قاری نوجوان کشورمان پیشرفت در عرصه‌های قرآنی را تبلیغ دین اسلام می‌داند و معتقد است کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن نباید هدف نهایی قاری باشد.

سید محمدجواد هاشمی: برای تبلیغ دین اسلام تلاوت می‌کنم نه کسب رتبه‌

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «سیدمحمد جواد هاشمی» ۱۳ ساله از مشهد مقدس یکی از قاریان نوجوانی است که به تشویق خانواده از کودکی به سوی امور قرآنی به ویژه تلاوت کالام وحی می‌رود و پس از آشنایی با طرح ملی تلاوت استعدادهای خود را در زمینه تلاوت شکوفا می‌کند.

وی از سال ۱۳۹۱ با آغاز طرح ملی تلاوت با این طرح همراه بوده و هم‌اکنون ۴ سال است که تحت پوشش طرح به یادگیری فنون تلاوت می‌پردازد.

هاشمی پیشرفت در عرصه‌های قرآنی را تبلیغ دین اسلام و جذب افراد به امور قرآنی می‌داند و معتقد است قاریان نباید هدف خود را کسب رتبه در مسابقات بین المللی قران جهان اسلام قرار دهند.

هاشمی در سفر به کربلا در جوار حرم حضرت عباس(ع) تلاوتی فاخر ارائه داد به طوری که بسیاری از حاضران تحت تأثیر تلاوت این نوجوان ایرانی قرار گرفته و همواره وی را تشویق می‌کردند.

در ادامه مصاحبه «سیدمحمدجواد هاشمی» قاری نوجوان کشورمان و یکی از برگزیدگان طرح ملی تلاوت تقدیم مخاطبان می‌شود.

جلساتی که موجب قرارگیری نوجوانان در مسیر قرآن بود

آقای هاشمی از چه سالی و چگونه وارد عرصه‌های قرآنی شدید؟

من از ۳ سالگی به کمک برادرم خواندن و نوشتن را آموختم و از آنجایی که به امور قرآنی و خواندن کلام وحی علاقه بسیاری داشتم به مرور زمان یادگیری قرآن کریم را آغاز کردم تا اینکه سال ۱۳۸۸ در جلسات قرآن استاد محمد بیداد که در مشهد مقدس برگزار می‌شد، حضور یافتم.

این جلسات بسیار پرشور بود و بسیار با برنامه پیش می‌رفت. در جلسه استاد بیداد از ساعت ۳ بعد از ظهر تا ۷ شب به آموزش قرآن پرداخته می‌شد البته جذابیت این جلسات زنگ تفریح و امکان استفاده از بازی‌های مختلف در منزل استاد بود به طوری که ما پس از هر ۴۵ دقیقه که فنون قرائت را می‌آموختیم از وسایل بازی و حتی بازی‌های کامپیوتری نیز استفاده می‌کردیم و این زنگ تفریح جلسه قرآن را حداقل برای ما که در دوران کودکی بودیم، شیرین‌تر می‌کرد.

چگونه با این جلسه آشنا شدید؟

پدرم از زمانی که به یاد دارم مرا همراه با خود به مسجد می‌برد به طوری که می‌توانم بگویم حضور در مسجد یکی از برنامه‌های همیشگی دوران کودکی‌ام بود. حضور در جلسات قران نیز برایم جذابیت خاصی داشت به طوری که زمانی که پدرم به جلسات قران می‌رفت با اشتیاق با او همراه می‌شدم و به مرور زمان سعی کردم در این کلاس‌ها حضوری مستمر داشته باشم تا بتوانم فعالیت در این عرصه را ادامه دهم. البته باید بگویم که فعالیت در عرصه‌های قرآنی را به استاد بیداد مدیون هستم چرا که مشوق اصلی من برای ادامه راه در این مسیر ایشان بود.

پس به جلسات قرانی بسیاری رفته‌اید، کدام محفل قرآنی را بیشتر دوست داشتید؟

جلسات استاد حسنی در مسجد هویزه میدان ۱۵ خرداد مشهد بسیار دلچسب بود چرا که در آن جلسات هم به حفظ قرآن و هم به تلاوت پرداخته می‌شد و هر کسی بنا بر علایق خود از این جلسه استفاده می‌کرد.

