قدس آنلاین – زینب حطیطه : شهرستان جغتای، یکی از زیباترین شهرستانهای استان خراسان رضوی می‌باشد.

طبيعت دل انگيز و فرح بخش جغتای

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از جغتای این شهرستان تا مهرماه ۱۳۸۷، یکی از بخش‌های شهرستان سبزوار بود که در این تاریخ به شهرستان ارتقا یافت.

جغتای در غربی ترین نقطه استان خراسان رضوی و در فاصله ۳۱۰ کیلومتری از مشهد قرار گرفته است. شهرستان جغتای از شمال و شمالغرب به شهرستان‌های اسفراین و جاجرم در خراسان شمالی و از غرب به استان سمنان، از جنوب به بخش داورزن شهرستان سبزوار و از شرق به جوین محدود می‌شود.

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان جغتای در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۷۹۲۰ نفر بوده‌است بسیاری از افراد این شهرستان به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

رودخانه زرقان (كمايستان)

يكي از جاذبه هاي گردشگري شهرستان جغتاي محسوب مي گردد كه از ارتفاعات جغتاي سرچشمه گرفته و باجهت جنوبي شمالي به طول40 كيلومتر جريان مي يابد و داراي دو انشعاب بنام هادي و چراغ كه درفاصله دو روستاي حطيطه و زرقان به هم مي پيوندند در مسير رودخانه،روستاي زرقان به دليل شرايط طبيعي وچشم اندازهاي بسيارزيبايي كه دارد به عنوان يكي ازمناطق ييلاقي جغتاي محسوب مي گردد.

اين روستا داراي دره هاي زيبا وسرسبز با ارتفاعات بلند و آب وهواي معتدل كوهستاني كه جلا دهنده روح و جسم خسته هرانساني است برروي مخروطه افكنه رشته كوه هاي جغتاي قرار دارد وجود بند هاي خاكي و انشعاب رودخانه طبيعت دل انگيز و فرح بخشي را در اطراف روستاي زرقان فراهم نموده است.

علاوه بر دره هاي اطراف روستا در مسير رودخانه زرقان به طرف شمال به دليل تغييرجنس خاك و وجود مارن هاي آهكي رودخانه در بستر خود با فرسايش و انحلال زمين طبيعت زيبايي رابه نمايش گذاشته كه درنوع خود كم نظير است.

رودخانه زرقان درمسير خود بستر خود را فرسايش داده كه دره عميقي به وجود آورده كه داراي حفره هاي متعدد درطرفين دره ايجاد شده كه بصورت غار درآمده است يكي از اين غارها درمحل به نام سياه تاريكي معروف است دره مذكور يك پديده جغرافيايي منحصر به فرد است كه هربيننده باذوق رابه وجد مي آورد.

لازم به توضيح است كه درگذشته به علت شرايط مناسب بندي بر روي اين رودخانه به نام بند الهيارخان با ساروج احداث شده بودكه تاقبل از احداث سد(كمايستان)همچنان درمسير رودخانه وجود داشت كه امروز بعلت احداث سد بروي آن بند مذكور به زير آب رفته و سد بتني باظرفيت 6  ميليون مترمكعب آب ايجاد گرديده كه خود توان بالقوه براي جذب گردشگري مي باشد.

قسمت شمالي دره منظره طبيعي خود را حفظ نموده است.

اين رودخانه از ارتفاعات جنوبي دشت سپيدارسرچشمه گرفته است سيلاب هاي آن به دشت جوين رسيده وسفره هاي آب تحت الارضي را تغذيه مي كند وسعت حوضه آبريز آن 93 كيلومتر مربع تامحل ايستگاه حطيطه است.

آبشار دره توت

آبشار دره توت این آبشار از دیگر آبشارهای  فصلی جغتای است  که با شروع فصل باران زنده می شود و در طول زمانیکه برف در کوهستان وجود دارد  آب در آبشار جاری ست .

موقعیت ابشار حدود ۹ کیلومتری جنوب شهر جغتای در مسیر ییلاقات شهر جغتای محلی موسوم به دره توت وجود دارد که ورودی آن باریکه ای است به صورت تنگه و در تنها جائیکه در ییلاقات جغتای انگور فراوان وجود دارد همین دره توت است.

در پای این آبشار باغی با درختان مثمر و غیر مثمر است ارتفاع آبشار حدود ۲۰ متر نسبت به کف شوتگاه آبشار (آبریزگاه ) است در محل آبریز سطح مسطحی وجود دارد که امکان بر پائی چادر و  گستردنی مانند زیر انداز در آن مهیا است ترنم قطران معلق آب در هوا به زیبائی مکان می افزاید . کوههای جغتای ادامه کوههای سلسله جبال البرز و بینالود است  این محل نسبت به شهر جغتای ۱۰ درجه اختلاف دما دارد .

به هر شکل عاشقان طبیعت  می توانند در فضای مصفای این محل آواز پرندگان و چهچه بلبلان را گوش جان بسپارند و صدای شر شر آب  هم مزید بر زیبائی این طبیعت است. / انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.