در حالی به‌روزهای انتهایی تبلیغات انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم که نظر دو کاندیدای مجلس در کرمان از طیف‌های مختلف و متضاد سیاسی را در خصوص مشکلات و نیازهای استان جویا شدیم.

نگاهی به نظرات کاندیداهای طیف‌های مختلف سیاسی کرمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر،در حالی به واپسین روزهای تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم که هرکدام از آن‌ها با برگزاری میتینگ‌ها و همایش‌های متعدد به دنبال بیان برنامه‌ها و نوع نگرش سیاسی خود هستند باگذشت هرروز رقابت بین کاندیداهای مطرح تشدید می‌شود. خبرگزاری مهر به‌منظور تبیین بیشتر نگرش کاندیداها با دو تن از کاندیداها با دیدگاه‌های سیاسی متضاد گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا پور ابراهیمی، یکی از فعال‌ترین نماینده‌های کنونی استان و جزو ائتلاف اصولگرایان کرمان است؛ وی بابیان اینکه بزرگ‌ترین چالش امروز کشور و استان مشکلات اقتصادی است، گفت: افتخار مجلس نهم تصویب قوانین اقتصادی است که به اصلاح ساختار اقتصادی کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری در خردادماه امسال و طرح مصوبات قوانین مجلس در بحث اقتصادی، گفت: معظم له قانون رفع موانع تولید را قانونی بسیار اثرگذار در جهت توسعه اقتصادی کشور دانستند.

پور ابراهیمی بابیان اینکه بعد از مدت‌ها در مجلس قانون نظام صنفی به تصویب رسید و دو سال از مدت ابلاغ آن می‌گذرد، تصریح کرد: در جریان تصویب این قانون جلسات متعدد با اصناف و بازاریان کرمان گذاشتیم و نظرات آن‌ها را برای تصویب یک قانونی که بتواند مشکلات اقتصادی کشور و اصناف را حل کند گرفتیم.

وی بابیان اینکه فعالان خرد اقتصادی که اصناف جزء آن‌ها هستند کمتر موردتوجه در تصمیمات اقتصادی قرار می‌گرفتند، گفت: در شوراهای تخصصی اقتصادی نماینده‌ای از آن‌ها وجود نداشت ولی در حال حاضر با تصویب قانون نظام صنفی و تشکیل اتاق اصناف جایگاه آن‌ها ارتقا یافته است.

منابعی که باید در اقتصاد خرد فعال شود در بانک‌ها سپرده‌شده است

وی بابیان اینکه منابعی که باید به بازار برود و فضای کسب‌وکار را رونق دهد به سپرده بانکی تبدیل‌شده، تصریح کرد: روش‌های غیرمتعارف بانکی و تشکیل مؤسسات غیرمجاز در حوزه مالی باعث این افزایش سود سپرده‌شده و این موضوع به فضای کسب‌وکار ضربه می‌زند.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه مردم وام می‌گیرند و سپرده می‌کنند، افزود: نرخ بالای سپرده‌ها مخل اقتصاد کشور است و باید سریعاً اصلاح شود.

وی تصریح کرد: این موضوع هم با تصویب قانون نظام صنفی ارتقای جایگاه آن‌ها باعث اظهارنظر اصناف در شورای پول و اعتبارشده است.

در شرایط رکود منطقی برای افزایش مالیات وجود ندارد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نهم با اشاره به اینکه امروز در منطقه و کشورهای همسایه ما رکود وجود دارد و اثرش را بروشور ما نیز گذاشته، گفت: رکود به وجود آمده هم دلیل بیرونی دارد و هم دلیل درونی.

وی بابیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در رکود است، گفت: در شرایطی که اقتصاد در رکود است هیچ منطقی برای افزایش مالیات وجود ندارد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در این شرایط باید زیر پروبال واحدهای خرد اقتصادی ازجمله اصناف را گرفت و در مصوبات گروه بحث کاهش نرخ مالیات را در دستور کار قراردادیم.

اشتغال‌زایی باید مدنظر قرار گیرد

عضو کمیسسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون فعلی کار و تأمین اجتماعی یک چالش بزرگ برای واحدهای صنفی شده است، گفت: این قانون جزء سخت‌گیرانه‌ترین قوانین نسبت به کشورهای دنیا است.

وی بابیان اینکه اصلاح این قانون اشتغال‌زایی زیادی برای کشور ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر قانون آن‌قدر سخت‌گیرانه است که یک واحد صنفی جرات نمی‌کند فرزند خود را در مغازه‌اش مشغول به کار کند.

وی تصریح کرد: اینکه نمی‌شود بعضی‌ها بدون اسم‌ورسم و دریافت مجوزهای لازم و همچنین بدون پرداخت مالیات به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند و انتفاع را از سایر واحدهای دارای پروانه کسب، سلب کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع در بین واحدهای صنفی بی‌انگیزگی و بدبینی ایجاد می‌کند و باید از آن جلوگیری کرد.

