آیین گشایش جشنواره بین‌المللی نوروز پارسیان هند با عنوان «تداوم زندگی و فرهنگ زرتشتیان» با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان و نجمه هبت‌الله، وزیر امور اقلیت‌های دینی دولت هند، برگزار شد.

  وظیفه مشترک ایران و هند، مبارزه با جریان‌های فکری افراطی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران که در سفر غیررسمی در هند به سر می‌برد، روز دوشنبه دوم فروردین، به دعوت برگزارکنندگان جشنواره نوروز پارسیان، در آیین گشایش این جشنواره با عنوان «تداوم زندگی و فرهنگ زرتشتیان» حضور یافت و سخنرانی کرد. در این برنامه همچنین نجمه هبت‌الله، وزیر امور اقلیت‌‌های دولت هند، کاران بیلیموریا، کوروش پونه‌والا، رییس مؤسسات سرم و از پارسیان صاحب نام هند، جین‌مایا قره‌خان، رییس مرکز ملی هنر ایندیرا گاندی، سخنرانی کردند.

علی جنتی در سخنرانی خود در این آیین با بیان اینکه روابط فرهنگی ایران و هند، چند هزار سال قدمت دارد، گفت: روابط و همزیستی و همبستگی ایرانیان و هندیان از دوران باستان وجود داشته و از آن زمان تاکنون هرگز از هم گسسته نشده است. حتماً این جمله معروف جواهر لعل نهرو درباره روابط هند و ایران را شنیده یا دیده‌اند، که می‌گوید: «هیچ دو کشوری را نمی‌توان یافت که در طول قرون متمادی، اصل و ریشه‌ای نزدیک‌تر و ارتباطی پیوسته‌تر از مردم هند و ایران داشته باشند.» در میان اقوام و مردمی که با هند ارتباط داشته و بر فرهنگ این کشور اثر گذاشته‌اند کهن‌ترین و پرتأثیرترین، ایرانیان بوده‌اند.

وی افزود: تمدن‌های بزرگ باستانی هند و ایران نه تنها بر یکدیگر تأثیرگذار بوده که مشترکاً سهم بزرگی در خلق فرهنگ و تمدن جهانی داشته‌اند. اجداد ما در خلق و ترویج بسیاری از علوم و هنر از جمله شعر، ادبیات، موسیقی، ریاضیات و نجوم و اخلاق و عرفان و فلسفه نقش برجسته و بی‌بدیلی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در این رابطه نقش هند در مقاطعی از تاریخ برجسته‌تر بوده است. به طوریکه هرگاه دولت مرکزی در ایران ضعیف بوده یا با معضلات امنیتی روبرو بوده، هند تنها مقصد مهاجرت اقوام ایرانی و نیز تنها مأمن علما، متفکرین، شعرا و نویسندگان ایرانی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در این بین پارسیان یا زرتشتیان ایرانی‌تبار، یکی از اقوامی بودند که بعد از حمله اعراب و مغول‌ها به ایران راهی هند شده و در مناطق غربی یعنی گجرات سکنی برگزیدند. البته جای خرسندی است که بخشی از زرتشتیان در ایران باقیماندند. چرا که این جامعه در هر جای از جهان که بوده‌اند، برای موطن خود افتخارآفرین شده‌اند.

وی تأکید کرد: خدمات زرتشتیان به جامعه و موطن خود حایز اهمیت فراوان است. آنها مهاجرینی سخت‌کوش هستند که هم در مدرن‌سازی و توسعه و شکوفایی کشور نقش بی‌بدیل و برجسته ایفا می‌کنند و هم در نوع خود بهترین حافظان میراث فرهنگی و تاریخی مشترک در ایران و هند بوده‌اند. پارسیان نه تنها فرهنگ و آیین نیاکان خود را در هند حفظ کرده و از نسلی به نسل بعد سپرده‌اند که همزمان با دیگر اقوام و ادیان در شهر و دیار خود به خوبی هم آمیخته شده‌اند. اصطلاحی در هند رایج است که پارسیان همچون شکری در شیر، در جامعه هند حل شده و به آن طعم بخشیده‌اند.

جنتی ادامه داد: مطمئن هستم که همگی حضار با اینجانب موافقند که پارسیان با وجود جمعیت کم، در توسعه اقتصادی، صنعتی و رشد و نمو فرهنگ و هنر هند بسیار تأثیرگذار بوده‌اند. کما اینکه در بسیاری از عرصه‌های صنعتی و علمی همچون اولین کشتی‌سازی، اولین آهن و فولادسازی، اولین در فیزیک هسته‌ای، نساجی، قفل‌سازی، پرس مکانیکی، مواد شیمیایی، نشریه چاپی و ... در زمره پیشگامان در هند به شمار می‌روند.

وزیر فرهنگ کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز فرهنگ صلح و دوستی که ایرانی و هندی قرن‌ها مروج آن بوده‌اند، تحت تأثیر ظهور و فعالیت گروه‌های خشن و متعصب افراطی در معرض تهدید و تضعیف جدی قرار دارد. از این رو ترویج فرهنگ و ارزش‌های انسانی و اخلاقی برگرفته از دو تمدن بزرگ هند و ایران و انتقال بی‌کم و کاست آن به نسل‌های بعدی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: امروز فرهنگ و ارزش‌های والای به جای مانده از میراث مشترک دو تمدن باستانی بزرگ ایران و هند با تهدیدات ناشی از فرهنگ‌های ضدبشری و خشونت‌بار مذهبی در معرض مخاطره جدی قرار دارد و وظیفه ما مبارزه مشترک با تهدیدات ناشی از جریان‌های فکری افراطی و انتقال میراث اجدادمان به نسل بعدی است.

بنا بر اعلام این خبر، جشنواره بین‌المللی نوروز پارسیان شامل مجموعه برنامه‌های فرهنگی از جمله نمایشگاه، سمینار، موسیقی، نمایش فیلم و ...، از روز اول فروردین به مدت یک ماه توسط جامعه زرتشتیان هند، برگزار می‌شود.

موزه ملی ایران، موزه ملی بریتانیا و موزه هرمیتاژ موزه ملی هند، مجموعه نفیسی از آثار باستانی خود را در قالب نمایشگاه در این جشنواره عرضه کرده‌اند. خانه فرهنگ ایران در دهلی‌نو نیز در برپایی نمایشگاه شاهنامه با بنیاد پارزور پارسیان هند در این جشنواره همکاری نزدیکی داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.