فعالان بخش خصوصی صبح امروز مشکلات زیست محیطی را با رئیس این سازمان در میان گذاشتند که مهمترین آن اضافه برداشت ‌آب از اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها، ورود پسماند صنایع به آب‌ها و آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فرسوده و عدم روزآمدی استاندارد سوخت بود.

چرا با دولت که منشاء اصلی آلودگی زیست محیطی است برخورد نمی شود!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، فاطمه بیات، صبح امروز رئیس سازمان محیط زیست در جمع نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور حضور یافت تا درددل‌های آنها از مشکلات مختلف از جمله آلودگی آب‌های بنادر، خشک شدن تالاب‌ها به دلیل برداشت بی‌رویه کشاورزان، مشکلات ناشی از صنایع ‌آلاینده به ویژه خودرو و برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها را بشنود.

در این جلسه پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که در حوزه محیط زیست باید از برخی کشورهای اروپایی الگو گرفت، چرا که آنها برای بازگرداندن پسماند برخی کالاها از جمله بطری هزینه‌ای را به مصرف‌کننده می‌پردازند و در عین حال می‌توان با دریافت عوارض از مصرف کالای آلاینده مانند بنزین بودجه‌ای را صرف محیط زیست و اجرای موارد مدنظر کرد. 

سخن دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست این بود که چرا با دولت که خود منشأ اصلی بخشی از آلودگی‌های زیست محیطی است و از مقررات تخطی می‌کنند برخوردی نمی‌شود، چرا که سوزاندن گازهای سر چاهی، عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی در پتروشیمی‌های وابسته به دولت بسیار گسترده‌تر است و امیدواریم دولت به مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بیشتر توجه کند.

یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی به این نکته اشاره کرد که پسماند صنایع در استان‌های مختلف سبب آلودگی آب تالاب‌ها و آب‌های روان شده است که مانعی برای حمل‌ونقل و سلامت این آب‌ها به حساب می‌آید که نمونه آن پسماند صنایع نیشکر و ورودی آن به تالاب شادگان و هورالعظیم است.

همچنین اصلاح نشدن سیستم فاضلاب استان‌های شمالی و ورودی پساب صنایع به دریای خزر خود عاملی در آلودگی آب این دریا شده است.

خشک شدن دریاچه ارومیه مطلب دیگری بود که اعضای اتاق بازرگانی ایران به آن اشاره‌ای کردند و پیشنهاد دادند تا محیط زیست اجازه برداشت بی‌رویه نمک از بستر دریاچه ارومیه را ممنوع کرده چرا که به افزایش ریزگردها دامن می‌زند.

همچنین کشت محصولات آب‌بر مانند چغندر که هر کیلو 64 لیتر آب نیاز دارد چه مفهومی در کنار دریاچه ارومیه که ذخیره‌اش از 18 میلیارد مترمکعب به 2.2 میلیارد رسیده است دارد.

آلودگی ناشی از سوخت خودروها نکته دیگری بود که در این جلسه فعالان بخش خصوصی به آن  اشاره‌ای کردند و گفتند 70 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهاست، اما متأسفانه آموزش‌های زیست محیطی در این زمینه به شدت ضعیف است و با آنکه در اروپا سوخت یورو 5 و 6 مورد استفاده قرار می‌گیرد اما فقط برای شهرهای بزرگ سوخت یورو 4 به زحمت تأمین می‌شود.

تردد خودروهای فرسوده در شهرها نکته دیگری بود که در این جلسه به آن اشاره شد و تأکید شد که هر خودرو فرسوده معادل 50 خودروی فعلی آلودگی هوا ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.