قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست: انیمیشن سینمایی «در مسیر باران» به نویسندگی سعید تشکری و مهدی سیم‌ریز با طرحی از«فاطمه کاتبی» و کارگردانی «حامد کاتب» در بین هفت انیمیشن دیگری که در سی و چهارمین دوره جشنواره امسال حضور داشت، خوش درخشید و توانست سیمرغ بهترین کارگردان را از آن خود کند.

پویانمــایی  گیشه را نجــات می‏ دهد

این انیمیشن با تکنیک سه بعدی و به سفارش مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی تهیه و تولید شده است. «در مسیر باران» روایتگر روزهای سخت زندگی مردی به نام «ریان» است که در بغداد زندگی می‎‌کند، خشکسالی تاب و توانش را بریده و روزگار را بر او و خانواده‌اش سخت کرده است.
ریان دل از خانه و خانواده می‎‌برد و با دوست قدیم‏ایش هرمز عزم تجارت می‎‌کند و به سوی مرو راهی می‎‌شود. این راه پر پیچ و خم شروع دنیای تازه‌ای برای او و دوستش  خواهد بود. به انگیزه ‌این موفقیت با حامد کاتب کارگردان جوان‌ این فیلم به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‎‌خوانید:

 کمی‎‌ از سابقه کاریتان بگویید. آیا انیمیشن «در مسیر باران» اولین تجربه کارگردانی‌تان است؟
  بله‌، این فیلم اولین ساخته بلند من است. من پیش از این، چند فیلم کوتاه با مضامین مختلف ساخته بودم.

 از‌ ایده شکل‌گیری ‌این انیمیشن بگویید.
  حدود سه سال پیش در روز رونمایی «تولد آفتاب» مسؤولان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس در سالن رونمایی حضور داشتند و فیلم را دیدند و از شرایط و ساختار آن خوششان آمده بود. همان‌جا درباره ‌این همکاری صحبت شد و من به دنبال ‌این بودم که ‌ایده‌ای پیدا کنم که با شرایط مؤسسه منطبق باشد. این‌گونه بود که به شخصیتی به نام ریان رسیدیم و برای‌ این شخصیت تاریخی شرایطی‌ ایجاد کردیم که بتوانیم داخل‌ این داستان، یک فیلمنامه مناسب‌ ایجاد کنیم.

 ‌این فیلمنامه چه ویژگی خاصی داشت؟
‌این فیلمنامه به لحاظ تنوع و مضمون، خیلی مخاطب‌پسند است. فیلم ژانری سفری دارد و‌ این ژانر به خاطر اقتضائات سفر برایم جذابیت دارد. از دیگر جذابیت‌های ‌این فیلم وجود لوکیشن‌های زیاد، اتفاقات و کاراکترهایی که است که باعث شده ‌این فیلم از قالب همه کارهای دینی درآید، کلیشه‌های مرسوم ‌این گونه آثار را نداشته باشد و کاملاً متفاوت باشد.
ما در‌این فیلم زندگی زمینی یکی از یاران امام رضا(ع) را در کنار سیر و سلوک‌ این فرد تا تکاملش نشان داده‌ایم.

 چه زمانی را صرف ساخت ‌این کار کردید؟
 تقریباً  2سال و ۳ماه که شامل۹ماه پیش تولید، ۱۷ماه تولید و ۶ماه پس تولید بود. به عبارتی 1ماه در بین مرحله پیش تولید و تولید برنامه بصورت موازی جلو رفت. حدود یک تیم صد نفره در مراحل تولید با یک هزینه کنترل شده کلی فضای تصویری ‌ایجاد کردند. برای تولید ‌این فیلم ما از کلی آدم کاربلد مثل مجید میرفخرایی که طراحی صحنه و لباس را بر عهده داشت بهره بردیم.

