«استرگیوس کاتی خوریتیس» استاد دانشگاه و سیاستمدار یونانی گفت: ایران به علت دارا بودن تاریخ و تمدنی غنی همیشه خواستار ثبات، صلح و آرامش در جهان و بویژه در منطقه خاورمیانه بوده است و امروز نیز نقشی مهم و کلیدی در این راستا ایفا می کند.

ایران نقش مهم در آرامش خاورمیانه و جهان دارد/ تنش آفرینان در منطقه سیاست غلطی پیشه کرده اند

به گزارش قدس آنلاین، وی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آتن افزود: ایران کشوری قدرتمند در منطقه و جهان است و با رسیدن به توافق با گروه 5+1 از موقعیت قویتری نیز برخوردار شده و از این رو بعضی از کشورهای منطقه با بهانه تراشی و حرکت های ایذایی درصدد بر هم زدن بیش از پیش آرامش و ایجاد تنش در منطقه هستند، ولی باز هم سیاستی اشتباه را پیشه کرده اند، زیرا ایران قدرتمند همیشه نشان داده است که خواستار رفاه تمام ملت هاست و در راه ایجاد صلح، آرامش و همزیستی مسالمت آمیز تمام ملت ها گام برداشته و برمی دارد.
کاتی خوریتیس گفت، مصاحبه چندی پیش مجید مطلبی شبستری سفیر ایران با روزنامه یونانی «سینداکتن» درباره سوریه 'بخوبی نشان داد که تهران از همان ابتدا خواستار حل مساله و بحران سوریه از طریق گفت و گو و دیپلماسی بوده است'.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اصرار بر این داشته که سرنوشت هر کشوری را ملت آن کشور تعیین می کند و بارها اعلام کرد که سوریه نیز از این قاعده مستثنا نیست و همچنان بر مواضع اصولی خود تاکید دارد که این بیانگر سیاست خارجه اصولی و عادلانه ایران در حل و فصل اختلافات درسطح بین المللی و منطقه است .
استاد یونانی افزود: به عنوان استاد جامعه شناسی و علوم سیاسی می گویم، متاسفانه تعدادی از کشورهای اروپایی با همکاری تعدادی از کشورهای منطقه و از جمله ترکیه با حمایت از گروه های تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی، باعث ایجاد تنش و درگیری در سوریه، عراق، افغانستان و لیبی شده اند که هم اکنون دود این آتش افروزی به چشمان خود آتش افروزان رفته و با دامن زدن به سیل سفر پناهجویان به کشورهای اروپایی، آنان را با مشکلات جدی روبرو کرده است.
وی اضافه کرد: تعدادی از کشورهای منطقه نیز با همراهی با قدرت های بزرگ فرامنطقه ای و در پیش گرفتن سیاست های غلطی، منطقه را ناامن و جهان را در مخاطره انداخته و میلیون ها انسان بیگناه را، که مجبورند برای نجات جان خود و فرزاندانشان از دست گروه های تروریستی خانه و کاشانه خود را ترک و به سوی کشورهای دیگر به سفر ناخواسته دست زنند، آواره کرده اند.
کاتی خوریتیس که هشت سال استاندار «پلی پونسیو» یونان است، در ادامه این گفت و گو درباره روابط ایران و یونان گفت: دو کشور ایران و یونان دارای رابطه دیرینه و دوستانه بوده اند و ایرانیان همیشه درصدد توسعه همکاریهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی با آتن بوده اند و یونان با شرایط پس از توافق با گروه 5+1، نباید این فرصت طلایی را از دست بدهد و در توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی خود با جمهوری اسلامی ایران از دیگر کشورهای اروپایی عقب بماند.
استاد دانشگاه و سیاستمدار یونانی افزود: همانطور که سفیر جمهوری اسلامی ایران د رمصاحبه خود با روزنامه سیندکتن گفت، تهران همیشه خواستار توسعه روابط همه جانبه با یونان بوده است. من بر این باورم که یونان نیز خواستار توسعه همه جانبه روابط خود با کشور قدرتمند ایران است و سفر چندی پیش «الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان به همراه هیاتی بلندپایه سیاسی، تاجران و صاحب صنایع یونانی به تهران این خواست را عملاً نشان داد و امیدوارم که بخش های خصوصی دو کشور از فرصت طلایی به وجود آمده در راستای توسعه همکاریهای خود بهره ببرند.
وی گفت: ایران دارای بزرگترین منابع انرژی گاز و نفت در جهان، منابع طبیعی فراوان دیگر، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، صنعتی پیشرفته و دارای موقعیت بسیار استراتژیک در منطقه و یونان نیز دارای منابع طبیعی، تولیدات کشاورزی، شیلات، صنعت کشتی سازی ، جاذبه های گردشگری و صنعت داروسازی است و دو کشور می توانند در همکاری های خود را در این زمینه ها توسعه دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.