قدس آنلاین: صراط مستقیم یعنی صراط حق و صراط الهی. اتفاقا خداوند بر شتاب در این مسیر تاکید کرده است کما اینکه در موضوعات مختلف مانند نماز حرکت با شتاب را تاکید می کند.

مبارزه با فساد تندوری نیست/راه میاه همان صراط مستقیم است

به گزارش قدس آنلاین، رهبری معظم انقلاب چندی پیش در دیدار مرم نجف آباد فرمودند: «اسلام، طرف‌دار میانه و طرف‌دار «وسط» است: وَ کَذلِکَ جَعَلنکُم اُمَّةً وَسَطًا. امّا «وسط» در اسلام چیست؟ در مقابل تندرو است؟ نه، «وسط» در مقابل منحرف است: اَلیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الوُسطی‌ هِیَ الجادَّة؛ این نهج‌البلاغه است. راه میانه یعنی راه مستقیم، راه جادّه. اگر از این راه مستقیم منحرف شدید -چه به این طرف و چه به آن طرف- این غیر میانه است. پس در مقابل میانه‌رو تندرو نیست؛ در مقابل میانه‌رو منحرف است.» برای تبیین بیشتر این موضوع با محمدحسن قدیری ابیانه به گفتگو نشستیم.

 

قدیری ابیانه میانه روی را در ادبیات دینی همان صراط مستقیم نامید و در این خصوص توضیح داد: در سوره حمد به «اهدنا الصراط المستقیم» اشاره شده که در ادامه سوره به توضیح آن پرداخته شده است. این صراط راه آنان است که به آنها نعمت داده شده نه آنان که از راه حق منحرف شده اند.

 

وی افزود: در حقیقت راه میانه از دیدگاه اسلام همان صراط مستقیم است. صراط مستقیم یعنی صراط حق و صراط الهی. اتفاقا خداوند بر شتاب در این مسیر تاکید کرده است کما اینکه در موضوعات مختلف مانند نماز حرکت با شتاب را تاکید می کند. حرکت در مسیر حق باید با شتاب باشد تا هرچه زودتر به مقصد غایی برسیم. در بعد اقتصادی نیز از شتاب در رفع مشکلات و رسیدن به اهداف سخن به میان می آید لذا در تعریف پیشرفت از جهش اقتصادی صحبت می شود. اما همواره دشمنان سعی کرده اند امیال پلید خویش را در غالب الفاظ زیبا جلوه داده  و حرکت های صحیح ملت ها را در القاب و الفاظ منفی به کار ببرند. مثلا وقتی اسرائیل غزه را بمباران می نماید بجای استفاده از عبارت جنایت ضد بشری، از عبارت انتقام و یا عبارت تلافی جویی بهره میگیرد. گویی که خطایی صورت گرفته است که نیاز به انتقام بوده است. لذا دشمنان این تعابیر را در مورد مسلمانان و مسئولین پایبند به اسلام مطرح می کنند.

 

وی با اشاره به مصادره مفهوم اعتدال و میانه روی در ادبیات غربی و به تبع آن برخی روشنفکران وابسته گفت: از دیدگاه اسلام اعتدال حرکت بر مسیر اسلام است اما عده ای اعتدال را به معنی حرکت بین اسلام و ضد اسلام تعبیر می کنند که این تعبیر البته خود عین انحراف است. هر مسیری خارج از اسلام خارج از اعتدال و میانه روی است. در اصطلاح غربی حد وسط بین دو جناح افراطی را تعبیر به میانه می کنند. اما امروزه غربی ها به کسانی در ایران میانه رو می گویند که پوشش اسلامی ولی محتوای غربی دارند. از نظر آنان روحانیونی میانه رو هستند که لباس روحانیت بر تن دارند اما باورهای غربی و غیر اسلامی مغز آنها را پر کرده است. آنها ارزش های غربی را باور کرده و سعی می کنند تفسیری غربی از متون اسلامی ارائه کنند و عملا راه را برای نفوذ دشمن هموار کنند. ارزیابی دشمن این است که در جوامع سنتی مقاومت صریح با دین ممکن نیست لذا بهتر است پوسته دین را حفظ و از درون آن را متحول کنند.

 

دکتر قدیری ابیانه در توضیح برچسب زنی سیاسی به نیروهای مومن به انقلاب اسلامی و تندرو خواندن آنها توسط دشمن گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمن از چنین ادبیاتی بر علیه افراد مومن استفاده شده است. حتی در زمان حضرت امام تلاش کردند از عبارت حزب اللهی به عنوان یک تعبیر منفی یاد کنند و وقتی می خواستند کسی را تحقیر کنند به او عنوان حزب اللهی می دادند. لذا حضرت امام با صراحت بر علیه این اقدام واکنش نشان دادند.

 

وی با بیان اینکه امروزه حتی در صحنه انتخابات از عبارات تندرو برای منزوی کردن مومنان استفاده می شود، گفت: کسانی که در مقابل فساد بایستند و مبارزه کنند، تندرو نامیده می شوند. بکارگیری این عناوین توسط دشمن برای این است که مخالفت با فتنه و فساد را تضعیف کنند.

 

وی در پایان یادآور شد: متاسفانه بعضی ها بدون اینکه خود بدانند به عامل دشمن تبدیل می شوند و در تکرار تعابیر آنها علیه نیروهای مومن از همان ادبیات استفاده می کنند.

مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.