قدس آنلاین: مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان اعلام کرد : در حال حاضر ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای پروژه های آب و فاضلاب در استان اصفهان انجام شده است . زیرا ارتقای ارائه خدمات به واسطه اجرای طرح های توسعه ای به دلیل تنگناهای مالی دولت امکان پذیر نیست این در حالیست که صد درصد جمعیت شهری اصفهان تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ و ۶۸ درصد جمعیت استان از خدمات شبکه فاضلاب برخوردار هستند .

شرکت آبفای استان اصفهان میزبان نشست دانشمندان برجسته جهان اسلام و اساتید مهم جهان

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، هاشم امینی در همایش دانشمندان برجسته جهان اسلام و دانشگاههای معتبر جهان که در محل هتل بین المللی پارسیان کوثر برگزار شد T به استفاده از آب خاکستری تأکید کرد و اذعان داشت : هم اکنون به دلیل نیاز آبی صنایع 3 هزار و 28 لیتر بر ثانیه پساب در اختیار صنایع استان قرار می گیرد و 2 هزار و 352 لیتر بر ثانیه برای آبیاری فضای سبز اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد در افق طرح های توسعه ای درنظر گرفته شده که حدود 200 میلیون مترمکعب پساب برای مصارف صنعتی و فضای سبز تولید شود .

وی باتوجه به محدودیت شدید منابع آبی و نیز به منظور کاهش آلاینده های زیست محیطی بازچرخانی آب و استفاده از پساب را ضروری دانست و بر مدیریت مصرف آب با توجه به چالشهای موجود تأکید کرد و تصریح نمود : اکیپ های نشت یابی با استفاده از تجهیزات نوین توانستند نشت های بسیاری را بر روی شبکه توزیع کشف نمایند به طوریکه در 6 ماهه اول امسال از هدررفت 163 لیتر آب جلوگیری به عمل آمد بطوریکه میزان هدررفت آب در استان به 5/16 درصد رسیده است همچنین با در دستور کار قرار دادن فعالیتهای فرهنگی و برگزاری جشنواره های متعدد برای گروههای هدف سرانه مصرف خانگی آب در سال گذشته به 153 لیتر در شبانه روز رسید در حالیکه این رقم در سال 86 حدود 189 لیتر در شبانه روز بوده است .

در این نشست مهندس طرفه معاون عمرانی استانداری گفت : استان اصفهان از گذشته های دور تاکنون دارای دو مؤلفه اساسی بوده که می توان در این زمینه به معماری اسلامی و مهندسی آب اشاره کرد که ابنیه تاریخی و نیز طومار شیخ بهایی گوای این مطلب می باشد همچنین در حوزه زاینده رود حدود 350 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد و صنایع بزرگ در این منطقه 70 درصد فولاد کشور را تولید می کنند  .آب شرب استان اصفهان ، بخشی از یزد ، چهارمحال بختیاری و کاشان از طریق حوزه زاینده رود تأمین می شود براین اساس تعادل بخشی میان عرضه و تقاضا منابع آبی یکی از اولویت های مهم است .

وی بر مدیریت یکپارچه زاینده رود اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : در دهه های گذشته مطالعاتی به منظور مدیریت یکپارچه زاینده رود اعمال گردید و در سالهای اخیر با مشارکت گروههای مختلف برنامه های مدونی جهت یکپارچه سازی رودخانه زاینده رود تدوین گردید که در نهایت منجر به تصویب مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب در سال 1392 شد . این مصوبه چارچوب حفاظت ، بهره برداری و نظارت بر منابع آبی را تعریف می کند به طوریکه در این مصوبه 9 ماده ای به حق آبه کشاورزان ، آب مورد نیاز محیط زیست ، شرب ، صنایع و نیز به طرح انتقال آب پرداخته شد .

