دبیر همایش ادبی سوختگان وصل گفت: چهاردهمین همایش سوختگان وصل با عنوان «در مدار ماه» ویژه پاسداشت شهدای مدافع حرم در دو بخش شعر و داستان برگزار می‌شود.

 چهاردهمین همایش سوختگان وصل؛ راوی مدافعان حرم از ایرانی تا فاطمیون

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، نشست خبری چهاردهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «در مدار ماه» ویژه پاسداشت شهدای مدافع حرم در بخش شعر و داستان با حضور سعید حدادیان دبیر همایش و مسئول دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.

سعید حدادیان با اشاره به شکل‌گیری همایش سوختگان وصل، گفت: از سال 80 ستون اصلی خیمه دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران همین برنامه‌های سوختگان وصل بوده که حالا به چهاردهمین نوبت خود رسیده است.  در وهله اول برای پرداخت برنامه به سراغ جانبازان شیمیایی رفتیم. بعد از آن همایش گاهی به صورت سال به سال و گاهی به صورت سالی دوبار و گاهی هم دوسال یکبار برپا شده است. از سال 80 تا 95 تعداد این همایش‌ها به 14 همایش رسید. در وهله دوم گام بلندی برداشتیم و موضوعات عکس، داستان و خاطره را هم به قالب اصلی همایش یعنی شعر اضافه کردیم. اما با توجه به اینکه هزینه سنگین شد نتوانستیم آن را تأمین کنیم. توان مالی ما نیز با کمک جاهای مختلف تاکنون تأمین شده است.

وی افزود: در برنامه‌های بعدی به سراغ شهدای تفحص، آزادگان با عنوان فصل صبوری، مفقودین با عنوان پشت پلک آسمان، همسران جانبازان با عنوان «اگر غم لشگر انگیزد»، «هویزه»، «شلمچه»، «مجنون»، «شهدای علمی کشور»، «جانبازان شهید» و «دزفول» برگزار کردیم. در اردیبهشت سال 91 با توجه به دیداری که حضرت آقا با شعرا داشتند و تأکیدی که در مورد جانبازان شهید بیان فرمودند نام برنامه را با عنوان «سیر و سلوک آسمانی» برای این جانبازان شهید انتخاب کردیم. در یازدهمین و دوازدهمین برنامه نیز به سراغ مادران و پدران شهدا با عناوین «آب و آینه» و «در مقام صبر» رفتیم.

دبیر همایش ادبی سوختگان وصل ادامه داد:با توجه به اینکه درنظر داشتیم که نگاهمان با مسائلی از جمله غزه، فلسطین، یمن، لبنان و عراق و سوریه گسترده تر باشد خواستیم مواجهه با این نگاه را از گنجینه‌های خودمان در دزفول آغاز کنیم. برای آنکه در کار دزفول موفق باشیم خودمان هم به آنجا رفته و سری به خاطرات این شهر زدیم. داوران بخش داستان ما بعد از برگزاری آن دوره از همایش سوختگان وصل بسیار خوشحال بودند و معتقد بودند که حرکت ویژه‌ای در داستان صورت گرفته است. همانطور که در دوره اول شاعران به این موضوع معتقد بودند. به این دلیل با خود گفتیم حالا وقت آن رسیده که برای موضوع مدافعان حرم کار کنیم. دنبال آن بودیم که برای این موضوع نیز خودمان سری به مناطق سوریه بزنیم. منتها کار سختی بود زیرا اجازه این کار را نداشتیم تعداد داوطلبین برای دفاع از حرم بالا بود اما اجازه ورودشان به آنجا داده نمی‌شد. ما هم با مشکلات بسیاری توانستیم در ربیع الثانی برای حدود 4 یا 5 روز سری به سوریه بزنیم. وقتی منطقه را دیدم متوجه شدم با گنجینه‌های عظیمی از حیات باطنی بشر مواجهیم. با بهشت عظیمی از حیاتی که شهید آوینی از آن روایت کرده است.

