دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که ساماندهی پیام‌رسان‌ها به این شورا می رود گفت: شرکتی در دنیا وجود ندارد که بیاید و برای ما شبکه ملی اطلاعات درست کند لذا در این عرصه باید از تخصص‌ها و پتانسیل‌های داخل است.

ساماندهی پیام‌رسان‌ها به شورای عالی فضای مجازی می‌رود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، عبدالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه دومین همایش ملی فضای مجازی پاک در ارتباط با اجرایی شدن مصوبات این شورا تاکنون اظهار کرد: در ۴ سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی پیش روی فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی وجود داشته اما مهمترین موضوعی که طی این سال‌ها به سرانجام رسید این بود که شورا توانست ارکان خودش را به تصویب برساند و امروز آیین‌نامه و اساسنامه دارد و دنبال اجرای برنامه‌هایش است.
وی ادامه داد: دوره دوم این شورا به پتانسیل جمعی آغاز شده و امیدواریم اثرات ملموس‌تری در جامعه و فضای مجازی را داشته باشند؛ برای اولین بار شاهد بودیم که این شورا در موضوع انتخابات ورود کرد و وزارت کشور را ملزم به تعیین دستورالعملی برای استفاده از بسترهای ارتباطی در زمان انتخابات کرد.
وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین بخش‌های مورد تاکید این شورا در آینده خواهد بود، گفت: شاید دوستان به خاطر داشته باشند که زمانی بحث پیرامون بودن یا نبودن اینترنت مطرح بود اما امروزه دنبال شبکه ملی اطلاعات هستیم زیرا معتقدیم مردم باید دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه دنبال پیاده‌سازی این شبکه هستیم که کاری بسیار بزرگ و در نوع خودش منحصر به فرد است گفت: شرکتی در دنیا وجود ندارد که بیاید و برای ما شبکه ملی اطلاعات درست کند لذا در این عرصه باید از تخصص‌ها و پتانسیل‌های داخل استفاده کنیم. امیدواریم شورا در موضوعات جدی دیگری نظیر تولید محتوا نیز ورود داشته باشد کما اینکه در حال حاضر پیشنهاداتی برای طرح در این شورا در قالب خط و زبان فارسی وجود دارد.
فیروزآبادی افزود: امیدواریم با برگزاری جلسات بیشتر در سال آینده نسبت به سال جاری شاهد تصویب موضوعات مهمی نظیر محتوا و قالب شبکه ملی اطلاعات در این شورا باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات در پیشنهادات مربوط به برنامه ششم توسعه به افزایش ۵ برابری محتوا طی ۵ سال اخیر اشاره کرده آیا برنامه مرکز ملی فضای مجازی نیز در تطابق با آن برنامه است، به تسنیم گفت: اعتقادی به ۵ یا ۶ برابری شدن محتوا ندارم زیرا فضای تحول‌برانگیزی را پیش رو داشته و لذا ممکن است حجم محتوا ۵٠ برابر شود لذا به صورت عددی روی آن بحث نشده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: در صورتی که روی ۵ برابر شدن ظرف ۵ سال آینده به نتیجه رسیدیم اما دنبال توسعه محتوا در کشور هستیم زیرا تنها در این صورت است که می‌توانیم اینترنت سالم داشته باشیم.
فیروزآبادی درباره راهکارهای توسعه محتوا در فضای مجازی گفت: قطعا مقررات‌گذاری در این حوزه باید به‌گونه‌ای باشد که اقتصاد فضای مجازی بزرگ شود و بعد از آن به سمت تولید محتوا برویم؛ در فضای مجازی کنونی نگاه به پهنای باند بر اساس پهنای باند اینترنتی صورت می‌گیرد و قیمت‌گذاری‌ها نیز به همین نحو انجام می‌شود اما در دنیا بحثی روی قیمت‌گذاری حجم پهنای باند نیست و همین موضوع باعث شده که هزینه یکنواختی را در استفاده از پهنای باند داشته باشیم.
وی افزود: زمانی که استفاده از ایمیل و سرویس‌های خارجی با خدمات داخلی مساوی باشد قطعا مردم به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخلی نمی‌روند. در حال حاضر بخش خصوصی کوچک شده و باید بتوانیم شرایطی را برای شرکت‌ها فراهم کنیم که با رضایت بیشتری به سمت تولید خدمات بروند و با بکارگیری مکانیزم‌های ارائه سرویس و تبلیغات به پول بیشتر برسند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره برنامه‌های این شورا برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی گفت: طرح پیام‌رسان‌ها در شورای عالی فضای مجازی دارای فوریت است و رویکرد فرهنگی مدنظر ماست و باید به سمتی برویم که فضای استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی عوض شود و رویکرد مردم‌ به استفاده‌ از بسترهای داخلی تغییر یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.