یکی از کارشناسان برجسته موسسه علم و سیاست برلین با تاکید بر اینکه به احتمال زیاد حملات تروریستی دیگری در ماه‌ها و سال‌های آینده در اروپا وجود خواهد داشت همچنین اعزام نیروهای زمینی غربی به سوریه را خطایی بزرگ دانست.

 حملات تروریستی دیگری در راه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، "گویدو اشتاین برگ" از کارشناسان مسائل خاورمیانه موسسه علم و سیاست برلین در گفتگو با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از حملات تروریستی بروکسل دوران ترور در اروپا شروع شده است اظهار داشت: به احتمال زیاد در ماه ها و سال های آینده در اروپا حملات تروریستی دیگری وجود خواهد داشت. از یک طرف تعداد زیادی از جوانان اروپایی هستند که به جنگ و درگیری ها در سوریه کشانده می شوند و از طرف دیگر سازمان تروریستی داعش مصمم به حمله به اروپا است.

این کارشناس برجسته آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که این برداشت عمومی رو به گسترش است که حملات هوایی آمریکا و متحدان آن علیه داعش که در آگوست سال 2014 آغاز شده است به بازنگری در رویکرد این سازمان تروریستی منجر می شود. بر این اساس داعش بعد از آن تصمیم گرفته است که اروپا را تنبیه کند.

اشتاین برگ در ادامه تصریح کرد که داعش می خواهد ما را تحریک کند که نیروهای زمینی به سوریه بفرستیم چرا که با این نیروها خیلی بهتر از حملات هوایی می تواند مبارزه کند.

اعزام نیروهای زمینی به سوریه خطایی بزرگ است

وی در عین حال اعزام نیروهای زمینی به سوریه را خطایی بزرگ ارزیابی کرده و گفت: ما از دوران مداخله نظامی آمریکایی ها در عراق بخصوص از سال 2003 تا 2008 می دانیم که همچنین شمار زیاد نیروهای زمینی آموزش دیده و به خوبی مجهز نیز مسائل و مشکلاتی در مبارزه با شورشیان دارند. در صورتی که آمریکایی ها و اروپاییان در یک کشور عربی دخالت نظامی کنند این مسئله بخصوص به تروریست ها برای جذب و استخدام جوانان کمک می کند .

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه به ضعف داعش به وسیله حملات هوایی ائتلاف غربی در سوریه اشاره کرده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: داعش بسیاری از شخصیت های مهم خود را از دست داده است.

وی در عین حال گفت: با این حال ما باید بیشتر بر متحدان محلی خود از جمله کردها و شبه نظامیان عرب برای مبارزه موثر با داعش تکیه کنیم. بنابراین حملات تروریستی بروکسل نشان می دهد که  متخصصان ترور از سوریه و عراق به اروپا منتقل می شوند.  بنابراین مبارزه با این گروه ها بسیار اهمیت دارد.

ضعف دولت بلژیک در مقابله با تروریسم

اشتاین برگ در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که  عرصه سیاسی کشور بلژیک این مسئله ( تروریسم) را کاملا دست کم گرفته است. علامت های ویژه هشدار مورد بی توجهی قرار می گیرد. سال هاست که اتباع شمال آفریقا از بلژیک نقش مهمی را در تروریسم ایفا می کنند.

وی همچنین گفت: دولت بلژیک دولتی بسیار ضعیف به ویژه در زمینه برخورد با افراطی ها است. در غرب اروپا هیچ کشور دیگری تا این اندازه ضعیف و بد سازماندهی نشده است.

هیچ گونه سیاست امنیتی مشترک اروپایی وجود ندارد

این کارشناس برجسته موسسه علم و سیاست برلین در بخش دیگری از این گفتگو انتقاد شدیدی به اتحادیه اروپا وارد کرده و گفت: هیچ گونه سیاست امنیتی اروپایی وجود ندارد. بعد از حملات تروریستی پاریس ما دیدیم که چه ضعف هایی در بانک اطلاعاتی و مبادله داده ها در این اتحادیه وجود دارد. این وضعیت نشان می دهد که اتحادیه اروپا همچنان یک جامعه اقتصادی است که فاقد ابزار سیاسی ضروری است. در زمینه امنیت داخلی بخصوص کشورهای بزرگ بر حق حاکمیت خود تاکید دارند.

وی در عین حال در این باره هشدار داد که تنها راه حل این مسئله را در یک همکاری قدرتمندانه  ببینیم.

وی در بخش دبیگری از این گفتگو تاکید کرد که در بحران پناهندگان در سال 2015 آلمان و اتریش کنترل اوضاع را از دست دادند.  این مسئله شرایط امنیتی در اروپا را تحت تاثیر قرار داد. من بسیار حامی پذیرش پناهندگان در ابعاد گسترده  بخصوص از کشورهای سوریه و عراق هستم. تنها کمبود نظارت و کنترل ها از طرف دولت آلمان من را نگران می کند. ما نمی دانیم این صدها هزار پناهنده ای که به اروپا می آیند چه کسانی هستند. بنابراین آلمان حتی به صورت ناخواسته مسئول اتفاقاتی است که در پاریس افتاده است (حملات تروریستی پاریس).

سیاست‌های ترکیه عامل قدرت گرفتن داعش است

اشتاین برگ در ادامه همچنین انتقاد شدیدی به دولت ترکیه وارد کرده و گفت: ترکیه سال ها اجازه داده است تا تروریست ها بدون هیچ مانعی بتوانند به سوریه سفر کنند. مبارزان داعش می توانستند برای مداواهای پزشکی به این کشور سفر کنند. در همکاری با سازمان های اطلاعاتی ترکیه تسلیحاتی به سازمان های مشکوک سلفی و شاید القاعده ارسال می شد. به این ترتیب سیاست های ترکیه در قدرت گرفتن داعش نقش داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.