۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 351703

وزیر ارشاد با بیان اینکه شعر، رساترین رسانه ملت ماست و باید به یمن این موهبت، تمدن عظیم ایرانی- اسلامی خود را به روشنی تبیین کنیم، افزود: دغدغة شاعران امروز باید بر اساسِ مقتضیاتِ این روزگار و با اولویت بخشی به هویت و اصالتِ ایرانی به نمایش گذاشته شود.

شعر شناسنامه سرزمینِ ما است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آیین پایانی دهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر با بیان این مطلب گفت: شعر شناسنامه سرزمینِ ما است؛ شناسنامه ای که اصالتِ دین و تمدن ما را به نمایش می گذارد.

وی ادامه داد : شعر، فرصتِ تماشای جهان است و دانستنِ آنچه که به بهبودِ حال انسان و احوالِ جهان ختم می شود؛ فطرتی اصیل که همواره دردِ دین، درکِ آزادی و دریغِ جهل را با خود داشته است؛ از این رو زیستن در این روزگار بدونِ موهبتِ شعر، خوابِ ناآرامی است که تعبیری ندارد و زخمی که نوشدارویی برای آن یافت نمی شود. 

جنتی افزود: شعرِ فارسی که به تعبیرِ رهبر فرزانۀ انقلاب، سرمایۀ ملی است، گنجینه ای از تجربه های نابِ انسانی و رهاوردهای فکری و دینی را در دسترس جامعۀ بشری قرار داده است. کلید این گنجینۀ عظیم، زبان فارسی است و رسالتِ شاعرانِ امروز پاسداشتِ زبان فارسی است؛ امانتی ارجمند که از گذشتگان برای ما به یادگار باقی مانده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زبانِ شعر را اثرگذارترینِ شیوه ای دانست که می تواند در روزگارِ خودفراموشی و هویت فروشی به حراست از زبانِ اصیلِ فارسی کمک کند؛ به گفته وی، این رسالت اگر چه قاعدتاً رسالتی همگانی است اما نقشِ شاعران و به ویژه شاعرانِ جوانِ در آن، بیشتر به چشم می آید. 

جنتی گفت: امروز ایرانِ عزیزِ ما ـ که خاستگاهِ شاعران، حکیمان و متفکران بزرگ بوده ـ به یُمنِ فداکاری های دلاورانش و به برکت خون شهیدان سرافرازش، پرچمدار فرهنگ، صلح و دیانت در جهان است و بر آن است که عطشِ معنوی جامعۀ بشری را با هدایت به سرچشمه های زلال وحی و حکمت در شعر هزار سالۀ فارسی با گوارایی و حلاوت، قرین سازد.

وی اظهار کرد: شعر در موجزترین، خوش آهنگ ترین و مناسب ترین همنشینیِ واژه ها، گاهی برای عقل، نامفهوم، موهوم و بیگانه است؛ اما برای دل و جان، آشنا و حِس شدنی است. شعر، میزبانی صادق است که قلبِ مخاطبانِ مستعد را هدف قرار می دهد و آنان را به ساحتِ ناممکن ها و ناباوری ها فرا می خواند تا خود ببینند و باور کنند که اگر ایمان و عشق باشد، هر ناممکنی ممکن می شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زبانِ شعر، ظریف و شکننده است؛ همچون حبابی که اگر دست به آن بزنی از هستی باز می ماند. شاعر در دنیای خود به سر می برد؛ با عوالمِ پیدا و ناپیدا سر و کار دارد و یافته هایش را در قالب های شعری، الگوهای موزونِ کلامی و نمادهای چندوجهی می ریزد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سرایشِ شعر کار آسانی نیست. مویی سپید می شود تا بیتی سروده شود و گوشه ای از جان می سوزد تا شعری کامل به وقوع بپیوندد. 

وی افزود: در جهان امروز شاعری که فقط بر ذوق و تخیل خود متکی باشد، خریداری ندارد. لازمة امروزی بودن، مشاهده و تجربه و اشراف بر محیطِ اطراف است. در دنیای پر نوسانِ امروز به گوشه ای خزیدن و حرف های ثابتی زدن، راه به جایی نمی برد. انفعال در مقابل مناسبات موجود، شیوة شعرِ معاصرِ امروز نیست.

