۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 361556

قدس آنلاین – ششتمد  / محمد حسین داوطلب : سفره هفت سین که در منابع مختلف به صورت های: هفت چین (مرکب از هفت نوع چیدنی )یا حتی هفت شین محتوای هفت نوع خوراکی نیز آمده است . مجموعه ای از بهترین نعمت ها وهدایای ایزد یکتا می باشد که از گذشته های بسیار دور همواره موجب خیر و برکت در سفره ی زندگی شهروندان ایرانی بوده است. 

و اما ...  هفت سین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار ، آنچه که طبق یافته های محققین وپژوهشگران در فرهنگ مراسم نوروزی بیشتر متداول بوده و هنوز هم با جاودانگی تمام و بار معنایی جوشش ورویش وهمچنین حامل پیام معنوی ایرانیان کهن ، جایگاه خود را بر روی سفره ی نوروزی مان پاس داشته است همان "هفت سین" میباشد.

{در باره هفت سین یا هفت شین سخن بسیار است ، برخی براین باورند که هفت شین از سابقه معتبرتری برخوردار است و "شمع ،شیرینی ،شراب ، شیر، شربت، شکر و شهد" از اصالت بیشتری برخوردارند.ولی چون ایرانیان مسلمان از صرف شراب نهی شده اند هفت سین جای آن را گرفته است.}

به هر حال در این مقال گونه برای آشنایی به تعدادی از مجموعه های هفت سین صرف نظر از جابجایی و حضور متفاوتشان در سفره های شهروندان  اشاره میگردد.

1-  سبزه: سبزه نماد سبزی و خرمی در سال جدید و همچنین نمودار زیبایی ، جوشش و طراوت زندگی میباشد که رنگ سبز آن رنگ ملی ومذهبی ایرانیان میباشد .

2-  سیب سرخ: سیب سرخ نماد باروری زایش و پاکی در سال جدید می باشد که بعنوان یک میوه بهشتی و سنبل دیگر میوه ها همیشه در فرهنگ ایران زمین مورد تقدس بوده وخواهدبود.

3-  سمنو: سمنو نماد رویش و باروری گیاهان وهمچنین سنبل برکت و شیرینی در سال جدید میباشد که بعنوان یکی از غذاهای سنتی و دیرین ایرانیان از جوانه های سرسبز گندم به دست می آید.

4-  سنجد : نماد میوه بهشتی وخرمای ایرانیان  که نمادی از زایش و بالندگی وبوی برگ وشکوفه آن نیز مرکب از عشق و دلباختگی میباشد (قابل توجه اهلی شهر شکوفه های سنجد  ششتمد کبیر)

5-  سپند : سپند نماد مبارزه با پلیدی ها ،پلشتی ها و دافع چشم بد در زندگی، که از دیرباز مورد تقدس ایرانیان بوده و میباشد.

6-  سکه : نماد برکت وافزایش دارایی وسنبل قدرت اقتصادی خانواده ها در سال نو میباشد.

7-  سماق : سماق نماد چاشنی مواد غذایی که از دیرباز به عنوان یک چاشنی در اغذیه ایرانیان مطرح بوده است.

8-  سرکه  : سرکه همواره بعنوان یک چاشنی مواد غذایی ، نمادگند زدایی و پاکیزگی در بین ایرانیان   مطرح بوده است.

9-  سیر: سیر نماد سلامتی و بهداشتی که اصولاً با خاصیت های ضد عفونی و ضد کرم، همواره برای گند زدایی در رژیم غذایی ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده  البته میباشد.

البته علاوه بر حضور موارد ذکر شده بر روی سفره هفت سین ، اشیای دیگری نیز در کنار سفره نوروزی دیده میشوند که گویا به عنوان تکامل بخش سفره هفت سین ،هماره زینت بخش آن بوده و میباشد.

مثلاً وجود کتاب مقدس (قرآن ) بعنوان مظهر عشق و ایمان به خالق یکتا ،ماهی نشان برج حوت یا اسفند که سپری شده است. آیینه نماد صداقت و بی آلایشی در زندگی و ...بوده است.

به هر صورت سفره هفت سین یکی دیگر از آداب و مراسم عید باستانی نوروز میباشد که در طول تاریخ با وجودطی فراز و نشیبی چند ،همواره زینت بخش تحویل سال و آغاز جشن های نوروزی بوده است.

اما این که چرا از بین اعداد مختلف عدد هفت برگزیده شده است تا نمایانگر مواد زینت بخش سفره ی  نوروزمان باشد خود مقوله ای دیگر است . که پرداختن به آن در این جا موجب تطویل سخن گردد.

همین قدر اشاره میشود که وقتی در اسطوره های قومی وملی، به گذشته های دور برمی گردیم ودر لابلای اوراق تواریخ و اعتقادات بشری ،جایگاه وارزش عدد هفت را مورد برسی و کنکاش قرار می دهیم در می یابیم که اصولاً عدد هفت در بین قدما وحتی ادیان الهی از ویژگی وتقدس خاصی برخوردار بوده است .تا جایی که این که این عدددر اصطلاحات موسیقی،معماری، ادبیات،تصوف؛و....نیز جایگاه ویژه ای یافته است.

لذا هفت سین مجموعاً سنبل پاکی ورویش است که نشستگان برکنار سفره اش رابه یک زندگی پاک وبی آلایش وهمچنین مملو از جوش وخروش فرا میخواند.

به نظر میرسد که سنت چیدن سفره هفت سین در آستانه نوروز به ویژه وجود سبزه،در گذر زمان تغییر وتحولاتی را متحمل گردیده است ، واینچنین نبوده ،چنان که در آثار گذشتگان همچون کتاب آثاروالباقیه ابوریحان بیرونی میخوانیم:

".... هر شخصی از راه تبرک باین روز (نوروز)در طشتی جو کاشت سپس این رسم در بین ایرانیان پایدار ماند که روز نوروز در کنار خانه، هفت صنف از غلات در هفت استوانه بکارند واز روئیدن این غلات به خوبی وبدی زراعت و حاصل سالیانه حدس بزنند."

از سخن بیرونی چنین استنباط میشود که منظور از هفت صنف غلات در حقیقت همان هفت نوع سبزه رستنیدر طشت بوده که اینک هفت نوع ماده اعم از خوراکی وغیر خوراکی با حرف آغازین "س "در روی سفره نوروزیمان معمول گشته است.

بنابر این به وضوح در می یابیم که هفت سین در روزگاران گذشته حداقل هفت نوع سبزه بوده است که آنها را در آستانه نوروز،کنار خانه ها میکاشتند تابه حاصل خیزی سال جدید آگاهی یابند . ولی به مرور زمان برخی از آن سین ها متحول گشته و با انتقال از کنار خانه به درون خانه، بر روی سفره نوروزی جا خوش کرده اند. سالی توام با سلامتی و سرسبزی بریتان آرزومند. / انتهای پیام 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.