موزه‌های سیستان و بلوچستان فرصتی برای گردشگران فراهم آورده تا به ۵ هزار سال پیش سفر کنند و نخستین دست ساخته ها و اختراعات بشر، از جمله نخستین چشم مصنوعی جهان را از نزدیک ببینند.

  شاهکار هزاران ساله/ شکوه ۵۵۰۰ ساله را اینجا ببینید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، بهار در سیستان و بلوچستان زادگاه خورشید با تمدن کهن و آداب و رسوم دیدنی اش برای دوستداران طبیعت و گردشگران جلوه ای دیگر از خلقت آفرینش را به نمایش می گذارد.

سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع از پیکره ایران اسلامی، متمدن به فرهنگ است که سیر و سیاحت در طبیعت و تاریخ و سرگذشت اجتماعی اقوام و آثار تاریخی، فرهنگی، اساطیر و مشاهیر آن از نزدیک، ایرانی را به شناخت بیشتر از خود و غیر ایرانی را به شناخت از اندیشه و فکر فرزندان این مرز و بوم در گذر زمان می رساند.

تنوع تاریخی در پهناورترین استان کشور به گونه ای که شاید بازدید از تمام آنان را به سبب وسعت زیاد استان و پراکنده بودن آثار فراهم نکند اما می توان با مراجعه به موزه ها، تماشاگه این تاریخ ۵ هزار و ۵۰۰ ساله بود.

موزه های سیستان و بلوچستان با نمایش گذاشتن آثار مکشوفه و محوطه های باستانی شهر سوخته، اسپیدژ بزمان، شهداد کرمان و جیرفت شما را به اعماق تاریخ برده و با تمدن شهری در بیش از ۵ هزار سال گذشته آشنا می کند.

موزه زاهدان

موزه زاهدان واقع در خیابان امداد داراي هزار مترمربع زيربناست که در ۵ طبقه بنا شده است و آثار متعددی درباره ويژگي هاي باستان شناسي، مردم شناسي، بوم شناسي محوطه هاي باستاني و نيز آثار مکشوفه از شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپيد بزمان، شهداد کرمان، جيرفت و خراسان جنوبي را به نمایش گذاشته است.

بازدید از این موزه به آشنایی شما با مشاهير، فرهنگ و آداب و رسوم، پوشاک، خوراک و صنايع دستي کمک می کند و آثاري همچون نسخ خطي و تمبر، سکه هاي تاريخي از دوران اشکاني تا پهلوي تا  نمادي از يعقوب ليث صفاري اولين فرماندار ايران بعد از ورود اسلام را به نمایش گذاشته است.

از اشياي شاخص منطقه و به نمایش درآمده در این موزه همچنین می توان  به سفال پلي کروم، جام انيميشن، ظروف مکعبي، سبد حصيري دوقلو، شانه معرق، بافتني دورنگ، جمجمه جراحي شده و اولين چشم مصنوعي اشاره کرد.

در این موزه همچنین نمونه هايي از تاکسيدرمي پرندگان و حيوانات در کنار آکواريوم بزرگي از آبزيان آب شور استان و همچنين در رمپ موزه تابلوهايي از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي، مردم شناسي به نمايش در آمده است.

 در موزه جنوب شرق کشور همچنین تمدن سيستان و آثار مشکوفه در شهر سوخته از جمله خط کش با دقت ميليمتري، تخته بازي، سبد حصيري دوقلو، شانه معرق به عنوان اولين معرق جهان و پارچه هاي بافته شده از الياف حيواني و گياهي در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آثار تمدن بلوچستان با قدمت ۵۰۰ ساله شامل تپه بمپور، جلگه چاه هاشم و اسپيد بزمان و همچنین تمدن جيرفت و شهداد با قدمتي مربوط به آغاز دوره شهرنشيني با دست ساخته هايي از جنس سفالي و سنگ صابوني از جمله اثار دیگر به نمایش درآمده است.