کرمان دیگر نمی‌تواند میزبان افغان‌ها باشد

نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمارها نشان از حضور سه میلیون افغانی غیررسمی است، گفت: این اتباع وارد فضای کسب‌وکار استان شدند و عدم ساماندهی آن‌ها بیکاری جوانان کرمانی را در بردارد.

وی بابیان اینکه دیگر نمی‌توانیم جوابگوی مردم در حوزه انتخابیه بابت حضور افغان‌ها باشیم، تصریح کرد: مشکلاتی که اتباع افغانی در کرمان به وجود آوردند مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی است و مردم کرمان نگران‌اند.

پور ابراهیمی تصریح کرد: این موضوع را در جلسات شورای تأمین استان با حضور جناب شمخانی نیز مطرح کردیم و آن را پی گیری می‌کنیم.

نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چالش اصلی کشور بحث اقتصادی است، گفت: بر این اساس و به‌واسطه تخصصی که در حوزه اقتصادی دارم احساس تکلیف کردم تا در این دوره از انتخابات وارد شود.

وی عنوان کرد: در حوزه مشکلات و موضوعات مردمی باکسی تعارف ندارم و مشکلات را با جدیت پی گیری می‌کنم.

برای رفع مشکلات مردم مطالبه گر هستم

پور ابراهیمی با تأکید بر اینکه بدهی من به امام (ره)، شهدا و رهبری است، تصریح کرد: اگرچه با هیچ گروه سیاسی دعوا نداریم ولی مطالبه گری در خصوص مشکلات مردم را در دستور کاردارم و میز خطابه مجلس برای بیان مشکلات مردم است.

وی با اشاره به اینکه با تخریب سایر نامزدها در تبلیغات انتخاباتی بسیار مخالفم، گفت: به همه اطرافیان، حامیان و مسئولین ستادهای انتخاباتی عنوان‌شده است که از هرگونه تخریب جلوگیری شود چراکه عزت از آن خداوند است.

وی گفت: صدای مردم کرمان و راور را که سال‌ها خاموش مانده بود را از تریبون مجلس به بلندترین صدا تبدیل می‌کنم.

وی بابیان اینکه مطالبه گری جدی برای رفع مشکلات مردم را در برنامه‌های خوددارم افزود؛ بدهی من به امام، رهبری و شهداست، و به هیچ گروه و حزبی تعهد ندارم.

در توسعه بخش بهداشت روبه‌جلو حرکت می‌کنیم

وی گفت: خوشبختانه در دو، سه سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه بهداشت و درمان کشور انجام‌گرفته است.

وی یادآور شد: در دو سال گذشته در مجلس نیز اعتبارات نظام تحول سلامت توسط دکتر «قاضی‌زاده هاشمی» پیگیری و با همکاری مجلس تأمین شد که امروز شاهد آثار آن هستیم.

پور ابراهیمی بیان کرد: به دنبال طرح تحول نظام سلامت، بیش از پنج میلیون نفر که فاقد بیمه بودند در کشور بیمه شدند، ضمن اینکه کاهش هزینه‌های درمانی در سطح استان نیز نشان از اقدامات مثبت دانشگاه علوم پزشکی کرمان دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم راه‌اندازی مراکز بهداشت و درمانی دیگری که در مناطق مختلف نیاز است، در دستور کار قرار گیرد به‌علاوه ما هم در مجلس تلاش خواهیم کرد تا منابع طرح تحول نظام سلامت استمرار یابد و با این طرح همکاری خواهیم کرد.

نگاهی به نظرات کاندیدای اصلاح طالب

زهره سالاری، یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب کرمان است؛ وی در خصوص مهم‌ترین مشکلات حوزه انتخابیه کرمان و راور اظهار کرد: اهداف کلی هر حوزه را بر اساس برنامه ششم توسعه مدنظر قرار داده و در برنامه یک‌ساله مجلس شاخص‌های کمی هر حوزه را مشخص می‌کنیم. طبیعی است برای انجام چنین روندی باید با استفاده از ظرفیت کارشناسان، خبرگان، سندیکای ها، انجمن‌ها و نظام‌های هر حوزه مانند حوزه پزشکی و نظام‌مهندسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات هر عرصه را مشخص کرده و بر اساس آن در کمیسیون‌های تخصصی، مسائل را مطرح و سپس بر اساس طرح و لوایح در مجلس تصمیم‌گیری و پس از تصویب بر اجرای آن نظارت جدی داشته باشیم.

