رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: گاهی اوقات براساس تورم باید نرخ‌های سود را تغییر داد؛ مثلا اکنون در ایران نرخ تورم در حدود ۱۱ درصد اعلام شده و در این صورت نباید نرخ سود بیشتر باشد؛ رعایت عدالت اقتصادی ایجاب می‌کند که نرخ سود متناسب با این امر کاهش یابد.

تناسب نرخ سود بانکی با میزان تورم؛ لازمه عدالت اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین،حجت الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‎وگو با ایکنا،در پاسخ به پرسشی درباره آثار تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی بر اقتصاد و بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی به معنای این است که در نتیجه این اقدام تولیدکنندگان توانایی دست‎یابی به تسهیلات ارزان‎تر را دارند و می‎توانند هزینه‎ها را کاهش داده و عقب‎ماندگی‎های مالی خود را جبران کنند.


آثار مثبت کاهش سود بانکی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز نرخ سود تسهیلات بانکی 20 درصد است تولیدکننده همچنان در محدودیت قرار دارد که بتواند همه هزینه‎های تولیدی را جبران کرده و سود معقولی هم برای خود باقی بماند اما این کاهش نرخ سود در جهت خدمت به تولیدکننده است.
نظری ادامه داد: از سوی دیگر چون بخشی از سیستم بانکی ما دولتی و بخشی خصوصی است و پس از تعیین نرخ سود از سوی بانک مرکزی، بانک‎های خصوصی و مؤسسات اعتباری، سپرده‎ها را با نرخ بالاتر از نرخ‎های مصوب می‎پذیرفتند در نتیجه صاحبان پس‎انداز، این سرمایه را از بانک‎های دولتی بیرون کشیده و در نتیجه بازار دلالی رونق می‎گرفت.

تأثیر کاهش نرخ سود بر بانکداری اسلامی

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: این اقدام اخیر شورای پول و اعتبار هنوز گام اول است اما مهمتر این است که هم نرخ سود را کاهش دادند و هم اینکه به همه مؤسسات خصوصی و دولتی ابلاغ کردند تا اشتباهات قبلی تکرار نشود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تحقق بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: افزایش تولید داخلی نیازمند کاهش هزینه‎های تولید است و همانگونه که کاهش مالیات تولید باعث تحقق اقتصاد مقاومتی می‎شود مسلما این کاهش سود بانکی هم بر بانکداری اسلامی اثرگذار است؛ چراکه اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است تا اقتصاد از درون بجوشد و پایدار باشد.

دیدگاه قرآن درباره رباخواری
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر هزینه تولید زیاد باشد اقتصاد ضعیف شده و تولید کاهش پیدا کرده و باعث افزایش تورم می‎شود و در این صورت نباید انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی و بانکداری اسلامی را داشت.
نظری در پاسخ به این پرسش که قرآن در مورد بهره و نحوه تعیین سود در بازار اسلامی چه رهنمودهایی دارد؟ اظهار کرد: قرآن مکانیزم و سازوکار تعیین نرخ سود را تعیین نکرده بلکه انسان‌ها را از رباخواری منع کرده و اعلام کرده است که رباخواری به منزله جنگ با خدا و رسول اوست.

مکانیزم کسب سود حلال از منظر قرآن
وی افزود: براساس اعلام قرآن، جریان و سازوکار کسب سود نباید از راه ربا باشد بلکه سود باید از بخش واقعی اقتصاد حاصل شود و این راهی است که قرآن در پیش ما می‌گذارد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: گاهی اوقات براساس تورم باید نرخ‌های سود را تغییر داد؛ مثلا اکنون در ایران نرخ تورم در حدود 11 درصد اعلام شده است و در این صورت نباید نرخ سود بیشتر باشد بنابراین رعایت عدالت اقتصادی ایجاب می‌کند که نرخ سود هم متناسب با این امر کاهش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.