قدس آنلاین/ مریم غلامپور : امروزه جنگل ها به عنوان یک منبع حساس تنفسی و به عبارتی ریه‌های کره زمین و کشورها محسوب می شوند.

  نیاز جنگل‌های گیلان به استراحت مطلق

به گفته کارشناسان، جنگل ها در مقطع زمانی فعلی اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، به طوری که نقش اساسی در مبارزه با آلودگی هوا و فرسایش خاک دارند.
حال چگونه باید بپذیریم که این ثروت خدادادی را از دست بدهیم، این در حالی است که امروزه عده ای از افراد منفعت طلب به جان
جنگل ها افتاده اند و به بهانه‌های گوناگون مثل توسعه، گردشگری، ساخت و ساز یا کهنسال بودن درختان! مجال زندگی را از این نعمت خدادادی گرفته اند که نمونه بارز آن را می توان به جنگل‌های تالش، اسالم ، قلعه رودخان و... اشاره کرد.
در این خصوص از مجموع مساحت یک میلیون و471هزار هکتار اراضی گیلان، نزدیک به 75درصد آن اراضی ملی و منابع طبیعی است که 564 هزار و 712هکتار جنگل و 267هزار و 311هکتار مرتع و بقیه نیز اراضی ساحلی، مستحدثات و اراضی موات را شامل می شود.
جنگل‌های شمال کشور که بازمانده از دوران سوم زمین شناسی بوده و به عنوان جنگل‌های هیرکانی شناخته می شود، در نوار ساحلی دریای خزر از گردنه حیران از شهرستان آستارا آغاز شده و تا منطقه گیل داغی در حوالی گرگان ادامه می یابد که مساحتی نزدیک به 9/1 میلیون هکتار جنگل را در بر
می گیرد.
  کاهش 10درصدی اراضی جنگلی
جنگل‌های گیلان، به عنوان یک میراث تاریخی که قدمت وهویت جنگل‌های هیرکانی را به دوش
می کشد، ثروت تمام نشدنی هستند که اگر خوب مراقبت شوند، می توانند در شکوفایی اقتصاد و حفظ اقلیم استان و ایران نقش پررنگی را داشته باشند؛ اما متأسفانه حال جنگل‌های گیلان خوب نیست و به عبارت دیگر آن‌ها دچار بیماری شده اند و اگر دیر بجنبیم وآن ها را از دست بدهیم، این احتمال وجود دارد که استان گیلان هم روزگاری به جرگه اقلیم خشک و نیمه خشک ایران بپیوندد.

  باید از جنگل ها مراقبت کرد  
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در خصوص اقدام ها برای بهبود وضعیت نامناسب جنگل‌های گیلان و تبدیل شدن گیلان به یک اقلیم نیمه خشک درآینده دور می گوید: با اقدام‌های انجام شده و طرح‌های توسعه جنگل و کاهش شدید برداشت از نقاط جنگلی استان طی سال‌های اخیر، سطح جنگل‌های گیلان سیر صعودی مناسبی داشته است.
داود زارع در خصوص بحث برداشت چوب از جنگل ها می افزاید: برداشت چوب جنگلی یکی از ملزومات علم جنگلداری است و باید با در نظر گرفتن اصول علمی از منابع موجود جنگلی استفاده برد و در حال حاضر نیز این امر در تمام نقاط کره زمین اتفاق می افتد.
وی تصریح می کند: با توجه به حساس بودن جنگل‌های شمال کشور، میزان برداشت چوب کاهش یافته و تلاش بر این است که با مشارکت مردم و ترویج درختکاری، بخصوص گونه صنوبر که طی پنج تا هفت سال به بهره برداری می رسد، نیاز صنایع و بازار را برطرف کرده تا با این کار، سود ناشی از قاچاق چوب را به حداقل برسانیم و چشم طمع زیاده خواهان و متجاوزان به عرصه‌های جنگلی را ببندیم.

  98درصد اراضی گیلان به نام دولت
وی از وضعیت رو به رشد کمی و کیفی جنگل‌های گیلان خبر می دهد و اضافه می کند: بیش از نیمی از جنگل‌های گیلان در حال تنفس و استراحت هستند و دخل و تصرف در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. همچنین طرح‌های جنگلداری
(بهره برداری اصولی از منابع طبیعی) در 150هکتار از این اراضی در حال اجراست.
داود زارع در خصوص دخل و تصرف‌های غیر قانونی نیز می گوید: درحال حاضر هرگونه تصرف اراضی ملی و واگذاری آن به اشخاص حقیقی و حقوقی صرفا از طریق مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی صورت می گیرد و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری وظیفه استعدادیابی و تشخیص اراضی ملی و تفکیک این اراضی از مستثنیات افراد را برعهده دارد و با تلاش‌های انجام شده 98درصد از اراضی ملی استان گیلان دارای اسناد مالکیت ثبتی و به نام دولت جمهوری اسلامی است.

  ظاهر قضیه چگونه است؟
آنچه از ظاهر قضیه پیداست، مدتی است که حال جنگل‌های گیلان خوب نیست و با توجه به این وضعیت باید یک دوره طولانی به آن‌ها استراحت داد تا آن‌ها توان پالایش خود را دوباره پیدا کنند.
این در حالی است که نابودی
جنگل ها و اراضی، خشک شدن کم و بیش رودخانه ها، به خطر افتادن تالاب انزلی و امیرکلایه همه این‌ها زنگ‌های خطری است که باید آن‌ها را جدی گرفت.
اگر روند تخریب جنگل در گیلان به همین صورت ادامه یابد تا 60-70سال دیگر جنگلی نخواهیم داشت.
حال با توجه به گردش پذیر بودن استان گیلان و با توجه به تعطیلات عید نوروز بیاییم از خودمان شروع کنیم و برای رفع مشکل زیست محیطی استان گیلان، خودمان آستین بالا بزنیم و از منابع طبیعی بکر و خدادادی گیلان حفاظت کنیم تا این نعمت خدادادی برای نسل‌های بعد ما باقی بماند که اگر دیر بجنبیم، می بازیم و آن وقت حسرت روزها و سال‌های گذشته را خواهیم
خورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.