جنتی ادامه داد: شاعرِ معاصر باید به تفکرِ خلاق مجهز شود؛ حتی اگر تجربیات دیگران را می گیرد، باید آنها را نهادینه و میان آنها و مناسباتِ زمانی و مکانیِ جامعه، همسویی ایجاد کند؛ در غیر این صورت شعری خواهیم خواند که به زبان فارسی سروده شده است اما معنایش به جایی دیگر تعلق دارد. نهایت آنکه فقط با فرم شعر روبه رو خواهیم بود نه با محتوایی عمیق و تأثیرگذار.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاعران را مترجمانِ دردآگاهِ روزگار خویش خواند و گفت: جهانِ غمگینِ روزگارِ ما بیش از هر چیز به نوشداروی شعر نیاز دارد و به شاعرانی که با بهره مندی از زبانِ منطق و شعارِ مدارا، مرهمی بر زخمِ جهل و نابخردی و جراحتِ جنگ ها و خشونت ها باشند.

جنتی خاطرنشان کرد: جهانِ ناآرامِ این سال ها، جهانِ نامطلوبی است که روز به روز شاهدِ سقوط اخلاق و زوالِ انسانیت است؛ مصیبتی که نشانه های بیرونی آن در جنگ ها و خشونت ها به وضوح قابل تماشاست. چشمِ آن داریم که شاعرانِ روزگارِ ما به نوشداروی شعر، مرهمِ این زخم های ناگوار باشند و با اعتقاد به جهان شمولیِ شعر، فریادگرِ انسانیت و اخلاق بشوند؛ ویژگی ای که شاعرانِ بلندآوازه تاریخ ادبیات بدان بالیده اند و نام و نشان یافته اند.

 گستردگی محافل شعری از تجلیات توسعه فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود یکی از تجلیاتِ توسعۀ فرهنگی را گستردگی و تنوعِ محافلِ شعری و جشنواره های ادبی دانست که راهگشای رشدِ استعدادها و توجه به قابلیت های هنری است.

وی درباره دهمین جشنواره شعر فجر بیان کرد: این جشنواره با برخورداری از تجربة ذی قیمت ادوار گذشته و با تأکید بر همه جانبه گری و اصالت بخشی به کتاب های شعر و پژوهش های شعری آغاز شد و اکنون که در واپسین روز این جشنواره هستیم امیدوارم که مراقبت ها، اخلاق مداری، تخصص محوری و جهان شمولی این دوره از جشنواره در محضر مخاطبانِ ارجمندش، ثمر داده باشد. 

جنتی از اینکه کاروانِ این دوره از شعر فجر با عبور از شهرهای دور و نزدیک، مخاطبانِ بیشتری را با خویش همراه و افسونِ شعر فارسی را در دیگر سرزمین های فارسی زبان، به یادگار طنین انداز کرد، ابراز خرسندی کرد.

وی با اعتقاد بر اینکه این رویداد ادبی، حرکتِ اندیشمندانه ای است که به دور از فرآیندِ رقابت، زمینة تعالی و تکثر شعر را فراهم می کند، ادامه داد: شعر فجر، بازخوانیِ جوشش ها و کوشش هایی است که کریمانه در اندیشة ترقی ادبیات و تعالیِ ویژگی های انسانی گام برداشته اند؛ رویدادی که چراغش، روشنی بخشِ سراسرِ سرزمینِ هنرپرور ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره شعر فجر، به عنوان فراگیرترین جشنوارۀ ملی شعر ایران، توانسته است ضمنِ جلب اعتماد و اقبالِ جامعۀ ادبی، با مشارکت گستردۀ شاعران، ادیبان و صاحب نظران، کارنامۀ سالیانۀ شعر کشور را در معرض ارزیابی و نقد و تحلیل قرار دهد و فضایی مناسب را برای برگزاری محافل با شکوه شعرخوانی در شهرهای مختلف ایجاد کند.

