مجموعه‌ای از ظروف سفالی تاریخی کم‌نظیر در گنجینه ظروف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد.

نمایش ظروف سفالی کم‌نظیر در موزه مرکزی آستان قدس رضوی
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه ظروف آستان قدس رضوی گفت: قدمت این ظروف از هزاره دوم قبل از میلاد آغاز می‌شود و عصر آهن(1250 ق. م تا 800 ق. م)، دوره تاریخی(حکومت مادها تا ساسانیان)، دوره اسلامی، ایلخانی، تیموری و صفویه را در بر گرفته و به دوره افشاریه ختم می‌شود.
مجیدرضا مهردوست با بیان اینکه بیشتر این ظروف اهدایی هستند، تصریح کرد: برخی دیگر از این آثار کم‌یاب، پس از کندوکاوها و خاک‌برداری‌هایی که در اطراف حرم مطهر رضوی صورت گرفته است، کشف و جمع‌آوری شده‌اند و بیانگر تاریخ و فرهنگ مردم مشهد در گذشته‌های دور هستند.
وی ادامه داد: ظروف اهدایی نیز به عنوان یک شیء کتیبه‌دار باستانی یا یک اثر هنری زیبا توسط واقفان از گوشه و کنار کشور به موزه حضرت رضا علیه السّلام اهدا شده‌‌ است.
مسئول این گنجینه ابراز کرد: ظرف تدفین، خمره، قمقمه، تنگ، ابریق، جام، گلدان، شمعدان و گلاب‌پاش برخی از این ظروف سفالی به شمار می‌رود که کاربرد خاص آن‌ها در زندگی مردم، نشان‌دهنده‌ حضور اقوام مختلف با فرهنگ‌های گوناگون و شیوه‌ خاص زندگی مردم یک منطقه است.
وی اضافه کرد: از جمله این آثار کهن می‌توان به ظرف سفالی خاکستری دست‌ساز که قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد و احتمال می رود در گذشته به عنوان ساعت آبی کاربرد داشته است، ظرف تدفین خاکستری دست‌ساز متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد، لگن سفالی نخودی لعابدار منقوش دوره ایلخانی، گلاب‌پاش نخودی لعابدار با نقوش حیوانی متعلق به قرن 5 و 6 هجری قمری، تُنگ کوچک سفالی لعابدار با کتیبه منقوش دوره تیموری و ... اشاره کرد.
مهردوست متذکر شد: آثاری همچون ظروف چینی ساخت ایران و غیر ایرانی، ظروف میناکاری، بارفتن، بلورتراش‌دار، برنجی، مسی و ظروف نقره با روکش طلا و میناکاری به همراه این ظروف سفالی بی‌بدیل در گنجینه ظروف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم بازدیدکنندگان گذاشته شده است.
لازم به یادآوری است؛ علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 از گنجینه ظروف آستان قدس رضوی واقع در طبقه دوم موزه مرکزی این آستان مقدس در صحن کوثر حرم مطهر بازدید کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.