرانی و دو میلیون زائر خارجی به عنوان پایتخت معنوی کشور، پایگاهی ملی و مذهبی در ایران و جهان دارد.
واحدی با تأکید بر اینکه مشهد متعلق به همه ایران و جهان تشیع است، افزود: این پایتخت معنوی در سال آینده به پایتخت فرهنگی جهان اسلام ارتقا می‌یابد و باید در این زمینه فرهنگ رضوی را به جهان بشناساند.
وی با اشاره به هزینه کرد 27 میلیون زائر در مشهد، بر لزوم ماندگاری زائر تأکید کرد و افزود: در حوزه زیارت استان 15 کمیته اجرایی فعالیت می‌کنند و کارهای زیرساختی و فرهنگی مدنظر قرار دارد.
وی اجرای کار زیرساختی را ساده‌تر توصیف کرد و درباره کار فرهنگ سازی و فرهنگی گفت: در کار فرهنگی نمی‌توان اشتباه کرد، این کار باید اصولی انجام شده و در آن انحرافی ایجاد نشود.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی از صدور پروانه ساخت برای زائرسراهای ارزان قیمت و اهدای پروانه رایگان و تحویل زمین توسط شهرداری سخن گفت و افزود: 50 درصد پرداختی ها را دولت و 50 درصد هم توسط شهرداری مشهد پرداخت می‌شود و هم‌اکنون در راستای رفاه زائران همه استان‌های کشور پا به میدان گذاشته و 27 استان زمین و پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) نیز گفت: این بنیاد برای انتشار تعالیم قرآنی با الهام از آموزه‌های دینی و معنوی و فرهنگی اسلامی ترویج فرهنگ رضوی تأسیس شد و اکنون در چهاردهمین سال آن باید بر دو بال تفکر و هنر با علم و بهره‌گیری از فضای مجازی در ترویج مبانی اسلام و فرهنگ رضوی در این مسیر حرکت کنیم.
سیدجواد جعفری با اشاره  به اینکه بانک جامع اطلاعات برای مخاطبان این حوزه و کسانی که در این راه قلم می‌زنند، راهگشا خواهد بود، افزود: برنامه کارگاه آموزشی یکپارچه سازی بانک جامع اطلاعات آثار، مخاطبان فضای مجازی و اطلاع‌رسانی برای طراحی این امر و استفاده از فناوری‌های روز تشکیل شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.