دبیر دومین همایش فضای مجازی پاک با بیان اینکه اعتقادی به سیاست حذف محتواهای نامناسب از فضای مجازی ندارد، گفت: ما باید آنقدر محتوای جذاب تولید کنیم که مردم این محتواها را انتخاب کنند.

فضای مجازی یک فرصت است نه تهدید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، علیرضا طالب‌پور در نشست خبری همایش فضای مجازی پاک گفت: از سال 90 که رهبر معظم انقلاب احکامی را برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی صادر کردند و فعالیت‌های این شورا آغاز شد، دغدغه همه مسئولان ایجاد فضای پاک در فضای مجازی بود.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش فضای مجازی پاک در سال گذشته، گفت: آن همایش به همت دانشگاه شریف برگزار شد و دستاوردهای خوبی داشت و امسال نیز همایش دوم در دانشگاه شهید بهشتی و توسط پژوهشکده فضای مجازی برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده فضای مجازی مهم‌ترین طرح برای ایجاد یک فضای پاک در فضای مجازی را شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: این شبکه می‌تواند یک فضای مجازی پاک به وجود بیاورد به شرطی که از محتوا غنی باشد، در غیراین‌صورت استفاده‌کنندگان مجبور هستند بار دیگر برای دستیابی به محتوا به شبکه‌ای غیر از شبکه ملی اطلاعات مراجعه کنند.

وی با تأکید بر این نکته که دولت، مسئولان و بخش خصوصی باید برای تأمین محتوای این شبکه وارد عمل شوند، گفت: ما به دنبال اثبات این موضوع هستیم که فضای مجازی را باید پاک نگه داشت و معتقدیم که فضای مجازی یک فرصت است، نه تهدید. به‌خصوص برای ما و انقلاب‌مان که حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

طالب‌پور ادامه داد: با تولید محتوا و سرویس‌های پاک، سرمایه و توان داخلی و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم به یک فضای پاک دست یابیم. ما اعتقادی به حذف محتوا نداریم و می‌گوییم شیوه‌های تعیینی جواب نمی‌دهد و باید به سمت شیوه‌های اختیاری پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: باید آن‌قدر محتوای مناسب برای رسانه‌ها تولید کنیم تا مردم این محتواهای جذاب را به‌جای محتواهای ناپاک و بد انتخاب کنند.

رئیس پژوهشکده فضای مجازی واژه پاک را در مقابل واژه آلوده دانست و گفت: ما اکسیژن را از هوای آلوده نیز دریافت می‌کنیم، اما چه بهتر که هوا پاک باشد. منظور ما از فضای مجازی پاک، ایمن بودن این فضاست تا وجود محتواهای مناسب اجازه حرکت به سمت محتواهای بد را ندهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی‌کنید این موضوع یک ایده‌آل باشد و دسترسی به آن سخت است؟ گفت: شاید ایده‌آل باشد، اما بنا به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) نباید چون نمی‌توانیم همه به‌دست بیاوریم، پس همه را رها کنیم. ما باید برای دستیابی به آنچه می‌توانیم تلاش کنیم.

طالب‌پور در مورد عملکرد مسئولان در ایجاد فضای پاک، گفت: اینکه همه مسئولان دوست دارند یک فضای پاک داشته باشیم، شکی نیست، اما اراده‌ای که به این فضا برسیم به نظرم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت توان تأمین بودجه تمام فعالیت‌های فرهنگی را ندارد، گفت: تولیدات موجود هدایت حکیمانه می‌خواهد، اما ابتدا باید چرخ اقتصاد تولیدکننده نیز بچرخد. نمی‌شود که بخش خصوصی از جیب خود در فرهنگ سرمایه‌گذاری کند، اما سودی عایدش نشود.

رئیس پژوهشکده فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید از طریق تبلیغات و فروش محصول بتواند سودی را کسب کند تا به فعالیت خود ادامه دهد. بخش خصوصی اگر بازگشت سرمایه نداشته باشد، به حوزه تولید محتوا ورود نمی‌کند.

دبیر دومین همایش فضای مجازی پاک بابیان اینکه این همایش از ساعت 8 و 30 دقیقه فردا در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، گفت: 50 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که 6 مورد آن در قالب سخنرانی و 10 مورد آن در قالب پوستر، فردا ارائه خواهند شد.

وی افزود: در کنار سخنرانی‌ها، میزگردها و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود، ضمن اینکه مقالاتی که به‌دست ما رسیده، بیش‌تر فرهنگی هستند تا فنی و نگاه ما نیز این است که راه حل باید از فنی به سمت فرهنگی برود تا بتوانیم به فضای مجازی پاک برسیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.