قدس آنلاین/ پروین محمدی: مرگ اجتماعی بیمار سوختگی پس از درمان و ترخیص از بیمارستان به خاطر تغییر شکل صورت و اندام‌ها و... همه و همه در اثر بی‌مبالاتی افراد در خانه و محل کار و یا هنجارشکنی در مراسم چهارشنبه سوری (چهارشنبه آخر سال) توسط عده‌ای از افراد ناآگاه که هنجارشکنی را جایگزین شادی کرده‌اند، اتفاق می‌افتد.

چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم

 * سالانه پنج هزار مورد مراجعه به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(علیه السلام)
* هزار مورد بستری به علت شدت سوختگی و وخامت حال بیمار در بخش سوختگی
* مرگ و میر درصدی از بیماران بستری در اثر وسعت سوختگی
* جان دادن کودک دو سه ساله یا حتی دو ماهه به علت سوختگی (افتادن در دیگ شله)
* صرف میلیاردها ریال برای درمان فقط یک بیمار سوخته و تحمیل هزینه‌های فراوان به دولت
* قطع دو دست از مچ به خاطر انفجار ترقه و معلولیت تا آخر عمر
* تخلیه چشم به علت انفجار موادمحترقه و فشفشه
* اعمال جراحی مکرر و متعدد برای درمان سوختگی‌های شدید در اثر بازی با ترقه
* مرگ اجتماعی بیمار سوختگی پس از درمان و ترخیص از بیمارستان به خاطر تغییر شکل صورت و اندام‌ها و... همه و همه در اثر بی‌مبالاتی افراد در خانه و محل کار و یا هنجارشکنی در مراسم چهارشنبه سوری (چهارشنبه آخر سال) توسط عده‌ای از افراد ناآگاه که هنجارشکنی را جایگزین شادی کرده‌اند، اتفاق می‌افتد.
این‌ها رئوس مطالبی بود که دکتر معتمد شریعتی، رئیس دپارتمان سوختگی بیمارستان امام رضا(علیه السلام) در نشست خبری به مناسبت نزدیک شدن چهارشنبه سوری عنوان کرد و افزود: با اینکه نسبت به سال گذشته با فعالیت‌های پژوهشی و درمانی توسط تیم سوختگی این بیمارستان توانستیم آمار مرگ و میر بیماران سوختگی را کاهش دهیم، اما باز هم مرگ یک انسان در اثر سوختگی بسیار دردناک است، بخصوص وقتی علت آن بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی باشد.
وی با توضیح درخصوص فعالیت تیم سوختگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه حدود سه سال است که با تشکیل تیم سوختگی متشکل از متخصصان بیهوشی، جراحی پلاستیک، داخلی، اطفال، عفونی، روان‌شناسی و روان‌پزشکی و فوق تخصص ICU و انجام کارهای پژوهشی به موازات درمان بیماران نه تنها توانستیم خدمات بهتر و مؤثرتری برای بیماران انجام دهیم، بلکه به عنوان یک مرکز آموزشی، مسؤولیت تربیت فلوشیپ‌های فوق تخصصی و رزیدنت‌های این رشته را نیز به عهده داشته و هر سال سه نفر فلوشیپ از این بخش معرفی شده‌اند.
در ادامه دکتر علیرضا صداقت، فوق تخصص ICU با اشاره به اینکه دپارتمان سوختگی بیمارستان امام رضا(علیه السلام) هر سال اسفندماه در کنگره کشوری همایش‌های رازی دانشگاه ایران رتبه‌های خوبی کسب کرده، اظهار داشت: امسال این مرکز توانست به عنوان سومین مرکز سوختگی از نظر پذیرش بیمار، دومین مرکز به لحاظ تعداد مقالات و رتبه اول از نظر پوسترهای پذیرفته شده معرفی شود، زیرا به موازات تمام مشکلات و نیازها و کمبودهای بیماران سوختگی، توانستیم در سه سال گذشته با پژوهش و کارهای تحقیقاتی و یک کار گروهی خاص در مشهد در بحث ویزیت بیماران به طور تیمی (متخصص بیهوشی، آی سی یو، جراحی پلاستیک، داخلی، اطفال، روان شناسی و...) بیماران را ویزیت کرده و آمار مرگ و میر و عوارض سوختگی را به طور کاملاً مشهود و محسوس کاهش دهیم، به طوری که نسبت به سال گذشته این آمار (مرگ و میر) از 25 درصد به 17 درصد رسیده است و افزون بر آن، بخش سوختگی این بیمارستان یکی از استانداردترین بخش‌های سوختگی در کشور در مقایسه با آمارهای کشورهای پیشرفته به شمار می‌آید.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که هزینه هر بیمار سوختگی چه میزان است، گفت: اصولاً هزینه‌های درمانی سوختگی براساس آمار و ارقام جهانی به ازای هر یک درصد سوختگی از سطح بدن هزار دلار محاسبه می‌شود که اگر 50 درصد بدن سوخته باشد (پشت و جلو تنه و دست‌ها) 50 هزار دلار یا چیزی حدود 200 میلیون تومان هزینه صرف می‌شود و اگر بیمار بخواهد به جایگاه قبلی خود برگردد، بیش از 300 تا 400 میلیون تومان برای دولت هزینه خواهد داشت. (از شروع سوختگی تا درمان و از کارافتادگی و...) افزون بر آن، مسأله روحی روانی خانواده نیز مطرح است که در خارج به آن رسیدگی می‌شود، ولی در کشور ما حتی بیمه‌ها و وزارت بهداشت شاید هنوز آن را تحت عنوان یک واجب و ضرورتی برای بیمار سوختگی نمی‌دانند، زیرا هزینه‌های درمان بخش کوچکی از مشکلات فرد سوخته است، در حالی که بعد از درمان، مشکلات بیشتری او را احاطه خواهد کرد.
دکتر صداقت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت، بیماران سوختگی را زیر پوشش قرار داده است، اظهار داشت: با اینکه براساس این طرح بیمه‌ها تقریباً تمام مراحل حاد و مشکلات مزمن سوختگی را به عهده می‌گیرند، ولی هزینه هنگفتی است که به دولت تحمیل می‌شود و در واقع سرانه بیماران دیگر باید برای بیماران سوختگی هزینه شود و سرمایه هنگفتی به هدر برود و... .
رئیس ICU بیمارستان امام رضا(علیه السلام) با اشاره به 60 تا 70 درصد تخت فعال در بخش سوختگی تصریح کرد: با اینکه فعلاً با تخت‌های موجود برای بستری بیماران سوختگی در این بخش مشکلی نداریم، ولی باید در این زمینه به سمتی برویم که مثل سایر کشورهای پیشرفته تمام تخت‌های سوختگی ICU باشند، زیرا امروزه در دنیا تخت‌های بستری در بخش سوختگی مجهز و ICU هستند.