 چه تمهیداتی اندیشیدید که کار از جذابیت‌های لازم برخوردار باشد؟
 ‌این فیلم با تکنیک انیمیشن رئال ساخته شده است و ما از خیلی از تکنیک‌های سینمایی برای تولید و ساخت ‌این فیلم در کنار بهره گرفتن از بازیگران چهره‌ مثل امین زندگانی و رحیم نوروزی برای جذابیت بیشتر، استفاده کردیم.

 آیا‌ این فیلم برای مخاطب خاصی تولید شده است؟
تقریباً می‎‌توانم بگویم خیر! اصلاً از ابتدا هم قصد ما ‌این بود که با پالایش فیلمنامه، این کار را برای مخاطب نوجوان به بالا آماده کنیم. فیلم انیمیشن «در مسیر باران» یک فیلم تاریخی مذهبی است و باید کار به شکلی امروزی و برای مخاطب امروزی از نوجوان تا بزرگسالان تعریف می‌شد. این روزها بچه‌های ما مرتب درگیر بازی‌های خارجی رایانه‌ای هستند و رابطه‏شان با‌ این تکنیک خوب است، پس ما ‌این ‌ایده را با زبان امروزی پالایش کردیم.

 گفتید برای ‌ایجاد کاراکترهای فیلم از بازی بازیگران حقیقی استفاده کرده‌اید.
بله و به دو دلیل؛ اول‌ اینکه ‌این دو بازیگر برای مخاطبان ما آشنا هستند و وجودشان بار مثبتی به پروژه ما اضافه می‌کرد. از طرفی دیگر چون به سمت واقعیت آمدیم، براساس چهره، صدا و بازی‌های ‌این بازیگران، فیلم را تولید کردیم و عملاً شخصیت‌ها بر اساس چهره واقعی تولید شده است.

 چرا قالب انیمیشن را برای بیان یک چنین موضوعی انتخاب کردید؟
 ‌این فیلمنامه بود که مشخص می‌کرد با چه تکنیکی کار شود و فیلمنامه هم قابلیت ساخت انیمیشن رئال را داشت، فیلمنامه به شکلی بود که ما نمی‎‌توانستیم به سمت اغراق برویم، چون مضمون فیلم و نوع مخاطبش چنین چیزی را نمی‎‌طلبید.

 مخاطبان از‌این کار چقدر استقبال کردند؟
خوشبختانه در جشنواره نتایج خوبی از نمایش ‌این فیلم گرفتیم و مخاطبان زیادی هم‌ این کار را تماشا و با رضایت سالن سینما را ترک کردند. جایزه ویژه کارگردانی هم نشان داد که کار به دل داوران نشسته است. به طورکلی با شرایط محدودی که داشتیم بهترین کار را ارائه دادیم.

 فکری هم به حال اکران عمومی‎‌ این فیلم کرده‌اید؟
هنوز در‌ این خصوص صحبتی نشده است، چون کار یکسری مراحل اجرایی دارد که باید طی شود.

 حضور انیمیشن‌ها در جشنواره امسال خیلی چشم‌گیر بود. در حال حاضر وضعیت تولید ‌این گونه آثار را چگونه می‎‌بینید؟
 در سالی که هشت فیلم انیمیشن در جشنواره حضور دارد می‎‌توان گفت که اتفاق بزرگی افتاده است، پس حق است اگر بگویم ما توقعمان خیلی بیشتر از‌ این است. می‌شود به‌این کارها بیشتر پرداخت، ولی ‌این اتفاق عملاً نیفتاد. ما شرایط یکسانی با بقیه بخش‌ها نداشتیم. ما هنوز در جشنواره یک بخش مجزا و طبیعتاً جایزه جداگانه‌ای نداریم من معتقدم راه انیمیشن تازه شروع شده است و باید حمایت شود. انیمیشن یک اتفاق جوان ولی پرتجربه است. اگر منصفانه به فروش گیشه فیلم‌های انیمیشن نگاه کنید می‎‌بینید که ‌این اواخر انیمیشن نجات دهنده گیشه بوده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.