مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تعیین علت مرگ یک قلاده پلنگ در پارک ملی تندوره شهرستان درگز واقع در شمال این استان در حال بررسی است.

 بررسی علت مرگ یک قلاده پلنگ در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حمید صالحی در گفت و گو با ایرنا افزود: دیروز 14 اسفند جسد یک قلاده پلنگ توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست در ارتفاعات پارک ملی تندوره در میان برفها پیدا و بلافاصله به سازمان مرکزی در تهران ارسال شد.
وی بدون اشاره به سن، جنسیت و مدت گذشته از مرگ این پلنگ، ارائه هر گونه اطلاعات بیشتر را موکول به اعلام نظر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کرد.
حدود یک ماه پیش نیز رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز از تلف شدن ماده پلنگی دیگر خبر داد که چندی پیش به عنوان پنجمین پلنگ مجهز به ردیاب ماهواره ای در پارک ملی تندوره معرفی شده اما در نزاع با پلنگی دیگر تلف شده بود.
ذوالفقار سلحشور گفته بود بر روی لاشه این ماده پلنگ سه ساله آثار کشمکش، ضرب و جرح با یک همنوعش بر سر بقا هویدا و حاکی از خفگی و گزش توسط پلنگی قویتر بود.
پلنگ با نام علمی pantera pardus از گربه سانان بزرگ جثه می باشد که زیستگاه آن از گستردگی قابل ملاحظه ای برخوردار است. گاه قلمرو هر پلنگ می تواند به 12 تا 15 کیلومتر مربع برسد و این وسعت به میزان غذای موجود در منطقه مورد تغذیه حیوان بستگی دارد.
منطقه تندوره در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و در اسفند سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و نهایتا طی مصوبه شماره ۱۰۱ شورای عالی محیط زیست مورخ 21 شهریور ماه 1361 به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد.
گستره کنونی پارک ملی تندوره 35 هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره 9 هکتار است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال استان خراسان رضوی نزدیک مرز ترکمنستان و منطقه کوهستانی پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد. تندوره یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است.
37 گونه جانوری در این استان در وضعیت حفاظتی ویژه و در فهرست قرمز مربوط به اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list) قرار دارند.
بر این اساس پلنگ بخاطر وضعیت حفاظتی(CRITICALLY ENDANGERED) به صورت بحرانی در معرض خطر است.
هدف از تدوین فهرست قرمز جلب توجه مردم، تصمیم گیران و همچنین اجتماعات بین المللی به موضوع حفاظت از تنوع زیستی است تا از این طریق از روند رو به رشد انقراض گونه های گیاهی و جانوری جلوگیری شود.
با توجه به اینکه پلنگ گونه ای شب خیز است طبق گفته مسئولان و متولیان محیط زیست نمی توان آمار دقیقی از شمار این حیوان ارائه داد.
281 گونه پرنده، 69 گونه خزنده، 79 گونه پستاندار و دو گونه دوزیست در حیات وحش خراسان رضوی وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.