قدس آنلاین/ زهره کهندل : تا وقتی مهمانی و گردش را بر خودتان حرام نکنید، تا زمانی که مجبور نشوید کتاب‌هایتان را چندباره بخوانید، تا وقتی شب‌ها کتاب روی دست خوابتان نبرد، نمی‌توانید خودتان را جای یک پشت کنکوری بگذارید و نگرانی‌هایش را بفهمید.

 تمدید اضطراب کنکوری‌ها تا بعد از انتخابات

کنکوری که مدت‌هاست حرف از حذف آن است. سال93 براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی به میزان 25درصد برای آزمون سراسری سال93 قطعی شد و بر خلاف سال‌های قبل که سوابق تحصیلی فقط تأثیر مثبت داشتند، این بار اثر منفی هم روی نتیجه کنکور داشت و کنکوری‌ها نمی‌دانستند چه اتفاقی برایشان می‌افتد و این تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو در راستای حذف کنکور، چه سرنوشتی را برایشان رقم می‌زند. اردیبهشت سال92 یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود که با توجه به اعمال ظرفیت 25 تا 35 درصدی سابقه تحصیلی در پذیرش کنکور92 و افزایش آن در کنکور93 تا سال95 کنکور بطور کامل حذف می‌شود. بنا بر پیش‌بینی جواد هروی کنکور باید تا سال 95 بطور کامل حذف می‌شد؛ اتفاقی که رخ نداد.
عطاالله سلطانی‌صبور دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز مرداد امسال گفته بود تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری که در حال حاضر ۲۵درصد است، سال آینده به ۴۰درصد می‌رسد و در نهایت با افزایش این درصدها کنکور برداشته می‌شود؛ ادعایی که رئیس وقت سازمان سنجش آن را تکذیب کرد.

 هفته سرنوشت‌ساز
چند سالی است که شایعه‌هایی از افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور تا حذف آزمون سراسری به گوش می‌رسد. چندی پیش هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در پی شکایت فردی، حکمی را صادر کرد که بر اساس آن بند دوم مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال92 شورای سنجش و پذیرش دانشجو، یعنی تأثیر 25درصدی سابقه تحصیلی (معدل سال سوم متوسطه) در کنکور براي داوطلباني كه طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ديپلم گرفته‌اند، مغایر قانون تشخیص داده و ابطال شد. به گفته رئیس دیوان عدالت اداری مسؤولان اجرایی برابر رأی دیوان نمی‌توانند مقاومت کنند، مگر اینکه از مجلس استفسار کنند و مجلس در تفسیرش که آن هم حکم قانون دارد، نظر خود را بیان و ابهام قانون را برطرف کند. حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري گفته چنانچه موردي باشد كه برخلاف رأي ديوان، سابقه تحصيلي را تحت تأثير قرار دهند، قطعاً با آن برخورد كرده و اقداماتشان را ابطال مي‌كنيم. حالا چشم همه به مجلس است، مجلسی که دو هفته از تعطیلاتش بخاطر برگزاری انتخابات دهم می‌گذرد و جلسه بعدی آن یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

 تحقق خواسته ديوان عدالت اداري
بعد از آنكه رئيس سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد اين سازمان براي كنكور۹۵ در انتظار پاسخ مجلس است و تأثير قطعي سوابق تحصيلي منوط به‌نظر مجلس خواهد بود، حالا رئيس مركز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش هم گفته سهم سوابق تحصيلي سال سوم دبيرستان و پيش‌دانشگاهي در كنكور اعمال مي‌شود. عبدالرسول عمادي، نظر شوراي سنجش و پذيرش دانشجو را ملاك عمل قرار داده و تأكيد كرده است: اگر اين شورا از آموزش وپرورش بخواهد، امتحانات نهايي را به ساير پايه‌هاي دوره متوسطه تسري مي‌دهيم. رئيس مركز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش هم گفته است طبق قانون سنجش و پذيرش دانشجو، ‌سهم سوابق تحصيلي بايد بصورت سالانه افزايش يابد. براي افزايش سهم سوابق تحصيلي در كنكور بايد تعداد دروسي كه به‌عنوان سابقه تحصيلي محسوب مي‌شوند، افزايش يابد. تاكنون شوراي سنجش و پذيرش دانشجو سوابق تحصيلي سال سوم دبيرستان را از ما درخواست كرده بود و امسال نيز سهم سوابق تحصيلي دوره پيش‌دانشگاهي را براي تأثير مثبت در كنكور95 درخواست كرده‌اند.

 نظر دیوان عدالت اداری دقیقاً چیست؟
آنچه مورد انتقاد ديوان عدالت اداري قرار گرفته، ملاك قرار دادن نمرات سال سوم متوسطه و بي‌توجهي به نمرات دانش‌آموزان در سال‌هاي اول و دوم است. براي تحقق اين خواسته ديوان عدالت اداري محتمل‌ترين گزينه، برگزاري امتحان‌هاي ديگر پايه‌هاي اين مقطع به‌صورت نهايي است، موضوعي كه رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره آن مي‌گويد: طبق مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، فعلاً سوابق تحصيلي سال سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي در كنكور اعمال مي‌شود و آموزش‌وپرورش اين آمادگي را دارد تا امتحانات نهايي را به ساير پايه‌ها تسري دهد. اگر شوراي سنجش و پذيرش دانشجو مصوب كند، امتحانات نهايي را در سال دوم دبيرستان برگزار كرده و سهم سوابق تحصيلي را براي سازمان سنجش ارسال خواهيم كرد.