اکنون نیز در محافل قرآنی حضور می‌یابید؟

با توجه به مشغله‌های درسی کمتر فرصت می‌کنم که در تمامی جلسات حضور یابم اما با این وجود جلسات طرح ملی تلاوت را که هر چهارشنبه‌ بعد از نماز مغرب و عشاء در چهارراه خاکی مشهد برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

از دوران کودکی خود بیشتر بگویید؛ اولین باری که تلاوتی از قرآن کریم را شنیدید، به یاد دارید؟

سال ۱۳۸۴ بود که خودم پای رایانه می‌رفتم همان زمان بود که با سایت‌های قرآنی آشنا شدم و توانستم صوت‌های تلاوت‌ اساتید همچون «شعیشیع»، «احمد نعینع» و «عبدالباسط» را دانلود کنم. هر باری که صوت تلاوتی دانلود می‌کردم به آن گوش می‌دادم و از شنیدن آن‌ها لذت می‌بردم و گاهی نیز سعی می‌کردم از آن‌ها تقلید کنم البته در آن زمان فقط به صورت آهنگین زمزمه می‌کردم.

شما یکی از قاریان موفق در طرح ملی تلاوت هستید، چگونه با این طرح آشنا شدید؟

سال ۱۳۹۱ با طرح ملی تلاوت آشنا شدم. والدین به من گفتند که طرحی برای نوجوانان آغاز شده و تو می‌توانی در این طرح شرکت کنی. من هم بسیار خوشحال شدم و همراه با والدین برای حضور در این طرح رفتم که در آنجا لوح‌فشرده‌ای از ۴ قرائت تقلیدی قاریان برجسته جهان اسلام «عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل و شحات‌انور» به من دادن که هر کسی با انتخاب خود با تقلید از یکی از آن‌ها می‌توانست قرائت کند و به این طرح ملی بپیوندند که من سبک استاد «عبدالباسط» را انتخاب کرده و با روند مناسبی با این طرح همراه شوم.

ملاک اصلی در تلاوت باید تبلیغ دین اسلام باشد

از خاطرات خود از جلسات قرآن و دوره‌های طرح ملی تلاوت بگویید. تا حالا شده که از تلاوت خود راضی نباشید؟

این جلسات هم برای من بسیار جذاب و مهیج بود چرا که زنگ تفریح مفرحی داشت و اردوهایی شیرین برگزار می‌شد.

درباره تلاوت هم باید بگویم ملاک اصلی در تلاوت باید تبلیغ دین اسلام باشد. گاهی شده که تلاوت‌ها را خراب کنم چرا که فشارهای روانی از سوی خانواده یا اساتید وارد شده و استرس ناشی از آن اشکالاتی در تلاوتم ایجاد کرده است.

به یاد دارم در مسابقات سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۹۳ در حال تلاوت قرآن بودم که نفسم گرفت و نتوانستم تلاوت را به خوبی ادامه دهم و همین موجب شد که در این رقابت‌ها موفق نشوم.

کدام اساتید برجسته بیشتر بر روی تلاوت شما تأثیرگذار بودند؟

علاوه بر سبک خودم که از استاد عبدالباسط است، از تلاوت‌های استاد منشاوی و مصطفی اسماعیل استفاده کرده و از صوت استاد شحات‌انور نهایت لذت را برده‌ام. همچنین قاریانی همچون «محمود شحات‌انور» و «حامد شاکرنژاد» هم دوست دارم و از تلاوت‌های آن‌ها نیز استفاده می‌کنم.

البته باید متذکر شوم که تلاوت‌های محمود شحات‌انور را به خوبی پیگیری می‌کنم و دوست دارم زمانی که به سبک استاد «عبدالباسط» مسلط شدم، سبک «محمود شحات‌انور» را تقلید و تمرین کنم.

هنگام تلاوت در حرم حضرت عباس(ع) حس می کردم حضرت در جمع ما هستند

تلاوت در اماکن مقدس به ویژه کربلا می‌تواند آرزوی هر قاری قرآنی باشد، شما در نوجوانی موفق شدید در حرم حضرت عباس(ع) به تلاوت آیاتی از کلام وحی بپردازید؛ از حال و هوای تلاوت در این مکان مقدس بگویید.

وقتی در صحن حرم حضرت عباس(ع) تلاوت کردم، احساس می‌کردم حضرت عباس(ع) در جمع ما هستند بنابراین باید طوری تلاوت کنم که ایشان بپسندند به همین دلیل با همه وجود تلاوت کردم که خوشبختانه مورد استقبال زائران قرار گرفت و امیدواریم حضرت نیز این تلاوت را از ما قبول کرده باشند.