موزه پست و ارتباطات

موزه پست واقع در خیابان طالقانی شهر زاهدان از جمله ساختمان های اداری است که در اوایل سلسله پهلوی برای انجام مراسلات پستی و در سال ۱۳۱۱ خورشیدی توسط دولت بنا شده است و نام اداره ایالتی پست و تلگراف بلوچستان و سیستان بوده است.

این ساختمان در یک طبقه با زیربنای ۵۴۹ متر مربع احداث گردیده و از محدود ساختمان هایی در منطقه می باشد که در ساخت آن از خشت و تزئین آن از آجر استفاده شده است.

موزه پست و تلگراف شامل بخش های تجهیزات پست شامل ترازو، تمبز زن، رادیو لامپی و تلفن سلطنتی رومیزی است.

 مرد تلگراف چی و ماکت کبوتر خانه پست میرجاوه و  بخش تمبرشامل تمبرهای مربوط به حکومت قاجاریه و پهلوی و تمبر های انتشار یافته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از جمله آثاری است که دیدن از آن خالی از لطف نیست.

موزه مردم شناسی زابل

ساختمان موزه مردم شناسی سیستان در آغاز قرن ۱۹ میلادی توسط انگلستان به عنوان کنسولگری برای اهداف استعماری در منطقه احداث شد و در سال ۱۳۶۸ این ساختمان به عنوان گنجینه موقت و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان زابل عنوان یافت.

از سال ۶۸ به بعد اقدامات برای مرمت و بازسازی این بنا آغاز شد به طوری که ۱۸ سال طول کشید و در نهایت در  سال ۸۵، موزه مردم‌شناسی سیستان فعالیت خود را آغاز کرد.

این بنا در قطعه زمینی به مساحت ۳ هزار و ۹۵۲ متر مربع و زیر بنای هزار و ۱۲۵ متر مربع واقع شده و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند با بازدید از موزه مردم شناسی سیستان به ۵ هزار سال پیش سفر کنند و با فرهنگ و تمدن غنی گذشته مردم سیستان به ویژه مردمان شهر سوخته آشنا شوند.

موزه شهر سوخته

موزه شهر سوخته در راستای معرفی محوطه باستانی شهر سوخته با مساحت ۴۷۰ متر مربع در محل مجتمع فرهنگی این سایت بنا شده است.

این موزه دارای دو بخش عمده معرفی گورستان و معماری است که در بخش گورستان با الهام از خاکسترهای موجود در لایه های شهر سوخته با استفاده از رنگ آمیزی تیره و نور پردازی خاص دنیای بعد از مرگ را تداعی می کند.

در بخش معماری نیز که دارای ماکت های کارتوگرافی از کل محوطه و پستی و بلندی اطراف آن است و سعی شده تا نمایی در مقیاس کوچکتر و ملموس از کل سایت در اختیار علاقمندان قرار دهد.

موزه محلی سراوان

ساختمان قدیم فرمانداری این شهرستان بین سالهای ۱۳۱۶ تا ۱۳۱۸ توسط هنرمند معمارحسین طالبی بنا گردید و دارای مساحتی حدود ۴ هزار متر مربع با ۵۵۹ متر زیر بنا است.

این بنا در مرکز بافت قدیم شهرستان سراوان واقع گردیده است و در دوره پهلوی اول به عنوان منزل مسکونی برای شخصی به نام کامران کافی و پس از تبدیل شدن بخش به شهرستان بعنوان فرمانداری مورد استفاده قرار گرفته است.

این موزه شامل دو بخش مجزای اداری و گالری های نمایش است که قسمت اداری آن از بخش های مدیریت، پژوهشی، سمعی و بصری و کتابخانه تشکیل شده است.

فضای داخلی موزه از گالری های گذری بر تاریخ بلوچستان شامل ماکت بنا، نقشه های قدیم سراوان و نمایش سنگ قبرهای دوره اسلامی و اشیا پیش از تاریخ بلوچستان به نمایش گذاشته شده است.

نگاهی بر سنگ نگاره ها، گالری آیین ها و مراسم، گالری صنایع دستی، زندگی روزمره و گالری حیات وحش با استفاده از صحنه سازی به روایت تصویر از جمله دیدنی های این موزه است.