  سوابق تحصیلی مؤثر است
رئیس سازمان سنجش رأی دیوان عدالت اداری را دارای حکم قانونی و لازم‌الاجرا دانسته است. به گفته ابراهیم خدایی اگر تفسیر دیگری از این قانون توسط مجلس ارایه نشود، رأی دیوان عدالت اداری به همان صورتی که مصوب شده است، اجرا می‌شود. مشاور سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: رأی دیوان عدالت اداری، رأی قابل اجرایی هست اما باید منتظر رأی مجلس باشیم.
حسین توکلی با بیان اینکه سوابق تحصیلی در کنکور سال95 موثر خواهد بود اما میزان و نحوه آن بعد از اظهارنظر مجلس از طریق اطلاعیه‌ها پیش از توزیع کارت در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: تأثیر سوابق تحصیلی درکنکور سال95 اعمال خواهد شد زیرا در قانون مجلس هم آمده، اما شاید بحث درباره میزان و نحوه تأثیر آن باشد.
به گفته او، این موضوع در دفترچه شماره یک آزمون سراسری قید شده است و میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان مشمول، مطابق قوانین الزام‌آور خواهد بود که جزئیات آن قبل از توزیع کارت شرکت در آزمون به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
توکلی معتقد است: جای نگرانی برای داوطلبان وجود ندارد، چون سوابق تحصیلی آنها مشخص است. البته درباره درصد تأثیر نمی‌توان نظر داد اما امیدواریم در جلسات آینده شورای سنجش و پذیرش درباره این ماجرا تصمیمات جدی‌تر گرفته شود زیرا در آینده باید به جایی برسیم که تعداد کد رشته محل‌های بدون آزمون، درصد بالایی از کد رشته محل‌ها را تشکیل بدهد.

 ابهام به قوت خود باقی است
به‌نظر مي‌رسد با توجه به برگزاري انتخابات و در پيش بودن تعطيلات پايان سال تصميم تازه‌اي در مجلس در این‌باره گرفته نخواهد شد و هر تصميمی هم در آن زمان گرفته شود، قابليت اجرا براي كنكور سال آينده را ندارد؛ به اين ترتيب موضوع سهم سوابق درسي در كنكور95 همچنان مبهم است.
عمادي نيز وجود چنين ابهامي را تأييد می‌کند و معتقد است: براساس آخرين مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، مقرر شد سوابق تحصيلي دانش‌آموزان سال سوم متوسطه با تأثير 25درصد قطعي و سوابق تحصيلي دانش‌آموزان دوره پيش دانشگاهي با 5درصد مثبت در آزمون سراسري سال 95 اعمال شود اما با رأي ديوان عدالت اداري هنوز وضعيت تأثير سوابق تحصيلي مشخص نيست. به اين ترتيب تنها راه باز شدن اين گره، گرفتن نظر مجلس در مورد سهم سوابق درسي در كنكور پيش از اعمال آنها و اعلام نتايج است.

  بگذارید تعطیلات تمام شود
مجلس تعطیل است و وقتی انتخابات تمام شود این موضوع در دستور جلسه کمیسیون قرار خواهد گرفت. باید چکار کنیم؟ این پاسخ نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما درباره این ماجراست. علی اصغر زارعی می‌گوید: الان که مجلس تعطیل است. ما هم نمی‌توانیم پاسخ بدهیم. استفساریه دولت باید وصول شود، سپس در دستور کار کمیسیون قرار گیرد. او ماجرای تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور و افزایش سالانه آن را دارای اشکالات وابهاماتی می‌داند که نیاز به بحث و بررسی جدی در مجلس دارد.
قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به خبرنگار ما می‌گوید: قانون سوابق تحصیلی در کنکور مشخص است. ما گفتیم در صورتی‌که آموزش و پرورش امتحانات استاندارد برگزار کند با آن امتحانات استاندارد، سوابق تحصیلی سه ساله در کنکور سراسری تأثیر داشته باشد اما باید دید که آن سوابق استاندارد ایجاد شده یا نشده است. اگر ایجاد شده باید اجرا شود و کسی هم نمی‌تواند مانعش شود.
او هم تأکید دارد که این ماجرا باید سرفرصت پیگیری شود و الان نمایندگان مجلس، مشغول تبلیغات هستند.
حرف او درست است؛ نمایندگان مجلس، روزهای شلوغی را سپری می‌کنند. یکی در حال سخنرانی است، دیگری به روستا رفته تا برنامه‌هایش را تبلیغ کند و صندلی‌اش را برای دور بعد، قطعی. برخی هم تا موضوع مصاحبه را می‌شنوند می‌گویند که در جلسه هستند یا در این‌باره حرفی برای گفتن ندارند، اما آنچه مشخص است اینکه بیشتر بحث و جدل درباره میزان و چگونگی تأثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.