شما در این محفل نورانی سوره مبارکه «قصص» را تلاوت کردید، دلیل انتخاب این سوره چه بود؟

این سوره را با مشورت اساتید برای تلاوت در حرم حضرت عباس(ع) برگزیدم چرا که معنای این سوره را نیز بسیار دوست داشتم و حس کردم با تلاوت این آیات تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خواهم داشت. وقتی این تلاوت به پایان رسید جمعی از زائران دور ما جمع شدند و ما را تشویق می‌کردند که حس و حالی وصف‌ناپذیر داشت و یکی از ماندگارترین خاطرات تلاوتم بود.

حضور استاد راهنما در ارائه تلاوت فاخر برای شما چقدر مؤثر بود؟

از همین‌جا از استاد «محمد جواد پناهی» قاری بین‌المللی قرآن و مؤذن حرم امام رضا(ع) تشکر می‌کنم که در این سفر نورانی با راهنمایی‌های ارزنده خود مرا در ارائه تلاوت‌های فاخر یاری می‌رساند.

ایشان به خوبی به سؤالات پاسخ می‌دادند و به خاطر اخلاق خوب و رفتار محبت‌آمیزی که داشتند، من همواره سعی می‌کردم بیشتر با استاد مصاحبت داشته باشم و سؤال بپرسم.

لزوم توجه به مطالبات مقام معظم رهبری/ به زودی حفظ قرآن را آغاز می‌کنم

یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری به قاریان ارائه تلاوت‌های معنامحور است، چقدر در تلاوت‌های خود به این نکته توجه دارید؟

خوشبختانه در طرح ملی تلاوت و حتی مسابقات شوق تلاوت بخش نمره مفاهیم لحاظ شده بود و ما باید معنی قطعه‌ای که تلاوت می‌کردیم را می‌خواندیم و همین امر باعث می‌شد با توجه به معنا آیات الهی را تلاوت کنیم.

البته من به فرمایشات معروف مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان توجه زیادی دارم به همین دلیل وقتی ایشان مطالبه ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم کردند، حفظ قرآن را در کنار تلاوت آغاز کردم و توانستم ۲ جزء از قرآن شامل اجزای ۱ و ۳۰ قران را حفظ کنم و در آینده‌ای نزدیک قصد دارم به کلاس حفظ بروم و حفظ کلام الهی را به صورت تخصصی پیگیری کنم چرا که امام صادق(ع) فرمودند: «هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته خواهد شد»، بنابراین ما باید از همان دوران کودکی و جوانی آیات الهی را در جان خود بسپاریم تا شامل این حدیث شویم.

برای کسب رتبه‌های برتر در مسابقات بین‌المللی تلاوت نمی‌کنم/مهم‌ترین دغدغه‌ام ترویج قرآن کریم است

شما از فعالیت در عرصه‌های قرآنی چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

قرآن راهنمای زندگی است و ما باید از آن استفاده کنیم تا راه سعادت را پیش بگیریم. امیدوارم قرآن مرا در همه عرصه‌های زندگی کمک کند و با این صوت تلاوت بتوانم افراد را به دین اسلام جذب کنم.

به کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی جهان اسلام هم فکر کرده‌ام اما هدف اصلی‌ام موفقیت و کسب رتبه‌های بین‌المللی نیست بلکه مهم‌ترین دغدغه‌ای که دارم ترویج قرآن کریم و جذب افراد در فعالیت‌های قرآنی است که امیدواریم به یاری خداوند و ارائه تلاوت های دلنشین و فاخر بتوانم افراد را جذب اسلام و فعالیت در امور قرآنی کنم چرا که تأثیرگذاری بر افراد و آماده کردن قلب مردم برای پذیرش دین اسلام از هر چیزی مهم‌تر است.

به دوستان همسن خود چه توصیه‌ای دارید؟

به هم‌سن و سالان خود توصیه می‌کنم علاوه بر استعدادی که در هر زمینه‌ای دارند به امور قرآنی نیز توجه کنند و به دستورات الهی عمل کنند و بدانند که برای رسیدن به خوبی‌ها باید از خیلی خوشی‌ها گذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رسول ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    باتشکر از استاد بیداد برای تربیت همچین قاری هایی