قدس آنلاین/همدان: علیرضا شجاعی رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اعلام اینکه در بهمن ماه تخم مرغ نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: صادرات تخم مرغ امسال خوب بوده و این موضوع باعث تاثیر در قیمت داخل شد.

صادرات تخم مرغ موجب افزایش قیمت مرغ در همدان شد

وی که در ستاد تنظیم بازار شهرستان همدان سخن می گفت با اشاره به اینکه بازرسی‎ها از 15 اسفندماه آغاز شده و تا 20 فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد، خاطرنشان کرد: نظارت بر بازار خرده‌فروش و عمده‌فروش به اصناف واگذار شده و در کنار اصناف فعالیت خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه کشیک‌های گشت بازرسی و ستاد خبری فعال است، تاکید کرد: کالاهای ذخیره‌سازی شده تعیین تکلیف شده‌اند و حجم ذخیره نیز بالا است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه برنج، شکر، میوه، مرغ و گوشت توزیع می‌شود و حجم کالای ذخیره نیز زیاد است و در این رابطه مشکلی وجود ندارد، افزود: ورود به بازار منوط به تغییرات بازار است و اگر روند بازار آرام و طبیعی باشد ورود ذخایر شب عید کمتر شده و اگر شوک وارد شود و تغییر قیمت غیر منطقی باشد توزیع انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه موضوع فروش مرغ به صورت سیار و آزمایشی آغاز شده است، بیان کرد: میوه شب عید در میادین شهرداری انجام می‌شود و در صورت ضرورت از منتخبان اصناف نیز استفاده خواهد شد.
شجاعی به مقایسه قیمت‌ها پرداخت و افزود: آهن‌آلات منفی 24 درصد کاهش قیمت داشته است در حالی که قیمت مصالح ساختمانی تغییری نکرده است.
وی با بیان اینکه لوازم خانگی 6.7 درصد افزایش قیمت و خودرو 2.1 درصد کاهش قیمت داشته است، تاکید کرد: برنج و ماکارونی 15 درصد افزایش قیمت داشته و علت این افزایش قیمت نیز به خاطر آزادسازی آرد برای ماکارونی است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه گوشت و فرآورده‎های گوشتی 20 درصد افزایش قیمت داشته است، ادامه داد: افزایش قیمت در بحث گوشت و فرآورده‎های گوشتی بیشتر به خاطر فرآورده سوسیس و کالباس بوده و در حوزه گوشت قیمت روال طبیعی داشته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت شیر و فرآورده‎های آن افزایش 5.7 درصدی داشته است، بیان کرد: قیمت روغن و دخانیات و مواد شوینده ثابت است.
شجاعی با بیان اینکه میوه و تره‎بار 20 درصد افزایش قیمت داشته که تغییر قیمت پیاز در این مدت بسیار در افزایش قیمت موثر بوده است، افزود: حبوبات 34 درصد افزایش قیمت داشته که علت آن نیز افزایش قیمت عدس است.
وی با بیان اینکه قند و شکر با افزایش پنج درصدی قیمت مواجه بوده است، ادامه داد: اقلام علوفه‎ای 14 درصد کاهش قیمت و لوازم‎التحریر یک درصد افزایش قیمت داشته است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: قیمت محصولات شیمیایی و پتروشیمی دو درصد، کود شیمیایی 4.2 درصد، سموم دفع آفات نباتی یک درصد و ملزومات خودرو 10 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در بهمن ماه تخم مرغ نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: صادرات تخم مرغ امسال خوب بوده و این موضوع باعث تاثیر در قیمت داخل شد.
شجاعی با تاکید بر اینکه قیمت بالاتر از نرخ تورم اعلامی دولت را گرانی می‎دانیم و پایین‎تر از آن نرخ منطقی دانسته می‎شود، افزود: شبکه توزیع مرغ کار خود را منظم انجام می‎دهد.
وی با اشاره به اینکه روز اول و دوم فروردین ماه با عدم کشتار مرغ مواجه هستیم، ادامه داد: روز 29 اسفندماه حجم کشتار را بالا می‎بریم که بازار مرغ را تامین کند.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تاکید بر اینکه قیمت مرغ نزولی شده است، بیان کرد: علت پایین بودن قیمت مرغ افزایش 20 تا 25 درصد جوجه‎ریزی و تولید در استان است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.