قدس آنلاین/ مریم غلام پور: می‌خواهیم روزبازارها و بازارهای روز استان گیلان را به شما معرفی کنیم تا اگر احیاناً گذرتان به این مناطق افتاد از این بازارها دیدن کنید که «هم فال است و هم تماشا».

 رونق زندگی در بازارهای محلی گیلان

برخی از این روز بازارها قدمت طولانی دارند.بازارهای هفتگی در گیلان از دیرباز تا امروز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. این بازارها، محلی برای تبادل کالا، فروش محصولات روستایی و صنایع دستی و خرید کالاهای شهر برای رفع نیاز است. دیدن این بازارها هنوز هم خالی از لطف نیستند. نكته‌ قابل توجه دیگر این است كه بازارهای هفتگی محلی می‌توانند انگیزه‌ای برای جذب گردشگران به شمار روند.
شمار زیادی از مردم استان سرسبز گیلان و بخصوص جوانان برای گذران زندگی و کسب درآمد در بازارهای هفتگی مشغول به کار هستند. آنان محصولات بومی خود را برای فروش به بازار می آورند و گاهی نیز از میادین میوه و تره بار اقلام مورد نظر خود را خریداری می‌کنند و در این بازارها به فروش می رسانند به عبارتی فروشندگی در بازارهای هفتگی شغل دوم بسیاری از گیلانیان است.
برخی از فروشندگان زن با لباس‌های محلی برای فروش در بازار حاضر می‌شوند و این موضوع منظره زیبایی از سنت‌های استان را ایجاد می‌کند.
از دیگر امتیازهای مهم بازارهای هفتگی متعادل نگه داشتن بهای اجناس، کالاها و جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت هاست؛ البته این امتیاز در همه بازارها لحاظ نشده و نمی شود. این بازارها، محلی برای دید و بازدید دوستان و آشنایان نیز هست، زیرا بیشتر مردم برای خرید به بازارهای هفتگی می‌روند.
شور و نشاطی که در بازارهای محلی گیلان به چشم می خورد، خود حدیث زندگی است. صبح زود فروشندگان به محل بازار می آیند و بساطشان را پهن می کنند. هر که زودتر بیاید جای بهتری خواهد داشت. در اکثر نقاطی که بازارهای هفتگی در آن برپاست، مردم، هفتگی خرید می‌کنند، زیرا قیمت محصولاتی که در آن بازارها عرضه می‌شود به نسبت مغازه ها پایین تر است. این بازارها قدمتی هزار ساله دارند.
محصولات محلی از قبیل پرتقال، به، ازگیل، خرمالو، گلابی های محلی(خوج)، نارنگی و مواد غذایی مانند ماهی تازه، ماهی شور، پنیر، ماست، دوغ، ترشیجات و پوشاک به همراه وسایل خانگی و ابزار کشاورزی، وسایل زینتی و هزار و یک محصول دیگر در بازارهای هفتگی گیلان یافت می شود. در برخی از بازارها، فروش دام از قبیل گاو، گوسفند و اسب نیز متداول است، به طوری که بازار فروش دام همیشه از بخش های شلوغ و پرطرفدار و پردرآمد بازار بوده است. با وجود افزایش راه‌ها و گسترش شبکه‌های ارتباطی این بازارها هنوز در عرصه اقتصادی و اجتماعی جاذبه‌های سنتی خود را حفظ کرده اند به طوری که می‌توان آن‌ها را از جمله جاذبه‌های توریستی برای استان گیلان برشمرد.
هم اکنون این بازارها در روزهای هفته از شنبه بازار تا جمعه بازار به شمار شهرها و بخش‌ها و حتی دهستان‌ها و مناطق مختلف برگزار می‌شود که در این بازارها انواع محصولات تولیدکنندگان بومی، عرضه می‌گردد که رونق این تولیدات بر جذابیت این بازارها می‌افزاید؛ آنچه این بازارها را از بازارهای استان‌های دیگر ایران متمایز می‌کند نوع کالاها و تولیداتی است که توسط خود روستاییان تولید و با قیمت مناسب در معرض فروش گذاشته می‌شوند.
با احترام از همه گردشگران با ذوق ایرانی دعوت می‌کنیم تا در گذر از استان سرسبز گیلان حتماً سری هم به این بازار‌های محلی بزنند و از موهبت و جاذبه‌های خاص این بازار‌ها نهایت لذت را ببرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.