محوطه موزه نیزکه با استفاده از وسایل سنتی زندگی عشایر بلوچ را در دید بازدیدکنندگان قرار داده است از جمله نماهایی است که به معرفی فرهنگ و رسوم مردمان بلوچ اشاره دارد.

موزه خاک

موزه خاک که در روستای کلپورگان سراوان قرار دارد کارگاه زنده تولید سفال است که علاوه بر فعالیت هنرمندان در راستای نمایش این هنر قدیمی و ۸۰۰ ساله همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

این ساختمان در قطعه زمینی به مساحت حدود ۳ هزار و ۸۰۰ متر مربع با زیربنای حدود ۲۶۰ متر مربع بنا شده است و دارای ۴ اتاق بزرگ به ابعاد متفاوت می باشد که در ساخت آن سعی شده است از معماری بومی پیروی شود.

 طاق های گنبدی در برخی از اتاق ها و آجر کاری در نمای ساختمان قوس های خاصی را ایجاد کرده است که نمونه این قوس ها را میتوان در مقابر شهرستان جالق سراوان مشاهده کرد.

بخش های عمده موزه زنده کلپورگان شامل قسمت اداری، تولید سفال، کوره و بخش نمایشی می باشد و روش ساخت این سفال طی هزاران سال تغییر نکرده و از نسلی به نسل دیگر به یادگار رسیده است.

موزه ایرانشهر

موزه محلی ایرانشهر در بخشی از فضای قلعه ناصری قراردارد و شامل بخش های باستان شناسی و مردم شناسی است و در این موزه محلی مجموعه آثار فرهنگی و اشیاء مکشوفه از کاوش های باستان شناسی شامل ظروف سفالی، زیور آلات، وسایل اندازه گیری و ابزار زندگی مردم منطقه در معرض نمایش گذاشته شده است.

موزه قرآن و عترت

موزه قرآن و عترت شهرستان ایرانشهر در سال ۱۳۷۰ توسط آقای پرویز فاضلی، مالک بنا به عنوان یادبودی از دوران تبعید حضرت آیت الله خامنه ای به سازمان میراث فرهنگی اهدا شده است.

 این ساختمان در سال ۱۳۵۶ به مدت یک سال میزبان معظم له بوده و هم اکنون به عنوان موزه قرآن و عترت یادآور حضور ایشان می باشد.

این بنا دارای ۴۳۱ متر وسعت است که با عمده مصالح بومی خشت و گل با معماری سنتی در خیابان ولایت ایرانشهر بنا شده است.

براساس خاطرات آقای فاضلی نحوه استفاده رهبر از اتاق ها به این شکل بوده است که اتاق اول کتابخانه و اتاق دوم محل اقامت حاج آقا راشد یزدی در مقطعی از آن دوره و اتاق سوم محل اقامت مقام معظم رهبری بوده است.

موزه قرآن و عترت شامل مجموعه اتاق هایی جهت بازگو کردن خاطرات دوران تبعید رهبر و نمایش نسخ خطی از قرآن کریم، تفاسیر، کتاب های دعا و اسناد و نامه های مربوط به انقلاب است.

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۹۰۰ مترمربع و با زیربنای ۸۶۰ مترمربع ساخته شده است.

ن موزه بخش های مختلفی نظیر صنایع دستی، مردم شناسی، آثار و اشیا باستانی شامل کاسه ها و ظروف سفالی دارد که عمده آنها از بلوچستان مرکزی است.

یکی از زیبایی های موزه محلی چابهار، فسیل ها و استخوان های به جای مانده از حیوانات ما قبل تاریخ است که برخی از این استخوان ها بسیار بزرگ و عظیم الجثه است اما جذاب ترین بخش موزه محلی چابهار را باید بخش مردم شناسی آن دانست.

در بخش مردم شناسی این موزه نیز می توان با انواع لباس های محلی، شیوه زندگی، فعالیت های روزانه مردم بلوچ و صنایع دستی این منطقه آشنا شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.