بررسی مسئله حضور افغان‌ها در کرمان

سالاری در خصوص حضور افغان‌ها در کرمان این‌گونه گفت: افغان‌ها غیرمجاز تکلیفشان مشخص است و به‌طورجدی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: افغان‌هایی که کارت کارگری دارند طبیعی است بر اساس نیاز از آن‌ها استفاده خواهد شد اما این در صورتی است که فضای کار را برای کارگران ایرانی تنگ نکنند ولی جاهایی که کارگر ایرانی وارد عرصه نمی‌شود فضا بر اساس قانون بازشده و کارفرمایان نیز باید نسبت به این امر متعهد باشند چراکه در غیر این صورت برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

کاندیدای نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرمان و راور بیان کرد: به‌شدت با باندهای قاچاق انسان و کارفرمایانی که از کارگر غیرمجاز استفاده می‌کنند برخورد خواهیم کرد؛ اما طبیعی است که از کارگران خارج از کشور که به کیفیت و کمیت و اقتصاد ما به‌صورت هدفمند کمک می‌کنند در هر عرصه‌ای که نیاز باشد استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه در رابطه با برنامه‌های حوزه فرهنگ گفت: اساس و بنیاد توسعه‌یافتگی بر دانش و پژوهش استوار است و دانشگاه‌ها نهاد مدنی هستند که در این زمینه نقش اصلی را ایفا می‌کند که علاوه بر تربیت متخصصین، فرزندان این آب‌وخاک را به‌مراتب بالای علمی می‌رسانند و بستر را برای توسعه علمی و فرهنگی فراهم می‌آورند و به برون‌رفت از تنگناها نیز راهکار داده و کمک می‌کنند.

رسانه‌ها ابزار نظارتی مجلس می‌شوند

سالاری بیان کرد: اصحاب رسانه به‌جای اینکه در متن جامعه باشند در حاشیه جامعه قرار دارند و بنده اگر به کرسی مجلس بنشینم تلاش خواهم کرد از ظرفیت‌های کمیته‌های تخصصی و ظرفیت‌های تخصصی این اصحاب استفاده کنم و به‌عنوان اهرم نظارتی مجلس از آن‌ها استفاده خواهم کرد.

سالاری ادامه داد: قانون‌گذاری و نظارت بر قانون دو نقش مهم نمایندگان مجلس است که در این میان رسانه به‌عنوان مکمل، نقش نظارتی مجلس را به عهده دارد. معتقدم باید از نظرات رسانه‌ها با تشکیل گروه‌های مربوطه استفاده شود تا رسانه بتواند نقش نظارتی خود را چه به لحاظ کمی و چه کیفی گسترش دهد و با این اتفاق قطعاً حوزه رسانه‌ای به‌جای اینکه در حاشیه باشد در متن مسائل قرار خواهد گرفت که این نه تن‌ها به نفع دولت بلکه به نفع مجلس و جامعه خواهد بود.

کمک برای اجرای برجام دو اولویت کاری بنده است

وی در رابطه با اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیز اظهار کرد: اتمام پروژه‌ها یکی از اولویت‌های کاری ماست ازآنجاکه می‌دانیم حجم زیادی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین نباید تا اتمام این پروژه‌ها، پروژه‌های دیگر شروع شود.

کاندیدای نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرمان و راور بابیان اینکه بعد از برجام یک، برجام دو هدف دولت به شمار می رود و یکی از اولویت‌های ما در مجلس کمک به دولت در اجرای برجام دو است.

سالاری گفت: اولویت اصلی دولت اقتصاد است و یکی از اولویت‌های کاری ما نیز اقتصاد است و بر همین اساس نگاه ما بر اساس برنامه ششم توسعه است که اهداف در آن مشخص‌شده‌اند و کمک می‌کنیم تا محقق شوند.

وی ادامه داد: به‌شدت حضور بخش خصوصی را لازم می دانم و این رویکرد دولت را تائید می‌کنیم و همین‌که برای اولین بار در سفر به ایتالیا و فرانسه اعضای هیئت بخش خصوصی بیشتر بود نشان‌دهنده حمایت دولت از بخش خصوصی است و بدون تردید اگر به بخش خصوصی میدان داده نشود موفق نخواهد بود و باید عرصه را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود.

بررسی انتقادهای وارده به طرح تحول سلامت

سالاری در رابطه با حوزه سلامت گفت: این حوزه که در راستای کار اصلی این‌جانب است واقعاً انسجامی که باید داشته باشد ندارد و باید انتقادهایی که به طرح تحول سلامت وارد آمده به آن‌ها اهمیت داده و به کمک مجلس حل شود گرچه نقدهایی وجود دارد اما ضرورت این طرح نیز ملموس است.

وی در خصوص مشکلات اقتصادی نیز گفت: اگر صرفه اقتصادی وجود داشته باشد منطقی‌ترین کار این است که تولیدات داخلی رونق پیدا کند ولی متأسفانه با وارد شدن کالاهای نامناسب مردم ما حتی دیگر قدرت خرید کالای ارزان را هم نداشته و مشکلات معیشتی و اقتصادی روزبه‌روز بیشتر شد.

وی با تأکید بر اینکه باید این مسائل ریشه‌یابی اساسی شود گفت: علت اصلی این مشکلات را می‌توان در نبود قانونمندی و برنامه‌ریزی در مملکت دانست.

سالاری ادامه داد: یکی از برنامه‌هایم که تلاش می‌کنم عملی واقع شود این است که گروه‌های تخصصی از کارشناسان خبره در هر حیطه تشکیل شود و با نظرات کارشناسی افراد مختلف استفاده بهینه را داشته باشیم و وقتی قانون تصویب شد بتوانیم با نظارت دقیق و دلسوزانه در جهت رفع مشکلات مملکت و مردم اقدامات لازم را انجام دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.