  اول پیشگیری بعد درمان
صداقت نقش پیشگیری را بسیار با اهمیت دانسته و تصریح کرد: پزشکان درمانگرها هستند و خدمات درمانی را انجام می‌دهند، اما سوختگی باید یک معضل شناخته شود و ارگان‌های پیشگیری کننده باید در این زمینه نقش مؤثرتری داشته باشند. به عنوان مثال ارگان‌هایی مثل وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید در جهت پیشگیری سطح دانش و آگاهی جامعه را بالا ببرند و با بردن آموزش به در خانه مردم، آن‌ها را با فاجعه‌ای به نام سوختگی آشنا کنند.

  جلو هنجارشکنی‌ها باید گرفته شود
دکتر معتمد شریعتی به اتفاقات چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: اتفاقات ناگوار هیچ ربطی به شادی ندارد و فقط هنجارشکنی است و باید با آن برخورد جدی شود.
وی تصریح کرد: نیروی انتظامی و قوه قضاییه نباید اجازه بدهند که به خاطر افراد هنجارشکن، یک عده آسیب ببینند و هزینه‌های فراوان صرف درمان سوختگی شود.
البته بسیاری از این اتفاقات فقط سوختگی نیست و به بیمارستان فوق تخصص چشم خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) ارجاع می‌شوند که سوختگی‌های شدید قرنیه گاه باعث تخلیه چشم می‌شود.
معتمد شریعتی از تشکیل ستاد بحران در بیمارستان امام رضا(علیه السلام) در آستانه چهارشنبه سوری خبر داد و افزود: برای اتفاقات احتمالی، اعلام آماده باش در بخش سوختگی شده و مرخصی کارکنان و پرسنل لغو شد و دو نفر رزیدنت طب اورژانس نیز بطور شبانه روزی در این بخش مستقر شده‌اند تا در صورت بروز سوختگی ناشی از ترقه و موادمحترقه یا آتش، آمادگی کامل وجود داشته باشد.
دکتر صداقت، فوق تخصص ICU هم با اشاره به ناآگاهی جامعه درخصوص سوختگی و عوارض آن اظهار داشت: بخش سوختگی و بیماران سوختگی در حوزه سلامت و مجمع خیران سلامت مظلوم واقع شده‌اند و با اینکه خیران در حوزه سلامت اقدام‌های بسیار مؤثری انجام می‌دهند،
در این زمینه به دلیل ناآشنایی با مشکلات بیماران سوختگی، کاری انجام نداده‌اند. متأسفانه حتی همراهیان بیمار نیز نمی‌دانند که سوختگی آدم را می‌کشد و می‌پرسند، آیا رد آن می‌ماند (اثر سوختگی بر روی پوست) در حالی که وضع بیمار آن قدر وخیم است که شاید زنده نماند. از این رو آگاهی خانواده‌ها و افراد جامعه، بخصوص جوانان و نوجوانان باید افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.