دبیر کنگره اقتصاد مقاومتی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه نفتی و دولتی بودن اقتصاد دو مشکل بزرگ اقتصاد ایران است، گفت: اقتصاد دولتی غیررقابتی و رانت‌محور است.

 رهایی از اقتصاد دولتی و نفتی با اجرای اقتصاد مقاومتی عملیاتی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،الله‌مراد سیف، امروز در همایش تبیین مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد: یکی از موارد اشکال در اقتصاد مقاومتی ازدحام تعاریف در این بخش است و هر کسی هر چیز خوبی را می‌بیند، آن را به اقتصاد مقاومتی ربط می‌دهد و این باعث به خطر افتادن اجرای این سیاست‌ها است.

وی با اشاره به دو مشکل نفتی و دولتی بودن اقتصاد ایران افزود: مقام معظم رهبری بارها به این مشکل اشاره و بر رفع آن تأکید کردند؛ زیرا دولتی بودن اقتصاد یعنی غیررقابتی بودن آن  و به‌دنبال آن در نوآوری باعث ضعف خواهیم شد و عدم کارایی را به‌دنبال دارد که در نهایت به هدررفت منابع منجر می‌شود و آسیب‌پذیری آن بالا و تاب‌آوری آن اندک است.

دبیر کنگره اقتصاد مقاومتی دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: نفتی بودن اقتصاد ایران نیز رانت را به‌دنبال دارد و باعث ضعف در کارآفرینی می‌شود؛ زیرا همه به‌دنبال استفاده از رانت می‌روند. در ثانی اینکه اقتصاد به قیمت نفت وابسته می‌شود و تکانه‌های قیمت نفت نیز باعث آسیب‌پذیری اقتصاد خواهد شد.

سیف ضعف در نرخ رشد اقتصادی و بی‌ثباتی اقتصاد را حاصل مجموعه مشکلات عنوان و بیان کرد: البته خود بی‌ثباتی در اقتصاد به ضعف رشد اقتصادی منجر می‌شود و این ضربه‌پذیری اقتصاد را افزایش خواهد داد و اقتصاد برون‌زا منشأ رشد بالا وابسته به بیرون است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب خواستار تقوای اجتماعی در اقتصاد مقاومتی شدند، افزود: دانش‌بنیان کردن اقتصاد جزئی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و باید خوداتکایی، تاب‌آوری، عدالت‌محوری پایداری رشد را که هدف این سیاست‌هاست، دنبال کنیم و کارآیی انطباقی را شاهد باشیم.

سیف در پایان تصریح کرد: اگر اقتصاد را دانش‌بنیان کنیم و تاب‌آوری و خوداتکایی آن را افزایش دهیم و عدالت که از دل جامعه ایجاد می‌شود شکل بگیرد، این را اقتصاد درون‌زا می‌نامیم و اقتصاد دانش‌بنیان پایداری رشد و تنوع اقتصاد را به‌دنبال خواهد داشت و مانع نفوذ اقتصادی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.