قدس آنلاین/ مهدی توحیدی: امروزه تبلیغات به عنوان یک صنعت در دنیا شناخته می‌شود این صنعت در دنیا به تولید‌کننده انگیزه کار می‌دهد.

  تبلیغات غیرحرفه‌ای گرهی از مشکلات فروش محصولات را باز نمی کند

تجربه نشان داده است، تبلیغات بازرگانی برای دستیابی به هدف‌های گوناگون انجام می‌شود که فصل مشترک همه آن‌ها ایجاد یا افزایش تقاضا برای خرید یک محصول در بازار هدف است.
تبلیغات در حقیقت زبان و وسیله ارتباط بنگاه اقتصادی با جامعه است و قطع تبلیغات به نوعی مرگ کالا محسوب می‌شود که اگر ناآگاهانه، تقلیدی، سفارشی و با دید غیرکار‌شناسی و غیرتخصصی انجام شود، چاهی است که کالا و صاحبش را در خود فرو می‌برد و برعکس یک تبلیغ خوب، ابتدا توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقه‌مند می‌کند.
کار‌شناسان بر این باورند، ارزش تجارت جهانی کالا و خدمات در سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۲ تریلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۶۰ تریلیون دلار رسیده است.  تکامل فناوری اطلاعات و ارتباطات در چهار دهه اخیر سبب شده است که بازار تعریف سنتی خود را از دست بدهد و در سراسر کره زمین گسترده شود.
در دنیای امروز نمایشگاه‌های بین‌المللی مهم‌ترین ابزار بازاریابی محسوب می‌شوند که در آن‌ها از همه ابزارهای تبلیغاتی تلویزیون، اینترنت، رسانه‌های تخصصی، تبلیغ در فضای باز، توزیع کاتالوگ، بروشور و... استفاده می‌شود.
در این زمینه یک کار‌شناس مسایل اقتصاد بین‌الملل به خبرنگار ما می‌گوید: در شرایط عادی، هنگامی که انحصارگرایی وجود ندارد و مصرف‌کننده با محدودیت و یا الزام خاصی در انتخاب رو به رو نیست، مصرف‌کننده برای آگاهی از خریدی که انجام می‌دهد به تبلیغاتی توجه می‌کند که تولیدکنندگان یا صادرکنندگان با ابزارهایی که در اختیار دارند، برای پیشبرد فروش خود انجام می‌دهند.
دکتر محمد جواد اعتمادی با اشاره به اینکه هیچ مؤسسه یا شرکتی در درازمدت بدون تنظیم برنامه‌های بازاریابی که تبلیغات یکی از عوامل کلیدی آن است، نمی‌تواند در بخش صادرات به موفقیت دست یابد، می‌افزاید: تنها تبلیغات آگاهانه و منطبق بر موازین علمی می‌تواند گروهی از مشتریان بالقوه را تحت تأثیر قرار دهد و آن‌ها را به خریداران بالفعل تبدیل کند.
این کار‌شناس اقتصاد بین‌الملل تصریح می‌کند: هدف نهایی تبلیغات از میدان به درکردن رقبا و تأثیرگذاری بر تصمیم یا ذوق و سلیقه مصرف‌کنندگان است، به گونه‌ای که فراورده مورد تبلیغ را بر کالای مشابه رقبا ترجیح دهد.  وی با اشاره به اینکه در کشورهایی که درآمد سرانه آن‌ها بالا و فضای اقتصادی آن‌ها باز‌تر است و مصرف‌کننده از لحاظ انتخاب کالا محدودیتی ندارد، هزینه تبلیغات برای تأثیرگذاری بر مصرف‌کننده بیشتر است، می‌گوید: هزینه تبلیغات در کشورهای مصرف‌کننده به دلایل گوناگون از جمله پایین بودن قدرت خرید، انحصارگرایی و محدود بودن کالاهای مورد نظر، به مراتب کمتر است.
وی می‌افزاید: هزینه تبلیغ برای دسترسی به یک مصرف یا مشتری بالقوه در آمریکا حدود 16 برابر برخی کشورهای دیگر است و چیزی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد که تقریباً یک سوم کل هزینه‌های تبلیغات در همه کشورهای دنیاست.