معاون عمرانی استانداری با قدردانی از دانشمندان جهان اسلام به جهت بررسی مسائل حوزه آب زاینده رود اعلام کرد : از دانشمندان برجسته جهان اسلام انتظار می رود با ارتباط مستمر با اساتید ، مدیران و کارشناسان ایرانی بسترهای انتقال تجارب را فراهم کنند و توانمندیهای خود را جهت رفع چالش های حوزه آبریز زاینده رود به خرج دهند تا کاری مشترک برای ساماندهی حوزه زاینده رود انجام گیرد .

همچنین ظهرابی مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان در ادامه این نشست به نقش تالاب ها در تلطیف هوا اشاره کرد و اظهار داشت : در حال حاضر 22 تالاب در ایران وجود دارد که تالاب بین المللی گاوخونی در چند سال اخیر به دلیل وقوع خشکسالی ها در معرض خشک شدن قرار گرفت که خوشبختانه برای اولین بار در سال جاری حق آبه محیط زیست تخصیص یافت و این امر مانع از خشک شدن بیش از پیش این تالاب در شرق اصفهان گردید .

وی به نقش تالاب گاوخونی در بیابان زدایی در اصفهان پرداخت و گفت : تالاب گاوخونی در شرق اصفهان مانع پیش روی کویر شده و به نوعی با کانون های بحران گرد و غبار مقابله می کند بنابراین حیات تالاب گاوخونی به لحاظ زیست محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار است .

در این نشست پروفسور شفیق اسلام استاد دانشگاه آمریکا گفت : وضعیت کنونی رودخانه زاینده رود مطابق با رودخانه پنجاب پاکستان است و می توان با تبادل تجارب و انتقال تجربیات بر مشکلات این حوزه فائق آمد .

وی گفت : استان اصفهان زمانی که در 400 سال قبل دانشمندی مانند شیخ بهایی داشت باید در سال 2016 هم دانشمندانی داشته باشد که بتواند شیخ بهایی زمان خود باشد و مسئولان باید با شناسایی دانشمندان و کارشناسان با بکارگیری ایده های آنها بتوانند مشکلات موجود را حل کنند تا آب بهینه در مزارع ، منازل و واحدهای صنعتی مصرف شود و این امر با مشارکت جمعی صورت می گیرد .

سپس دکتر فکری حسن از مصر که در دانشگاههای انگلستان تدریس می کند و زمانی مشاور وزیر مصر بود به تغییر اقلیم آب و هوایی استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت : تغییر نوع بارش در اصفهان از برف به باران در بالادست زاینده رود یک چالش بزرگ است که باید با مشارکت ملی و جمعی تدبیری برای این معضل اندیشیده شود تا تأمین پایدار مورد تضمین قرار گیرد و برای حل این مشکل وقت زیادی وجود ندارد .

در ادامه پروفسور مراد جابای بینو از کشور اردن که درخصوص مدیریت منابع آب تحقیقاتی انجام داده است گفت : با اطلاعاتی که از منابع هیدرولیک و سازه های آبی اصفهان بدست آمد مدیریت منابع آبی بسیار حائز اهمیت است و باید به گونه ای متفاوت مردم را به کاهش منابع آبی آگاه کرد تا درک کنند که آب به اندازه کافی نیست و این که در چنین شرایط شبکه توزیع آب در اصفهان مورد مانیتورینگ قرار گرفته بسیار خوب است ولی تمام تلاش ها باید جهت آگاه سازی مردم از کمبود آب باشد تا آنها مصرف را مدیریت کنند هم اکنون در اردن و مراکش مدیریت منابع آبی بسیار حائز اهمیت است که با مدیریت مصرف در اصفهان می تواند تالاب گاوخونی را زنده نگه داشت .

پروفسور منظور حسین سومرو از پاکستان که در سازمان بین المللی یونسکو فعالیت می کند اصفهان را لابراتواری از دانش دانست و گفت : اکوسیستم ایران و اصفهان باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و از تجریات کشورهای با اقلیم و اکوسیستم مشابه در جهت رفع مشکلات استفاده کرد . در این زمینه به ویژه می توان از تجربیات دانشمندان پاکستانی بهره مند شد و باید مسائل اجتماعی که به واسطه آثار سوء خشکسالی بر اقشار مختلف به ویژه کشاورزان داشته مورد بررسی قرار گیرد .

