قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : براساس سياست دولت ، وزارت جهاد كشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور، مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی و مشاركت دادن صاحبان صنايع مرتبط با جنگل در حفظ ، حراست ، احياء ، بازسازی و بهره‌ برداری بهينه از جنگل ، در سال ۱۳۶۵ و با موافقت توليت آستان قدس رضوی ، "شركت كشاورزی و عمران جنگل‌های قدس رضوی" تأسيس و به ثبت رسيد.

احیای ۳۸۰۰ هکتار جنگل مخروبه توسط آستان قدس رضوی

شركت كشاورزی و عمران جنگل‌های قدس رضوی به منظور كمک به دولت با استفاده از امكانات عظيم معنوی، مادی، فنی و اجرايی و علاقه مردم ولايت ‌مدار مازندران به اهل بيت(ع) خصوصاً حضرت رضا(ع) با امضای قرارداد با سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور ، اجراي دو طرح جنگلداری "شيركلا اهلم" و "شهركلاعباسا" را در سطح حدود 3300 هكتار در حوزه‌ اداره منابع طبيعی شهرستان نور برعهده گرفت.

در این راستا مدیرعامل شرکت کشاورزی و عمران جنگلهای قدس رضوی به خبرنگار ما گفت: در سال 1365 از آستان قدس رضوی برای حفظ و حراست از جنگل های شیرکلا اهلم و شهرکلا عباسا که یک جنگل جلگه ای به مساحت 300 هکتار می باشد ، درخواست همکاری شد.

غلامعلی عباسی با اشاره به اینکه جنگل های مذکور بعلت جلگه ای بودن و محاط بودن توسط 40 روستا در معرض تعارض زیادی قرار داشت و از مشکلات اجتماعی فراوانی نیز برخوردار بود ، افزود: این عوامل هزینه های اجرای طرح را افزایش می داد و هیچ مجری اجرای طرح را بعهده نمی گرفت.

وی نیروهای شاغل در شرکت را 250 نفر اعلام نمود و یادآور شد: 70 درصد نیروهای مذکور شامل 170 نفر تحت عنوان قرق بان ، سیم بان و نگهبان به حفاظت از جنگل ها مشغولند.

مدیرعامل شرکت کشاورزی و عمران جنگلهای قدس رضوی با بیان اینکه تاکنون 3هزار 834 هکتار از جنگلهای مخروبه تحت پوشش احیاء شد ، اضافه نمود: جهت جلوگیری از تجاوز قاچاقچیان چوب ، تاکنون 2 کیلومتر فنس کشی و 40 کیلومتر کانال حفاظتی و 45 کیلومتر پایه بتنی با نصب 5 ردیف سیم خاردار اجرا گردید.

عباسی با بیان اینکه برای جلوگیری از قاچاق چوب و کنترل ورود و خروج ماشین آلات غیرمجاز ، 17 مورد نگهبانی در ورودی و خروجی طرح ها احداث شد ، گفت: برای اولین بار در سازمان جنگلها و مراتع ، از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی نگهبانی ها استفاده شد که این اقدام موجب شد سازمان سایر مجریان را به اجرای این روش تشویق نماید.

وی به وجود نهالستان شرکت در شهر نشتارود اشاره نمود و افزود: این نهاستان 15 هکتاری صرفا جهت تولید نهال های جنگلی جهت کاشت در عرصه طرحهای جنگلداری قابل احیاء و پیش بینی شده در کتابچه های طرح اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت کشاورزی و عمران جنگلهای قدس رضوی با بیان اینکه نهال هایی مانند صنوبر ، چنار و سوزنی برگ به سایر متقاضیان فضای سبز که عمدتا شهرداری ها می باشند ، واگذار می شود ، اضافه نمود: حدود 10 میلیون نهال در عرصه های تحت پوشش شامل 5125 هکتار از عرصه های جنگلی مخروبه و مناطق آزاد شده از وجود دام، غرس گردید.

عباسی هدف از بهره برداری از جنگل ها را در جهت اصلاح ساختار اعلام و خاطرنشان نمود : اصلاح جنگل ها یک اصل مستمر بوده و با تشخیص کارشناسان مجرب سازمان جنگلها و مراتع و بر اساس جدول زمانی و مکانی کتابچه طرح صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت کشاورزی و عمران جنگلهای قدس رضوی در پایان سطح جنگلهای تحت پوشش شرکت را حدود 38 هزارهکتار اعلام نمود و گفت : تنها 2 درصد از جنگلهای شمال کشور (مازندران ، گیلان و گلستان) تحت پوشش شرکت می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.