اعتمادی نکته حایز اهمیت در میان ابزارهای تبلیغاتی را رشد شدید تبلیغات دیجیتالی می‌داند و می‌گوید: هزینه تبلیغات در سال ۲۰۱۲ در رسانه‌های دیجیتالی حدود ۱۰۵ میلیارد دلار، در سال  2013 حدود 120میلیارد دلار و این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۴۰ میلیارد دلار بوده است.  وی با اشاره به اینکه بخش عمده تبلیغات را تبلیغ در تلفن‌های همراه تشکیل می‌دهد، می‌گوید: هزینه تبلیغات در رسانه‌های دیجیتالی در سال ۲۰۱۸ به ۲۱۴ میلیارد دلار خواهد رسید که دو برابر سال ۲۰۱۲ میلادی است.  وی ادامه می‌دهد: تبلیغات و آگهی در دنیای تجارت خریدار و فروشنده را به هم نزدیک‌تر کرده و سبب ایجاد رونق کسب و کار، تجارت، اشتغال و کاهش بیکاری می‌شود، به نوعی تبلیغات سبب بازگشت سرمایه و جاری شدن خون در رگ تولید و حیات اقتصادی کشور می‌گردد.  دکتر علی اکبر کبیری، کار‌شناس تبلیغات نیز در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: از تبلیغات می‌توان بخوبی برای اطلاع رسانی، بازارگشایی و پاسخ دادن به نیازهای مصرف‌کنندگان استفاده کرد، اما با این حال باید از مصرف‌زدگی و مصرف‌گرایی لجام گسیخته پرهیز کرد. وی می‌افزاید: تبلیغ در مردم ضمن ایجاد علاقه و تشویق به خرید کالا، آگاهی و هوشیاری آنان را نیز در این زمینه افزایش می‌دهد.  وی با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشت، تبلیغات صنعت و حرفه‌ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود، می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش بسزایی در کشور داشته باشد و مشاغل جدیدی را به وجود آورد، می‌گوید: از سوی دیگر به سبب ایجاد رقابت برای افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند، سبب رشد تولید، صنعت ملی و توسعه اقتصادی شده و تولیدات غیر نفتی را بالا می‌برد.
این کار‌شناس ادامه می‌دهد: بازاریابی و تبلیغ هر دو برای فروش بیشتر، مستمر و صحیح فعالیت می‌کنند و حفظ و نگهداری مشتریان، جلب مشتریان جدید، آگاهی صحیح و منطقی دادن به آن‌ها از وظایف تبلیغات است.  وی با اشاره به اینکه اشتغال کامل مستلزم مصرف کامل است و مصرف کامل نیز مستلزم شناساندن محصول به متقاضی است، می‌گوید: از دیگر مزایای تبلیغات تجاری، ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان است که در نتیجه آن کیفیت محصول بهبود می‌یابد، در واقع تولیدکنندگان برای از دست ندادن بازار، همواره درصدد افزایش کیفیت محصول خود نسبت به شرکت رقیب هستند.  وی با اشاره به این نکته که تبلیغات تجاری همچنین حق انتخاب مشتری را برای خرید کالا افزایش می‌دهد، می‌گوید: در این شرایط متقاضی براحتی به اطلاعات مربوط به کالا دست می‌یابد و دست به انتخاب می‌زند.
همچنین با ایجاد اعتماد در مصرف‌کنندگان در درازمدت توزیع کالا نیز آسان‌تر می‌شود؛ زیرا با اطمینانی که مصرف‌کننده نسبت به کارکرد کالا پیدا می‌کند، تولیدکننده قادر است حتی بسیاری از محصولات خود را پیش فروش کند. وی تصریح می‌کند: تبلیغات می‌تواند در افزایش منظم توانایی خرید مردم و نیز گردش سرمایه‌ها مؤثر باشد. گفتنی است، بازاریابی و تبلیغ محصولات ایرانی همچنان با چالش های جدی مواجه است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.