سپس پرفسور محمد اشرف از پاکستان که پیرامون حفاظت از آب و خاک تحقیقاتی داشتند اظهار داشت : در سفر به استان اصفهان از لحاظ تاریخی داستانهای اسرار آمیزی آموختم و پیشنهاد می کنم برای راندمان آبیاری و افزایش بهره وری در کشاورزی شبکه ای از دانشمندان جهان اسلام تشکیل شود تا با برگزاری نشست های تخصصی راهکارهایی برای مقابله به مشکلات یافته شود .

پروفسور انور کاسیمو از کشور عمان که پیرامون مدیریت منابع آب تحقیق نموده است پیشنهاد داد تا تعامل میان دانشمندان عمان و ایرانی بیش از پیش باشد و نیز به منظور اعمال مدیریت مصرف باید میان مردم زنجیره ها ، تشکل ها و انجمن هایی ایجاد شود تا با همکاری این انجمن ها از منابع آبی حفاظت شود و کارگاههای آموزشی هم برای کشاورزان گذاشت از هدررفت آب در این بخش جلوگیری گردد و نیز با بکارگیری تکنولوژی در کشاورزی و بررسی راندمان آبیاری در کشاورزی در مجامع از هدررفت آب در این بخش می شود .

سپس دکتر سجاد احمد استاد یکی از دانشگاههای آمریکا محقق برجسته 2012 که پیرامون چالش های رودخانه سن مطالعاتی نموده بود گفت : بسیار خوشحالم که در این بازدید از ایران به نصف جهان آمدم در پاکستان و آمریکا امری که بسیار مورد توجه قرار گرفته مسائل پیرامون اکولوژیک است آگاهی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است پیشنهاد می شود با ایجاد شبکه های مختلف آگاهی و اطلاعات درخصوص اکولوژیک هر منطقه افزایش یابد .

پرفسور اکسو از ترکیه کشورهای زیادی را از جمله چین ، هند ، پاکستان ، بنگلادش را از جنبه های گوناگون مورد مطالعه قرار دادم ولی از نظر تاریخی ایران و اصفهان بسیار غنی است چرا که در سلسله های قبل از میلاد مسیح در ایران و اصفهان مادی های جهت تقسیم آب وجود داشت بنابراین پیشنهاد با استفاده از درگاههای تاریخی و ارتباط آن با دانش امروزی قرار گرفتن دانشمندان در کنار یکدیگر می توان مشکلات را حل و فصل کرد .

پروفسور فرزو احمد از بنگلادش که درخصوص آلودگی آبهای زیرزمینی تحقیقاتی داشته گفت : اگر به سیکل مصرف آب توجه شود به افزایش روز افزون مصرف پی می بریم . در مطالعاتی که صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که برای پاسخگویی به نیاز روزافزون مصارف آبی باید به کرات و به دفعات مورد مصرف قرار گیرد به طوریکه با بازچرخانی آب مجدد آن را مصرف کرد تا پاسخگوی نیازها بود و این امر در کشور مالزی بسیار مورد توجه قرار گرفته و با بالاترین کیفیت این آب مصرف می شود .

دکتر یوسف مسلمانی از سوریه گفت : در مطالعانی که از اصفهان داشتیم حاصل شد که در قرن 15 و 16 کانال های آب برای تقسیم آب وجود داشت این درحالیست که هم اکنون مشکلاتی که گریبان گیر منابع آبی بسیاری از کشورهای جهان اسلام است به دلیل الکتروپمپ هایی است که به طور غیرقانونی آب را از دل زمین استخراج می کنند و برای حل این مشکل باید انجمن هایی تشکیل شود .

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.