عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بر این باور است که وام ۱۶۰ میلیونی مسکن هم خوب است و هم مانند سنگ بزرگ علامت نزدن، و طرح مسکن مهر بهتر از این بود.

وام ۱۶۰ میلیونی سنگ بزرگ برای نزدن است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی تقوی تحلیلگر اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با وام 160 میلیونی مسکن گفت: در دوره قبل ریاست جمهوری، قدرت خرید مردم به شدت پایین آمد، به خاطر هدفمندی یارانه ها، بنابراین تقاضای زیادی برای خرید مسکن نبود؛ حالا با این وام 160 میلیونی اقشار کم درآمد تر می توانند خانه های کوچک و ارزان در جنوب شهر تهیه کنند.
وی در پاسخ به این سوال که این وام با اقساط 2 میلیون و 300 هزار تومانی که حداقل سه برابر حقوق کارگری و اقشار کم درآمد است چگونه این کار امکان دارد؟ گفت: قشر متوسط اگر هردو نفر زن و شوهر کار کنند و روی هم 4 میلیون، 5 میلیون حقوق بگیرند، می توانند اقساط را بپردازند. بنابراین یک ثروت برای بچه هایشان می ماند، به جای اینکه اجاره بپردازند.
وی در پاسخ به این سوال که، پس این وام برای اقشار کم درآمد نیست؟ افزود، بله، ولی با سود 14 درصد خیلی وام خوبی است، به شرط اینکه مدت بازپرداخت آن را زیادتر کنند. وزارت مسکن یک مشاور دارد که باهوشترین آدم مدیریت مالی در ایران است، دکتر حسین عبدو تبریزی، این طرح را امکان دارد او نظر داده باشد، چون مشاور آقای آخوندی است؛ از طرفی یک سنگ بزرگ است که علامت نزدن می شود.
تقوی در پاسخ به اینکه، یعنی طرحی است که برای رسانه ای کردن و تحریک بازار بدون اثر مستقیم گفت: بله
وی به این سوال که "طرح مسکن مهر نسبت به این طرح کارآمدتر نبود"؟ گفت: آن طرح خیلی پرت بود، و در جاهای بدی ساخته بودند. ولی آن طرح برای اقشار کم درآمد خوب بود، ولی اون طرف رودهن بالای تپه بود، حالا من نمی دانم چطور می خواستند آب و گاز و دیگر امکانات بدهند بماند. ولی به هر حال برای اقشار پایین خوب بود. بهتر از اون بود که زن و مرد بیچاره کار کنند و نصف حقوقشون را بدهند اجاره در شهر.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که بهترین راه کار برای خروج از رکود بخش مسکن چه هست؟ با توجه به این همه واحد خالی که در کشور وجود دارد، گفت: این از ایراد کسانی است که در بخش مسکن فعالیت دارند. آن هنگامی که این واحدها را می ساختند تورم 40 درصد بود، حالا که تورم پایین آمده و با توجه به اینکه آقای روحانی می خواهد آن را به 10 درصد برساند، دیگر صرف نمی کند بفروشند، البته اشتباه مردم این است که خیال می کنند تورم پایین بیاید اجناس باید ارزان شود در حالی که این طور نیست، بلکه این است که قبلا 40 درصد بالا می رفت ولی حالا 14 درصد بالا می رود.
تقوی در پاسخ به اینکه مالیات بر خانه های خالی می تواند تاثیری بر عرضه آنها و تاثیر در بازار شود؟ افزود، این دوستان که خانه ساختند بنده خداها گران تمام شده برایشان، کسی هم الان نمی خرد، حالا یک مالیات هم بر روی آن خانه ها ببندند، بیچاره می شوند. این کار باعث می شود سرمایه گذاری در بخش مسکن کم شود. مثلا در خارج از شهر تهران کسانی که انبوسازی کرده اند بیچاره شدند، کلی آپارتمان ساخته اند، یکی از آنها با من صحبت کرد، که چکار کنیم؟ گفتم هیچی دیگه روی دستتان مانده است.
وی به این سوال که پس مالیات بر خانه های خالی تاثیری بر خروج بخش مسکن از رکود ندارد؟ پاسخ داد: نه، این بنده خداها آمدن ساختن به امید اینکه تقاضا هست، الان روی دستشان مانده و باید مالیات هم بدهند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که پس گره بخش مسکن را چگونه باید باز کرد؟ گفت: این را باید با سیاستهای درست، حلش کنند؛ این وزیر مسکنتون، اقتصادتون اینها باید بشینند ببینند چه کار می توانند بکنند. الان وضع مردم دارد نسبت به دوره قبل بهتر می شود، و حل این موضوعات زمان می برد. اگر کسانی که حقوق بالاتری دارند و بانکها هم وام بدهند می توانند خانه دار شوند و برای خانه هایی که ساخته اند تقاضا ایجاد شود.
وی به این سوال که پس این باعث تحریک خیلی کم بازار می شود؟ گفت: بله؛ ببینید خراب کردن خیلی آسان است، احمدی نژاد با تورمهای 40 درصدی مملکت را داغون کرد، حالا الان آقای روحانی بیچاره افتاد گیر یک اقتصادی که واقعا مخروبه بود، خدا پدرش را بیامرزد که تورم را پایین آورده، نرخ های رشد را مثبت کرده، بنابراین این سیر صعودی اقتصاد شروع شده است، ولی زمان می برد.
تقوی در پایان در پاسخ به این سوال که کارشناسان می گویند بین رشد اقتصادی مثبت و رشد نرخ بیکاری تناقض وجود دارد؟ گفت: نرخ بیکاری کاهش یافته، اینکه رشد اقتصادی مثبت شده به این معنی است که یک مقداری جذب بازار کار شده اند، نرخ زادولد زیاد شده و تقاضا برای کارهم بیشر شده است. اون یارانه انگیزه افزایش بچه ایجاد می کرد. قبل از آن هم نمی دانم چه بلای بود که نرخ زادولد بالا رفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    اینجورصحبت درمورداقشارضعیف جامعه نشان دهنده فخرفروشی میباشد
  • مهدی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    اینجورصحبت درمورداقشارضعیف جامعه نشان دهنده فخرفروشی میباشد