قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه واردات میوه قاچاق توسط عده‌ای اندک انجام می‌شود، گفت: این افراد شبکه توزیع راه‌ انداخته‌اند و به راحتی و بدون هیچ مانعی به واردات و عرضه میوه‌ قاچاق اقدام می‌کنند.

راه‌اندازی شبکه توزیع میوه‌های قاچاق/ قاچاق میوه توسط تعدادی اندک انجام می‌شود

به گزارش قدس آنلاین عنایت‌الله بیابانی قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد واردات میوه‌ قاچاق، گفت: واردات مرکبات با حجم زیاد از طریق کوله‌بری امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان قبول کرد که میوه‌های قاچاق از این طریق به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی فقط برای سه میوه گرمسیری از جمله موز و آناناس مجوز واردات صادر کرده است، افزود: شنیده می‌شود که میوه‌های قاچاق از طریق کانتینرهایی که محصولات کشاورزی مجاز را وارد می‌کنند، به کشور حمل می‌شود.

بیابانی تصریح کرد: همچنین گفته می‌شود واردکنندگان میوه‌های قاچاق را زیر محصولات مجاز وارداتی کشاورزی پنهان می‌کنند و آن را وارد می‌کنند.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور با بیان اینکه عوارض ناشی از واردات قاچاق در سال‌های آینده آشکار می‌شود، گفت: واردات بدون نظارت بهداشتی و قرنطینه قطعا منجر به ورود آفات نباتی و بیماری‌های گیاهی به کشور می‌شود و این موضوع برای آینده باغداری کشور خطرناک است.

 وی با بیان اینکه واردات میوه قاچاق در حالی که خودمان در کشور قادر به تولید هستیم، ضربه مهلک به تولید است، تصریح کرد: سردخانه‌های میوه سراسر کشور مملو از سیب و پرتقال برای تأمین میوه شب عید است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بیابانی با اشاره به عرضه قابل توجه میوه‌های قاچاق در مغازه‌های سطح شهر، گفت: عرضه آسان این میوه‌ها ناشی از عدم نظارت و تعلل مسئولان مربوطه است.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور با بیان اینکه عده‌ای انحصارگر عهده‌دار واردات قاچاق هستند و سودهای کلانی از واردات میوه‌های قاچاق به دست می‌آوردند، افزود: این افراد شبکه توزیع راه‌ انداخته‌اند و به راحتی و بدون اینکه مانعی داشته باشند، به واردات و عرضه میوه‌های قاچاق اقدام می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه واردات میوه قاچاق سودهای کلانی را نصیب این عده اندک می‌کند، اظهار داشت: اگر این افراد را می‌شناختم قطعا به عنوان یک تولید‌کننده که از اقدام آنها متضرر می‌شود، آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کردم.

بیابانی با بیان اینکه سرعت انتقال پول در گردش مالی محصولات باغی زیاد است، اظهار داشت: با واردات قاچاق میوه به منافع ملی لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌شود، چرا که باغدارانی که نتوانند تولیداتشان را عرضه کنند، کم‌کم از گردانه تولید خارج می‌شود.

بیابانی گفت: تغییر ذائقه مردم به میوه‌های خارج از فصل تهاجم فرهنگی و فرهنگ سوزی است.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور در پاسخ به این سؤال که دلیل گرانی میوه‌های وارداتی و عرضه آن به قیمت هر کیلو 80 و 100 هزار تومان چیست، در حالی که اگر یک میوه نوبرانه با قیمت بالا عرضه شود، بسیار بحث‌برانگیز می‌شود، گفت: قاچاقچیان میوه علاوه بر میوه‌های معمول، مبادرت به واردات میوه‌های خارج از فصل می‌کنند و از آنجا که این میوه‌های وارداتی در فصلی که قاچاقچیان آن را وارد می‌کنند، در کشور تولید نمی‌شود، بنابراین با سوء استفاده از این موقعیت، میوه را با قیمت بسیار بالا عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه اکثریت مردم قادر به خرید میوه‌های گران قیمت نیستند، بیان داشت: برای رنگین گردن سفره برخی از ثروتمندان جامعه نباید به تولید واقعی لطمه زد.

بیابانی با بیان اینکه عده‌ای اندک برای واردات میوه‌های قاچاق برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: با واردات خارج از فصل میوه‌هایی مثل گلابی و گیلاس سودهای کلانی نصیب این افراد می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.