قدس آنلاین / حسین احمدی – رقیه توسلی: اگر گوش هم نخوابانید، باز صدای مازندران از محور کندوان و هراز و فیروزکوه و راه ریلی و هوایی اش به گوش می رسد که : «خَله خَله خِش بیَمونی، شِمِه قَدِم، مِه چَشِ سَر».

بفرمایید پیاله ای آش شمالی و بشقابی برنج و ماهی دریا

این خاک بی ریا و عاشق هر مسافری را عزیز می دارد. اول با سلام و لبخند و بعد با دریا و جنگل و روشنایی و دشت و کوهش.

استانی که به محض ورود، به شنیدن لَلِوا و کمانچه و سُرنا دعوت تان می کند تا خستگی سفر از تن تان بیرون شود. به پیاله ای آش شمالی و بشقابی برنج و ماهی دریا.

آنوقت برای کنارِ چای بهارنارنج تان، چند کلوچه محلی داغ می آورد که باهم گپ بزنید.  که شما از دیارتان بگویید و او هم...

برایتان بگوید که کرانه جنوبی خزر میهمانان بافرهنگش را بسیار دوست می دارد و اکرام می کند و از صمیم قلب برایشان می خواهد که « الهی خارخار بِئینی و بُورین ».

رسم میهمان نوازی را به جای می آورد و می گوید به دیار نیما یوشیج و امیر پازواری و احمد کشوری و شیخ فضل الله نوری خوش آمدید.

خوش آمدید به رامسر و تنکابن و چالوس و ساری و نوشهر و قائم شهر و محمودآباد... به جلگه ها و بیشه زارهای سرزمین من.

« شِمِه فِدا. اَمِه دیار رِ شه دیارِ واری بَدونین». من به شما هوای معتدل و مرطوب می دهم و تماشای کوهستان و برف و سبزه زار. قله دماوندی که می شود ساعت ها به اُبُهت و جاودانگی اش زل زد و در آفاق و انفسش سیر کرد.

من عروسک و مربای تمشک و سبد حصیری سوغات می دهم و اکسیژن خالصی که حالتان را زیرورو کند. شما را می برم به روستاهای بکر با محیط شورانگیز و لبنیات سنتی و صدای پرندگان مهاجر.

... در عوض؛ مثل « مِن که شِمه دور گِردِمبه » ، مسافران باوفایی باشید که درختان را درمی یابند. شاخ و برگ جنگل ها را. ساحل را. بر شعله های آتش دورهمی شان آب می ریزند و زباله هایشان را در بهشت جا نمی گذارند.

همان گردشگران نازنینی که هوس نمی کنند  در دلِ زمین های سبزِمن، تخم ویلا بکارند و به خودشان اجازه بدهند شمال را از این اندازه ای که هست، کوچکتر و سنگی تر و سیمانی تر کنند.

 

فرهنگ سفر با تورهای گردشگری ضعیف است

مازندران که در بخش طبیعت‌گردی ، قطب گردشگری کشور به شمار می‌رود، همه ساله در ایام نوروز پذیرای حدود 12 میلیون گردشگر است.

راه های مواصلاتی ، مکان های اقامتی و امکانات رفاهی مازندران پاسخگوی این تعداد سفر نیست ولی گریزی جز مدیریت نمی ماند.

درمان صنعت بیمار گردشگری، تنها چاره کار نیست، نیاز به برنامه ریزی هوشمندانه برای درآمدزایی از این حضور میلیونی داریم.

در این ارتباط مدیرکل میراث گردشگری مازندران ، فرهنگ سفر در قالب تورهای گردشگری را در کشور ضعیف و کمرنگ توصیف می کند و می گوید: سفر با تور موجب می‌شود تا هزینه‌ها و ترافیک کاهش یابد و استفاده مطلوبی از زمان شود.

دلاور بزرگ نیا در گفتگو با خبرنگار ما می افزاید : در برگزاری و تعریف مسیرهای گردشگری باید ذائقه مخاطب را شناخت و جغرافیای فرهنگی نیز باید در تورها مورد توجه قرار گرفته تا تبادل مؤثری در سفرها شکل گیرد.

وی ظرفیت اقامتگاه های مازندران را 770 هزار نفر شب اقامت عنوان می کند و یادآور می شود: میزان تخت اقامتگاه های مازندران نسبت به مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است.

دبیر ستاد اجرائی خدمات سفر مازندران با اشاره به اینکه 15 نمایشگاه صنایع دستی در استان برپا خواهد شد ، تصریح می کند : 12 موزه استان مازندران در ایام تعطیلات آماده میزبانی از مسافرین می باشد.

 

411 مدرسه میزبان مسافران

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش مازندران از میزبانی 411 مدرسه با 3460 کلاس درس در نوروز امسال خبر می دهد.

عسگری نیکزاد با اشاره به اینکه 20 درصد پذیرش این مدارس بصورت اینترنتی انجام می شود، می افزاید: 42 پایگاه پذیرش شبانه روزی آموزش وپرورش مازندران نیز آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی ست. 

 

آژیر آمبولانس های تهران در مازندران

جانشین کمیته خدمات بهداشتی و سلامت ستاد اجرایی سفر به مازندران می گوید: ازآمبولانس های اورژانس تهران برای خدمات دهی به مسافران نوروزی در مازندران استفاده می شود .

علیرضا مردانشاهی می افزاید : با توجه به تجربه مسافرت و حضورکم مردم تهران در ایام نوروز در این شهر و همچنین کاهش انجام عملیات توسط اورژانس ، قرار است بمنظور پشتیبانی خدمات دهی اورژانس مازندران بخشی از امکانات و تجهیزات آمبولانسی به این استان تخصیص یابد .

 

سفرزمستانی 830 هزارپرنده مهاجر

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران از افزایش 30 درصدی سفرپرندگان مهاجرزمستان گذران به تالاب ها ، سواحل و آب بندان های این استان در سال جاری خبر داد.

ربیعی می افزاید : درسالجاری 90 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت 830 هزاربال به آبگیرها، تالابها و سواحل خزر مهاجرت کردند.

 

زباله هایتان را در بهشت جا نگذارید

متأسفانه رهاورد این سفرها به مازندران تنها زباله و ترافیک می باشد و پس از حضور میلیونی گردشگران و ایجاد ترافیک های چند ده کیلومتری باید شاهد هزاران تن پسماند برجای مانده در سواحل، جنگلها، رودخانه ها و تفرجگاه ها باشیم.

از مسافران شمال انتظار می رود که طبیعت مازندران را گرامی بدارند تا فرداها هم بتوانند به این سرزمین اسرارآمیز سفر کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.