عضو گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی عنوان کرد: آنچه در جهان به عنوان طب اسلامی شناخته می‌شود طب در عصر اسلامی است، نه اینکه مکتب جدایی به نام طب اسلامی داشته باشیم.

منظور از طب اسلامی، طب در عصر اسلامی است نه یک مکتب جداگانه!
به گزارش قدس آنلاین،محسن ناصری عضو گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو باایکنا،با بیان اینکه نمی‌توان از آنچه این روزها به عنوان طب اسلامی از سوی برخی از مدعیان مطرح می‌شود، به عنوان مکتبی طبی به نام طب اسلامی نام برد، گفت: در احادیث و روایات فوق‌العاده به حفظ سلامت توجه شده است که این مسئله بخشی از ایمان است اما درمان بخشی از هر طبی است و امری پیچیده بوده که برای هر فردی تجویز خاصی دارد.

وی ادامه داد: لازمه درمان تشخیص دقیق است که نیاز به ویزیت، آزمایش و غیره دارد این در حالیست که در این احادیث و روایات توصیه به حفظ الصحه دارد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که هیچکدام از ائمه معصوم(ع) نه مطب زدند و نه تشکیلات پزشکی راه‌اندازی کردند اما برای حفظ سلامت مردم توصیه‌های فوق العاده‌ای داشته‌اند.
ناصری تأکید: در مکتب اسلام در رابطه با علم‌های تجربی مختلف مباحث زیاد و دقیقی وجود اما اینکه قائل باشیم که این علم اسلامی است با دیده اغماض باید به آن نگریسته شود مانند اینکه ما نجوم اسلامی نداریم اما در قرآن و حدیث در رابطه با نجوم مباحث زیادی وجود دارد در مورد طب هم اینگونه است.
این استاد حکمت و طب اسلامی و طب سنتی بیان کرد: در رابطه با احادیثی که در خصوص طب وجود دارد باید متخصصان مربوط به علم حدیث وارد شوند و آنها را طبقه بندی کرده متقن بودن آنها را تشخیص دهند، ابن بابویه یکسری احادیث را در این رابطه گردآوری و طبقه بندی کرده است.
وی با بیان اینکه هیچگاه در تاریخ اسلام در رابطه با اینکه توصیه‌های سلامت بر اساس حدیث و روایات یک مکتب کامل پزشکی است سخنی گفته نشده، گفت: در این رابطه مباحث و توصیه‌هایی وجود دارد ولی از این باب نیست که همه مردم به آن عمل کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد اظهار کرد: وقتی در جهان از طب اسلامی یاد می‌شود منظور طبی است که در عصر اسلامی بوده و منشأ خدمات بسیاری برای علم پزشکی جهان بوده است؛ اینکه امروزه در بین مردم تبلیغات می‌کنند که طب اسلامی یک مکتب جدا از طب است به جامعه صدمه می‌زنند.
وی یادآور شد: در زمان پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) یکی از توصیه‌ها ارجاع به متخصص و پزشک بوده است، امام خمینی(ره) نیز همین توصیه را دارد، از سوی دیگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند دخالت در امور پزشکی توسط افراد غیر این کار حرام است. ما نیز به عنوان مسلمان وظیفه داریم به توصیه‌های پیامبر(ص) و سایر بزرگان دین عمل کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 1
    با این همه جایگاه و تشکیلات حرف مزخرف و بی محتوا و کاملا غلطی زده است. حرفی عوام ردش می کنند چه رسد به خواص!!
  • مکی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 1
    وصیت امام علی ع به امام حسن ع فرمود میخواهی نسخه ای به تو یاد بدهم که فارغ از هر نسخه پزشک شوی؟فرمود قبل از گرسنگی سرسفره منشین وقبل از سیر شدن از سر سفره بلند شو وسوم شبها قبل از خواب اجابت مزاج