وی افزود: برگزاریِ محافل فرهنگی و ادبی و توسعۀ جلسات نقد و تبادل نظر علمی، زمینه سازِ تلطیف فضای جامعه و شکوفایی فرهنگی - هنری خواهد بود. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن است که از حرکت ها و جریان های فرهنگی، ادبی و محافل شعری حمایت کند.

جنتی خاطرنشان کرد: جشنواره شعر فجر باید با تدوین چشم اندازی روشن، ضمن اعتلای شعر فارسی، به بازخوردِ بین المللی شعر امروز نیز بیندیشد و با توسعة الگویِ همسایگیِ ادبی، نسبت به معرفی شعر امروز و زمینه های ترجمه و نشر آن در دیگر کشورها، به ویژه تاجیکستان، افغانستان، عراق و لبنان، اهتمام ورزد.

شعر رساترین رسانه ملت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر، رساترین رسانة ملت ماست و باید به یمن این موهبت، تمدن عظیم ایرانی- اسلامی خود را به روشنی تبیین کنیم، افزود: دغدغة شاعران امروز باید بر اساسِ مقتضیاتِ این روزگار و با اولویت بخشی به هویت و اصالتِ ایرانی به نمایش گذاشته شود؛ چرا که هنر شعر آیینة تمام قد عزت و عظمت ایرانیان است و ایران و ایرانی را باید با شعر شناخت. 

وی بر این نکته تأکید کرد که مطالعة تاریخ ایران بدون بهره مندی از دانشی که در شعر این سرزمین تعبیه شده است، امکان پذیر نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دهمین دورة جشنواره شعر فجر گفت: این جشنواره در چهار بخش برگزار شد؛ بخش داخلی با برگزاری ١٠ محفل ادبی در شهرهای بزرگ کشور و استقبالِ شاعران و شعردوستان در سنین و قومیت های مختلف همراه بود؛ بخش خارجی با برگزاریِ محافلِ ادبی در ١٥ نقطه از کشورهای لبنان، افغانستان و تاجیکستان با موفقیت رقم خورد؛ برگزاری دوره آموزشی سه روزه در تهران با حضور بیش از ٢٠٠ شاعر جوانِ زیرِ ٣٠ سال از سراسر کشور رویدادی میمون و پر برکت بود و سرانجام بخشِ مسابقه با داوری آثارِ شعری در سه بخش شعر کودک، درباره شعر، و شعر بزرگسال، مجموعة رویدادهای دهمین دورة جشنواره را در بر گرفت که همگی با شکوه و استقبال به سرانجام رسید و ظرفیت های جدیدی را فراروی گسترة شعر فارسی مشخص کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با این حرکت ارزشمند، خورشیدهای خِرد و ستارگانِ ادبیات، بیش از گذشته کشف و معرفی شوند؛ رسالتی که بخشی از آن به عهدة «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» است که قطعاً بدان اهتمام خواهد ورزید.

جنتی در پایان از همه شاعرانِ پیشکسوت و جوان، هیئت محترم داوران، اصحابِ رسانه و برگزارکنندگانِ جشنواره که بی دریغ تلاش کردند، سپاسگزاری کرد و یاد و خاطرة اساتیدِ فقیدِ شعرِ انقلاب را گرامی داشت.

* اسامی برترین‌ها اعلام شد:

بخش درباره شعر از عباس ماهیار برای کتاب «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب فارسی» به عنوان برگزیده تجلیل و از حسن نصیری رامی برای کتاب «مکتب هرات و شعر فارسی» تقدیر شد.

در بخش کودک دو اثر مشترکا برگزیده اعلام شد: مهری ماهوتی برای مجموعه 7 جلدی قصه نمایش کودکان شایسته تقدیر شد اما در این بخش از کمال شفیعی برای کتاب «هر گلابی یک چراغ» و مریم هاشم پور برای کتاب «یک قوری پر از قور» به عنوان اثر برگزیده به صورت مشترک تجلیل شد.

در بخش شعر بزرگسال نیز دو اثر به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. در این بخش از امیرحسین اللهیاری برای کتاب «پری خوانی» و زنده یاد غلامرضا بروسان برای کتاب «سکته سوم» تقدیر شد. هیات داوران در این بخش کسی را به عنوان برگزیده معرفی نکردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.