دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی قانون اخذ عوارض پنج درصدی از قیمت کل بلیت هواپیما بابت سهم شهرداری را در واقع پرداخت پول زور عنوان کرد و گفت: این قانون ابتدای انقلاب در راستای رفع وضعیت نامناسب اقتصادی شهرداری‌ها مصوب شد در حالی که امروز شهرداری‌‌ها منابع درآمدی متعددی دارند.

مناقشه ایرلاین‌‌ها و شهرداری‌ها بابت سهم شهرداری از بلیت هواپیما 

به گزارش قدس  آنلاین  به نقل از فارس، ‌مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه لازم است میزان عوارض اعمالی بر نرخ بلیت هواپیما کاهش یابد، اظهار داشت:‌ پس از افزایش ناوگان هوایی، نیازمند رفع مقررات دست‌وپاگیر صنعت هستیم.

وی ادامه داد: مقرراتی نظیر عوارض شهرداری،هلا‌ل‌احمر و مالیات بر ارزش افزوده برای ورود هواپیما و اخذ عوارض گمرکی برای ورود قطعه و موتور هواپیما، همه از مواردی است که هزینه‌های صنعت را به شدت افزایش می‌دهد.

اسعدی سامانی با بیان اینکه اخذ این عوارض‌ها از بلیت هواپیما چالش‌برانگیز شده است، گفت: مثلاً اخذ عوارض شهرداری در بلیت هواپیما ‌به بروز اختلاف بین شرکت‌های هواپیمایی و شهرداری‌ها منجر شده است. ‌شهرداری‌ها به راحتی ‌از حساب شرکت‌های هواپیمایی برداشت انجام می‌دهند که لازم است در این مورد مجلس ورود کند و برای حذف مقررات دست‌وپاگیر وارد عرصه شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره برداشت شهرداری‌ها از حساب شرکت‌های هواپیمایی بابت عوارض شهرداری، گفت: شهرداری مدعی است طبق قانون باید رقمی بابت عوارض از محل بلیت به حساب آنها واریز شود؛ شرکت‌های هواپیمایی در این باره اعتراضاتی دارند‌ اما این اعتراض معمولاً مورد قبول واقع نمی‌شود و به کمیسیون ماده 77 می‌رود، آنجا رأی صادر می‌شود و براساس قانون، شهرداری‌ها می‌توانند از حساب ایرلاین‌ها، خود برداشت کنند.

وی افزود: ‌شهرداری‌ها هیچ خدمتی به شرکت‌های هواپیمایی نمی‌کنند و دریافت این عوارض در واقع پول زور از ایرلاین‌ها است که متأسفانه در برخی مواقع به بروز چالش بین دو طرف می‌انجامد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در تشریح جزئیات این عوارض شهرداری روی بلیت هواپیما، بیان کرد: بند الف ماده 47 قانون مالیات برارزش افزوده شهرداری را از محل فروش بلیت مجاز به دریافت پنج درصد عوارض می‌داند.

اسعدی سامانی ادامه داد: بند ب ماده 46 شهرداری قانون مالیات برارزش افزوده محل فعالیت شرکت را مستحق دریافت عوارض پنج درصد می‌شناسد‌.

وی بیان کرد: این در حالی است که مسافران هواپیما در هر فرودگاه الزاماً بلیت خود را از همان شهر خریداری نکرده‌اند و یا تعدادی از مسافران هر پرواز بلیط INF و CHD (نوزادان و کودکان) و یا رایگان دریافت کرده‌اند‌ اما شهرداری شهرهای دارای فرودگاه، با اخذ آمار مسافران خروجی شرکت‌های هواپیمایی با تهیه صورتحساب و با احتساب همه مسافران به عنوان بزرگسال، نسبت به مطالبه عوارض اقدام می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: مشکل دیگری که داریم این است که ماده 47 قانون مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت عوارض هر ماه را حداکثر 15 روز بعد مقرر کرده در حالی که بسیاری از آژانس‌های فروش بلیت شرکت، بعد از گذشت حداقل دو ماه نسبت به ارسال صورت‌حساب و واریز وجوه بلیت صادر شده اقدام می‌کنند.

اسعدی سامانی اظهار داشت: این در حالی است که شهرداری‌ها بلافاصله پس از گذشت 15 روز نسبت به طرح موضوع در کمیسیون ماده 77 شهرداری و اخذ رای و برداشت از حساب شرکت‌های هواپیمایی اقدام می‌کنند ضمن اینکه 2 درصد جریمه تاخیر را نیز مطالبه ‌می‌کنند.

وی گفت: فاصله بین تاریخ فروش بلیت‌، تاریخ ارائه خدمات و تاریخ دریافت وجه در شرکت‌های هواپیمایی به دلیل گستردگی شبکه فروش در سراسر کشور و فروش از طریق دفاتر خدمات مسافرتی، اجتناب ناپذیر است و عملا اجرای ماده 47 را غیرممکن می‌سازد‌.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: ابطال بلیت، ابطال پرواز، عدم پرداخت بهای بلیت، حوادث غیرقابل پیش‌بینی و CHD و INF  بودن بلیت و وجود تعدادی مسافر دارای بلیت رایگان در هر پرواز عملا وصول وجه و محاسبه و واریز عوارض متعلقه را دچار مشکل می‌کند و همواره مستلزم عملیات گسترده مالی و حسابداری و تحمیل هزینه و پرداخت جریمه است که بر دوش شرکت‌های هواپیمایی که عمدتاً خصوصی و غیر دولتی هستند گذاشته شده است.

اسعدی سامانی اضافه کرد: در تبصره 2 مصوبه 4/ 12/ 58 شورای انقلاب که 5 درصد بهای پرداختی بابت بلیت هواپیما را به عنوان عوارض شهرداری در نظر گرفته است به میزان 10 درصد عوارض وصول شده را به‌عنوان کارمزد برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته بود که در قانون ارزش افزوده لحاظ شده است‌.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: با توجه به موارد مذکور و به لحاظ اینکه شهرداری‌ها هیچ‌گونه خدماتی در روند فعالیت شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها ارائه نمی‌دهند و هدف قانونگذار‌ در ابتدای پیروزی انقلاب‌ کمک به شهرداری‌های کشور به لحاظ وضعیت نامناسب شهرداری‌ها در آن مقطع بوده است و با توجه به اینکه در حال حاضر شهرداری‌ها منابع درآمدی متعددی را در اختیار دارند‌، باید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است این پنج درصد عوارض شهرداری از بهای بلیت هواپیما حذف شود، افزود: پیشنهاد ما این است که ‌حداقل ‌در صورت عدم موافقت با حذف عوارض 5 درصد، این رقم به مبلغ‌ ثابت 30000 ریال تغییر یابد‌ ضمن اینکه 10 درصد مبلغ عوارض وصولی به‌عنوان کارمزد برای شرکت‌های هواپیمایی منظور شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: همچنین درخواست داریم مدت بازپرداخت عوارض دریافتی مندرج در ماده 47 به حداقل 3 ماه تغییر یابد، شمول یا عدم شمول عوارض مذکور در مناطق آزاد تجاری صنعتی تصریح‌ شود و افتراق موجود در ماده 47 و ماده 46 در خصوص پرداخت عوارض به شهرداری محل فروش بلیت و یا شهرداری محل فعالیت برطرف ‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.