حدادیان افزود: شعرا و نویسندگان ما باید در این زمینه واقعیت‌ها را ثبت و ضبط کنند تا در قالب هنر و ادبیات بروز پیدا کنند. افرادی که در آنجا در حرم دفاع می‌کنند هر کدام دیوان سیاری هستند و قصه‌های متفاوت و بسیاری آنجا آماده و نهفته است. جوانان ما افرادی هستند که چنانچه به آنان اطلاعات کافی برسد و مورد تابش آگاهی قرار بگیرند ناخودآگاه از قلمشان آثار ادبی خوبی چکیده می‌شود. نگاه به آرمان خواهی مدافعان حرم از جمله مدافعان افغانی بسیار ارزشمند است. آنجا مدافعانی از شهرهای مختلف از جمله گیلان، خراسان شمالی، قم، تهران و غیره به صورت داوطلب حضور پیدا کرده‌اند. جبهه‌های آنجا نیز مثل دفاع مقدس نیست که اگر کسی مثلا از شلمچه عقب بیاید چند ساعته به اهواز برسد. بلکه فضا فضایی است که شما در آنجا در غربت ویژه‌ای به سر می‌برید آنجا فضای ملکوتی عظیمی داشت و تماشای اشتیاق به جهاد و شهادت برای من مهم بود.

وی با اشاره به انتخاب اسم این همایش بیان کرد: انتخاب اسم برای هر همایش فرصت زیادی را می‌طلبد در این زمینه نیز اسامی زیادی وجود داشت اما عنوان «در مدار ماه» برگزیده شده زیرا وقتی نام مدافعان حرم می‌آید ما یاد حضرت زینب(س) و حضرت عباس(ع) می‌افتیم. قمر و ماه اساساً در این خاندان استعاره از حضرت ابوالفضل است خصوصاً وقتی کلمه مدار در کنار آن می‌آید. زیرا دور حرم گشتن را تداعی می‌کند و ما را یاد شب عاشورا هم می‌اندازد. مدافعان حرم نیز دراین مسیر حرکت می‌کنند به این ترتیب این اسم برایشان مناسب‌تر از سایر اسامی است.

دبیر همایش ادبی سوختگان وصل با اشاره به اینکه موضوع شهدای مدافع حرم به عنوان موضوع مطرح شده در همایش سوختگان وصل، بین المللی است، گفت: مسلمانان و شیعیان 9 کشور از حرم‌های اهل بیت در سوریه دفاع می‌کنند. لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، ایران و ... از این جمله هستند که همه در کنار هم این کار را انجام می‌دهند. بنابراین برای ما تفاوتی ندارد اما ما آنقدر از شهدای خودمان حرف برای گفتن داریم که کار در گستره زیاد تعریف شود. شهیدانی همچون سردار همدانی، سردار فرزانه، باقری و فرامرزی کسانی هستند که که بچه‌ها با آنها زندگی کرده‌اند. خانواده‌هایشان قابل دسترسی هستند و تحقیق و پژوهش در مورد این شهدای ایرانی راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

وی افزود: از دی ماه فراخوان داد‌ه‌ایم و کار پذیرش آثار پایان فروردین ماه به پایان می‌رسد 20 روز فرصت برای داوری و اعلام برگزیدگان همایش است. در قالب‌های شعری محدودیت نداریم برگزیدگان در دو بخش داستانی و شعر هستند و حدود 20 اردیبهشت ماه همزمان با ایام ولادت امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و امام سجاد(ع) این همایش در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران از ساعت 15 تا 19 برگزار می‌شود. حدود 30 شعر و حدود 10 داستان برگزیده خواهد شد که مجموعاً 40 اثر برگزیده اعلام می‌شود در اعلام برگزیدگان اصراری بر اعلام مقام اول، دوم و سوم هم نداریم. همه در کنار هم در این رقابت شرکت کرده‌اند.

حدادیان با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم، گفت: در دیداری که آقا پنجم بهمن ماه امسال با خانواده شهدای مدافع حرم داشتند مطلب مهمی را عنوان کردند. ایشان با اشاره به شهدای مدافع حرف فرمودند که این شهدا جانشان را در دفاع از کشور، ملت، دین و انقلاب اسلامی فدا کردند. ایشان فرمودند شهدا حق بزرگی بر گردن همه ملت ایران دارند این شهدا امتیازاتی دارند یکی از آنها این است که از حریم اهل بیت عراق و سوریه دفاع کرده و در این راه به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: امتیاز دوم نیز این است که آنها با دشمنی مبارزه کردند که اگر مبارزه نمی‌کردند به داخل کشور می‌آمد و اگر جلویش گرفته نمی‌شد ما باید در کرمانشاه‌ و همدان با آنها مبارزه می‌کردیم. این سخنان حضرت آقا ما را در راهی که برای برگزاری این همایش درپیش گرفتیم مصمم کرد چرا که قبل از آن گستره کار برایمان به لحاظ امنیتی و سیاسی مشخص نبود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.