۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 354383
ظرفیت‌های پایین گردشگری

زمان زیادی به شروع سفرهای نوروزی نمانده است و مشهد آماده می‌شود تا رکورد بیش از 6 میلیون زائر سال پیش را ارتقا دهد. در ایام نوروز سال پیش 6 میلیون و 350 هزار و 916 زائر به مشهد مسافرت کردند و این میزان زائر، مشهد را در رتبه نخست پذیرش مسافران نوروزی قرار داده است.
در این میان آنچه دغدغه همیشگی زائران می‌باشد، هزینه‌های سفر نوروزی است. هزینه‌هایی که با آمدن نوروز بیش‌ از پیش افزایش خواهند یافت. در نمونه‌ای از این افزایش قیمت‌ها رئیس جامعه هتلداران کشور میزان افزایش قیمت اتاق‌های ارایه ‌شده در هتل‌ها برای نوروز 95 نسبت به دی‌ماه سال 93 را 12 درصد اعلام کرده است، بلیت اتوبوس‌ها نیز در ایام عید 20 درصد و بلیت قطار نیز در ایام عید به‌طور متوسط 8 درصد گران می‌شود. اما آنچه در این ‌میان حایز اهمیت است، نسبت توانایی مالی قشر متوسط و ضعیف جامعه برای بهره‌مندی از شهری زیارتی مثل مشهد است.
طبق محاسبات انجام‌ شده، سفر با تور دو روزه نوروزی از تهران به مشهد از نفری 480 هزار تومان به بالا بوده و همچنین هزینه یک سفر سه ‌روزه برای خانواده‌ای 2 نفره که از پایانه تهران با اتوبوس به مشهد سفر می‌کند و در هتلی یک ستاره با ارزان‌ترین قیمت ممکن (به ازای هر شب 70 تا 90 هزار تومان) به مدت دو شب ساکن می‌شود، 540 هزار تومان خواهد شد که این مبلغ بدون احتساب خوراک، سوغات و حمل‌ونقل‌های درون‌شهری است.
هزینه خارج از چارچوب قانون و بی‌ضابطه‌ منازل مسکونی از یک سو و تجربه آب و هوای بارانی مشهد در نوروز سال پیش از سوی دیگر نشان داده، پیدا کردن مکانی ارزان و امن برای زائران به یک رؤیا تبدیل‌شده است.
به نظر می‌رسد، مشهد به عنوان شهری که هر ساله میزبان جمعیت فراوانی از زائران ثامن الحجج (علیه السلام) است، باید امکانات بیشتری را برای خدمت به زائران با دهک‌های پایین درآمدی فراهم کند تا افرادی که به دنبال مکانی ارزان و با حداقل امکانات هستند، بتوانند با خیالی آسوده به زیارت بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.